Loddepistol

Hej

Jeg vil have mig en loddepistol til de lidt større opgaver. Men hvilke mærker er dårlige og altså bør undgåes? Vil en billig Topcraft fra Aldi være lieså god som en Weller? 


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Axell
Jeg købte en loddestation i Biltema til ca 800kr for et par år siden.
Den har trinløs justerbar temperatur og varmer hurtigt op.
Har været super god.
Den justerbare temperatur har jeg været rigtig glad for, hvis der skal loddes i meget
tynde eller sarte materialer.
Ang. kvaliteten, så får man som regel hvad man betaler for, men Weller er jo det kendte
mærke, så der går man ikke galt i byen. Kan ikke udtale mig om Topcraft, det klinger bare
ikke i mine ører.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
Hej Axell.

Kommer vel lidt an på mange mange vatt (afgivelse af varme) den fra Aldi kan give kontra Weller.

Større emner kræver lidt mere varme en F.eks. print lodning.

Det er det jeg kan bidrage med.

Weller er så vidt jeg ved et gammelt og anerkendt mærke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Den Topcraft jeg har set var på 150w og weller på 100w.
I loddekolber betyder det meget hvordan spidsen er lavet, så få watt i en dyr weller kan være bedre end mange watt i en billig kolbe. Men en loddepistol er bygget anderledes, så jeg ved ikke om forskellen i mærker har nogen betydning?

 

Jeg har en Weller loddepistol, den er på 100 watt, den har tjent mig trofast i over 40 år, og den virker stadig 100 %
Jeg synes det er dejligt med en loddepistol, den er jo klar på få sekunder, så til mit brug som kun er nogle få lodninger af gangen er det perfekt.
Så er den nem selv at lave nye spidser til, jeg bruger noget stiv/massiv 4mm2 ledning..

 


Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Axell på 26-04-2016 11:52

Hej

Jeg vil have mig en loddepistol til de lidt større opgaver. Men hvilke mærker er dårlige og altså bør undgåes? Vil en billig Topcraft fra Aldi være lieså god som en Weller? 

Tror, det i dag er ligegyldigt hvilket fabrikat du køber, idet de formodentelig er lavet nogenlunde samme sted. Den sidste jeg købte (Weller), til rimelig mange penge, er ikke bedre på nogen måder når jeg sammenligner med forgængeren, der blev tabt på gulvet, og var hjembragt fra Aldi. Syntes hele tiden der er problemer med og holde forbindelsen  mellem "loddebøjlen" og selve pistolen. Så er det også begrænset hvor meget varme de kan afgive til "større opgaver", sammenlignet med en rigtig loddebolt som eksv. denne https://www.vidaxl.dk/p/140775/lodd...Akr28P8HAQ

Ok, den det tager så godt nok 4-5 minutter og få den gjort helt "kampklar".  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ok, tror jeg går efter det billige. Tak for input.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis