Luftindtag på havemaskine, påvirker ydelsen?

Til at starte med skal det lige siges at jeg er lidt mortor dum. Har ikke den store forstand på det. Så bær over med mig, hvis det er dumme spørgsmål 
Jeg har et pælebor, hvor der er en knap der kan skyde op og ned, mellem "on" og "off" Så vidt jeg gætte er det luftindtaget. Hvordan fungere det. For hvis jeg kører den op på "off" så slukker motoren, også selvom den er varm. Så den står altid på "on" når den bruges. 
jeg havde pæleboret lånt ud her for et par dage siden. Og ham der lånte det klagede lidt over at det var sløvt. Dengang jeg bruge det til at sætte hegn op, synes jeg da det fungerede ganske godt. Men det har da også været lånt ud en del gange siden da, så det er jo blevet brugt lidt. Det klart at skærene på borene ikke længere er helt spidse, og det koster jo lidt på ydelsen, men de får en tur med vinkelsliberen engang imellem.
Kan man gøre noget, for at give den lidt flere kræfter? Eller bare så den er lige så stærk som den var engang?
Den kører med en 4% olieblandign i benzinen, står der i manualen, men jeg har aldrig haft kørt med hjemmeblandet benzin. Kun Aspen 2 takts benzin, som kun har en 2% blanding. Men har ladet mig fortælle det ikke skulle gøre noget? 
Det er en 52cc 2 takts motor

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det hedder vist "ej motormindet" på nydansk når ........................ 

Chokeren, ja det hedder den, skal være i ON position når du koldstarter og straks efter start flyttes til OFF. Nu ser dit pælebor jjo ikke helt nyt ud og for 10-20 år siden havde en hel del af Kigøjserne også svorre problemer med og finde ud af hvad der er ON og OFF. Derfor er mit gæt du har en af de modeller fra den tid.   Men fat mod, idet du bare skal skrue plastichylsteret af karburatoren og kigge ind af hullet i karburatoren for at finde ud af om det er en af de omvendte. Når hullet har den største diameter er chokeren nemlig OFF, ligegyldigt hvad man skriver på plasticen.  

Når du nu har huset til luftfilteret af, kan du passende vaske filteret (skumgummistykket) af i benzin sammen med huset, så de er klinisk rene  for støv og med forsigtighed nuldre 20 dråber tynd olie ind i skumgummiet.

Vil den stadig ikke rigtig trække, skal karburatoren sikkert justeres på de to blandeskruer. Men det spørger du så til hvordan det gøres til den tid, hvis det er aktuelt.

Bruger du selvblandende totaktsolie skal der aldrig være mere end 2% i blandingen. Det samme gælder for Aspen benzinen. Det er kun Kigøjserne der ikke ved noget sådanne.

Pøj pøj med fejlfindingen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er faktisk ikke andet en lige godt 1 år gammel. Købt i tyskland, da jeg skulle lave hegn her hjemme.
Hvis jeg fører chokeren over på off, så slukker motoren. ikke lige med et, som når jeg bruger slukknappen, men mere som om den løber tør for luft, og bliver kvalt.
Jeg burde måske have taget et par billeder da jeg havde skilt den ad. Jeg har haft den sorte plastic kasse af, og kan se at når den står på on, så er der 100% åbent, for luften. og når man så fører den op mod off, lukker man langsom af for luften, med en plastic skive med et ca 2-3mm hul i center. Så når den står på off, har den kun et lille hul at "trække vejret" igennem.
Men som sagt, dengang da jeg lavede hegn, der døde den også når jeg satte den over på off, selvom maskinen var varm. Så den har alle gange den har været brugt, stået på on.

ahh så det var blande skruer. Undrede mig også lidt over hvilken funktion de havde da jeg så dem, men tænke det nok var bedst ikke at pille ved dem :p
Skrevet af Illisher på 26-04-2016 19:58
Det er faktisk ikke andet en lige godt 1 år gammel. Købt i tyskland, da jeg skulle lave hegn her hjemme.
Hvis jeg fører chokeren over på off, så slukker motoren. ikke lige med et, som når jeg bruger slukknappen, men mere som om den løber tør for luft, og bliver kvalt.
Jeg burde måske have taget et par billeder da jeg havde skilt den ad. Jeg har haft den sorte plastic kasse af, og kan se at når den står på on, så er der 100% åbent, for luften. og når man så fører den op mod off, lukker man langsom af for luften, med en plastic skive med et ca 2-3mm hul i center. Så når den står på off, har den kun et lille hul at "trække vejret" igennem.
Men som sagt, dengang da jeg lavede hegn, der døde den også når jeg satte den over på off, selvom maskinen var varm. Så den har alle gange den har været brugt, stået på on.

ahh så det var blande skruer. Undrede mig også lidt over hvilken funktion de havde da jeg så dem, men tænke det nok var bedst ikke at pille ved dem :p

Ja ok. Så er det nok en de har haft stående meeeeget lang tid på lager. Jeg har faktisk ikke set de har byttet om på teksten på maskiner der er fabrikeret de sideste 10 års tid. Men har så garenteret heller ikke set alt, endnu.  

Opsumering, så er teksten desværre byttet om, så choker ON i virkeligheden er choker OFF.  

Der sidder to blandeskruer der har en lige kærv på karburatoren, de er normalt mærket H og L. Det er bedst du ikke stiller på dem uden nøje instrukser eller får en der er vant til og stille på dem til at gøre det. Der er så også en tredie skrue under gasspjældet (kombineret stjerne og lige kærv med et lille hoved) der regulerer tomgangs hastigheden, den sker der ikke noget ved du skruer på idet den er lige ud af landevejen og betjene.  

Men prøv lige og mowe ud i luftfilterkassent som det første.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ja det skulle da ikke undre mig de har byttet om på teksten :p Men hvad funktion har den choker så? Jeg har den jo aldrig stående på off, hverken når den startes eller når den er varm. Vil det have nogen indflydelse om den står på ½ eller noget helt 3.?

Da jeg skilte luftfilteret ad, rensede jeg det også. Så det ser fint ud nu. Så nu er der ikke andet for end at få det testet og se hvordan det klare sig. Også vender jeg tilbage.
Skrevet af Illisher på 27-04-2016 21:22
ja det skulle da ikke undre mig de har byttet om på teksten :p Men hvad funktion har den choker så? Jeg har den jo aldrig stående på off, hverken når den startes eller når den er varm. Vil det have nogen indflydelse om den står på ½ eller noget helt 3.?

Da jeg skilte luftfilteret ad, rensede jeg det også. Så det ser fint ud nu. Så nu er der ikke andet for end at få det testet og se hvordan det klare sig. Også vender jeg tilbage.

Chokeren bruger man stadig kun når motoren skal koldstartes.

Chokeren SKAL altid stå på helt på OFF (her ON grundet omvendt tekstning) når motoren er startet.  

Din startprocedure kunne tyde på du har/har svorre problemer med at koldstarte motoren, eller hur  ????? 

Korrekt procedure:

1. Pump med bolden på undersiden af karburatoren indtil du kan se benzinen stå i begge slanger.
  2. Slå chokeren til (her så den står på OFF grundet omvendt tekstning).
  3. Sæt stopkontakten, så den står modsat STOP.
  4. Giv fuldgas med gashåndtaget og tryksamtidig på "knappen"  der hæver tomgangshastigheden.
  5. Ryk i snoren.
  6. Når motoren starter sættes chokeren på OFF (her ON grundet omvendt tekstning) lige så hurtigt den kan gå uden choker. Det er normalt inden for 5-10 sekunder.

Så er du klar til og lave huller. 

Så er det ikke et stoppet luftfilter der laver problemer. 

Ja du må ud og lave et prøvehul et eller andet sted.  Husk lige og dæk hullet igen, så det ikke står og virker som dyrefælde. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Annonce
Nej har ingen problemer med koldstarter. Kun at jeg nu skal hive 5 gange, frem for 1-2 gange da det var helt nyt. Og jeg har altid haft chokeren stående på ON, både ved kold start, varm start. og ved brug. SÅ jeg har aldrig brugt knappen, Hvorfor jeg også spørger ind til dens funktion her, som du har forklaret.
Nu bliver det så udlånt her i weekenden, også må jeg høre ham der låner det, om hvad han mener om det. Jeg har lige slebet alle borene op med vinkelsliberen, så de er blevet spidse/skarbe igen. Det ene havde næsten intet skær tilbage, og var helt slidt ned. Så det har nok været en del af grunden til at den har føltes sløv. Også må jeg som sagt, finde et sted og lave et par prøve boringer selv, så jeg kan vurdere det. Og husker selvfølgelig at dække dem til igen.
mange tak for hjælpen her indtil videre.
Skrevet af Illisher på 28-04-2016 19:40
Nej har ingen problemer med koldstarter. Kun at jeg nu skal hive 5 gange, frem for 1-2 gange da det var helt nyt. Og jeg har altid haft chokeren stående på ON, både ved kold start, varm start. og ved brug. SÅ jeg har aldrig brugt knappen, Hvorfor jeg også spørger ind til dens funktion her, som du har forklaret.
Nu bliver det så udlånt her i weekenden, også må jeg høre ham der låner det, om hvad han mener om det. Jeg har lige slebet alle borene op med vinkelsliberen, så de er blevet spidse/skarbe igen. Det ene havde næsten intet skær tilbage, og var helt slidt ned. Så det har nok været en del af grunden til at den har føltes sløv. Også må jeg som sagt, finde et sted og lave et par prøve boringer selv, så jeg kan vurdere det. Og husker selvfølgelig at dække dem til igen.
mange tak for hjælpen her indtil videre.

Ja ok.

Der er noget, der mere end antyder karburatoren står justeret til en alt for fed blanding siden du kan foretage en koldstart uden choker. Faktisk kan ingen af mine totaktsmaskiner koldstarte uden jeg bruger chokeren. Det inkluderer også mit kigøjser pælebor. 

Det bliver spændende og høre hvad en mand udefra siger om trækkraften i maskineriet. 

Mvh. Leif.

Onliner:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis