Undgå at ødelægge skruer...?

Jeg er ved at montere nogle kraftige hylde knægte til nogle væghængte borde i vores kælder. Med stort besvær har jeg fået boret nogle huller i beton væggen på 10mm, hvor jeg indsætter nogle molly Plugs i nylpn( eller hvad det hedder), men når jeg skruer de medfølgende skruer i, så får jeg ødelagt hovedet/kærven på skruerne når der mangler de sidste par cm. Det er skruer med "stjernehoveder".

Har i nogle tips til hvordan jeg undgår det?

/HJ
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Du skriver 10 mm du mener da 10 cm ikke, jo selvfølgeli gør du det

Er du 100% sikker på at dine huller er dybe nok og borestøvet er væk?

Synes det kan være det' der kan være årsagen til at dine skruer knækker.

Når du har fået skruer og plux sammen er det sikkert ok.

Ps. om det er rustfrie skruer du bruger er ret nemme at knække (vil kalde dem sprøde) om du forstår.

Ellers kan du "smøre dine skruer med lidt stearin eller parafin" det ha jeg brugt mange gang om jeg skulle skrue i noget hårdt træ som eg eller bøg ol.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg fik måske formuleret mig lidt skidt, men jeg knækker i hovedet af skruerne, men jeg får fræset mønstret i hovedet af skruerne i stykker, så boremaskinen ikke kan få ved længere...

Det er garanteret fordi jeg ikke har fået alt støvet ud af hullet. Det havde jeg ikke tænkt på. Når jeg alligevel er i gang, så får de næste skruer da også lige noget stearin
Måske lift for kraftige skruer?
Støvsug alt det støv ud du kan..
Du kan give skruen nogle dråber olie, så er den nemmere at skrue i.
Sørg for at bitz'en passer 100% og at den ikke er slidt..

Skift til skruer med Torz kærv..

Vi prøver igen, i morgen --
Måske lift for kraftige skruer?
Støvsug alt det støv ud du kan..
Du kan give skruen nogle dråber olie, så er den nemmere at skrue i.
Sørg for at bitz'en passer 100% og at den ikke er slidt..

Skift til skruer med Torz kærv..

Vi prøver igen, i morgen --
Når du er sikker på at skruehullet er dybt nok så brug et lille pusterør til at blæse det fri - man kan ikke suge eller puste det tomt !
Annonce
Når du er sikker på at skruehullet er dybt nok så brug et lille pusterør til at blæse det fri - man kan ikke suge eller puste det tomt !
Vil også sige du skal bruge et sugerør. Brug nu et med knæk på så du står ved siden af hullet og ikke foran. Så undgår du støvet.

Er du helt sikker på bitsen passer 100%? Er ofte det der ødelægger dem da den så hurtigt vil "skrælle" over og inden du får set dig om er hovedet ødelagt.
En anden ting er også det ikke nødvendigvis er de bedste skruer der medfølger, er det sjældent. Så køb evt nogle andre. Og skal du ud og finde andre skruer så vælg med torx hoved. Er langt bedre. Men at de har torx hoved fortæller jo intet om det er en kvalitets skrue du står med.

Jeg vil nu foretrække et pusterør


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svarene. Nu har jeg en plan:

Jeg (i) køber nye skruer med torx hoved, (ii) puster i hullet med sugerør, (iii) smører skruerne og (vi) finder bits der passer perfekt!

Jens har fuldstændig ret. Du skal selvfølgelig bruge et sugerør du så vender om så det bliver et pusterør.. :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis