Isolering af loftrum - pga. lyd !

Hej med jer,

Jeg vil forsøge at efterisolere mit loft – og faktisk ikke for varmeregningens skyld men pga. lyden. Vi oplever, der er temmelig lydt i vores soveværelse – faktisk lyder det af og til som om, vinduet står på klem, selv om det ikke gør, og vi kan høre trafikstøj m.m. Vi har særlige lydglas i vinduet, så det er ikke der, det store problem er. I selve soveværelset er der alm. gipsloft, som er sat på de oprindelige loftbrædder. Oppe på loftet ligger der sølle 100 mm rockwool. Der er ingen dampspærre (huset er et alm. parcelhus fra 60’erne).

Det jeg ønsker er altså at ”kapsle” soveværelset mere ind, så lyd holdes ude. Jeg forestiller mig ganske enkelt at lægge enten brædder eller plader ud (her snakker vi oppe i loftsrummet) oven på soveværelset. Og så herefter lægge ekstra rockwool. Den eksisterende gavlbeklædning består af en række mere eller mindre forvitrede profilbrædder. Dem forestiller jeg mig at skifte ud, lægge rockwool bag og beklæde ”bagsiden” af gavlen af plader også (altså profilbrædder yderst, et lag rockwool i midten og plader inderst).

Tror I det, ville kunne gøre det, eller har I mon andre forslag?

Jeg er usikker på hvilken rækkefølge, materialerne skal ligge i? Skal jeg bare smide brædder/plader ind og så lægge rockwool oven på dem? Eller bør brædderne i virkeligheden ligge over rockwool’en? Sidst – har det nogen betydning for mine ”planer”, at der ikke er dampspærre?

Håber meget på input inden jeg går i gang! Tak!


Mvh
Møller

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der må være et spær mellem loftrummet og loftet i soveværelset. Det kan du fylde op. Vigtigt er det at have ordentligt tæt ved skyggelister og på loftet i kanterne. hvis du kan komme til det, så check hvor godt der er pakket omkring vinduerne. Endelig kan du jo prøve at lægge et par ruller isolering ud over soveværelset oppe på loftet. Vær også opmærksom på udluftningskanaler, der kommer en skrækkelig masse støj ned

 

Jeg tror den helt klart bedste løsning vil være lydisolering af soveværelset nedefra med et lag fibergips. Fibergips lydisolere godt, også ved dybere frekvenser under 100hz som ellers kan være svære at stoppe fra trafikken.

Du kan sætte gipsen på stålskinner eller træforskalling som du beklæder med 4mm polyeuren (det kan købes i en stor rulle). Så er du sikker på at vibrationer osv ikke forplanter sig i loftet.

Vi har bygget en lydisolerende mur med fibergips, og den lydisolere ca. 55 db = helt stille :-)
En anden ting er noget så simpelt som gummilisterne i vinduerne. Er de blot lidt trætte, er pakningsevnen forringet betydeligt. Og lyd er det første der slipper igennem.

 

Hej, tak for input til jer begge. Mht. vinduer og lister - så er de helt nye. Soveværelset er i øvrigt fuldmuret, så føler mig mere eller mindre sikker på, at det er loftet (via loftrum og gavlen), der er problemet.

Fibergips kunne måske være en mulighed. Vil du sænke det eksisterende loft ("alm" gipsplader på de gamle/oprindelige loftbrædder) med først træplader, så skum og så fibergips, eller? - Jeg har forsøgt at søge på "polyeuren" og kan ikke lige finde det - er der mon sneget en tastefejl ind?

Har I nogle kommentarer til min idé med at lægge plader og rockwool oppe i loftrummet og hvilken rækkefølge det bør være?
Polyethen: http://www.bygmax.dk/fermacell-filt-polyethen-70x3000-mm.html

Det mest optimale ville nok være at sænke loftet ja.

Når det gælder lyd giver det ikke meget at fx. sætte en plade en eksisterende mur. Så bliver muren bare lidt tungere og lidt sværere at sætte i svingninger. Men hvis du kan lave forskellige materialer som lyden skal igennem med et absorberende materiale imellem (fx rockwoll) så kan du stoppe det meste af lyden.
Annonce
Hvorfor ikke lave loftet rigtig en gang for alle.
ned med gips loftet og den bagved liggende loftbrædder. så du kun har bundet af spærne tilbage.
Opsæt en lægte hele vejen rundt ved væggene hvor undersiden har samme højde bunden af spærne.
Opsæt ny dampspær. husk at lave tæt samling ved væg.
forskalle med 22x96 høvlet forskalling.
opsæt to lag fibergips. som er grundig fuget tæt i kanterne.

på loftet ligger du derefter 300 til 400mm isolering,

Når du nu er igang med at rode med dampspær kan du måske også lave det i resten af huset.
Op med den gamle isolering imellem spærne. støvsug grundig, udlæg dampspær med en overlæg der går 5-10cm op af spær bund/loftbjælke. fastgøre dampspær på spæret med en liste/forskallings bræt den er delt på lags med en skrue afstand på 30cm. skær overskydene dampspær af over listen og fuges grundig.
ude ved remme skal det gøre på samme måde med en liste. når det er gjort imellem alle spær. ligger du 300-400mm ud over hele loftet.

Hvis du har en udluftningsventil i væggen i soveværelset vil det være en godt ide at føre den op loftet og med en lyddæmper på inden den kommer ud i det fri.

dit gavl op bygning lyder fornuftig. jeg ville nu bare tag nogle ru forskalling vandret med cc afstand 30cm på bagsiden. 100mm isolering, vindpap, klemlister og beklædning,
Tak for svar til jer alle. Jeg er så småt klar til at gå i gang med projektet. Jeg regner med at starte med gavlen. Jeg har et ekstra spørgsmål vedr. klemlister. Jeg forstår det er normalt at sætte klemlister på pga. ventilation (jeg har dog også læst nogle skrive, at det ikke er nødvendigt). Her ønsker jeg netop at gøre gavlen så tæt som overhovedet muligt (det er lyd, jeg vil holde ude). Min bekymring går på om ikke det yderste lag af profilbrædder mister sin værdi (i fht. at holde lyden ude), når der ikke blot er hulrum bag, men huller for neden og for oven?
Du kan montere vindpap direkte på beklædningen og isolere bagved

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis