Frostfri dybde - er det virkelig nødvendigt?

Hej Alle

Jeg skal til at udvide min garage og i den forbindelse skal jeg forlænge det eksisterende fundament. 

Min plan er at ''binde'' fundablokke til det eksisterende og støbe et randfundament/gulv. 

1. mio kr. spørgsmålet er derefter: Er det virkelig nødvendigt med frostfri dybde?/90 cm? 

Jeg tænker at grave en rende, fylde stabilgrus i bunden og lægge to lag fundablokke som fyldes med beton. I midten fjerner jeg lidt jord og smider igen stabil på og så ellers flamingo, armeringsjern og beton.  

Tilbygningen bliver et skur/brændeskur og behøver derfor ikke at være så avanceret opbygget. 

PS: inden i dømmer mig og siger jeg skal gøre det efter forskrifterne, så vil jeg bare gerne undgå at  grave for meget/skulle blande en masse beton når det kun er skur/brændeskur der er tale om. 

 

vh.

Murat 

 

 

 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der bare er et brændeskur er der vel ingen der kommer efter dig om du gør som du gerne vil, det' kan jeg ikke forestille mig.

Tror nu heller ikke der er nogen der dømmer dig som du skriver.

Her er omgangstonen generelt rigtigt god, lidt godmodigt drilleri kan forekomme af og til, men det andet er meget sjældent synes jeg.

Ved ikke om bygge regulativet gælder for den slags du vil i gang med, men det kan du jo undersøge.

Er jo bare maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg tror du skal undlade at binde dit nye skur alt for meget til det eksisterende. Ved kraftig frost ( som vi måske aldrig får mere) vil dit skur løfte sig lidt, medens garagen bliver hvor den er. Det kan medføre revnedannelser i sammenføjningen. Hvis skuret skal beklædes med træ kan det jo gå lidt ind over muren, eller der kan være en liste der overlappe, så opdager du det aldrig.

I gamle dage lavede man bare sylgrøfter. De var ikke særlig dybe og bare fyldt med marksten, så murede man oven på det. Og de huse kunne også stå i 100 år eller mere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har været med til at ligge nyt gulv i et hus fra 1928.

soklen på den gik bare 15cm under terræn. den bestod af 15cm lag med grov grus, derefter mursten på den anden led og så har man bare bygget normal op af med en hulmur på 5cm. huset står ganske fint endnu. også efter vi lige vare 5cm under den nedreste omvente mursten med afrette sandet.

Jeg har en staldbygning 1927 der står oven på jorden. den er heller ikke vældet nogen steder hen, den er endda sat sammen med en bygning fra 1960 som har fuld sokkel, det fungere fint sammen.

Hvordan skal resten af tilbygning opbygges.

Hvis dit jord er blød så kan det være en ide bare at grave ned til leret, mit hus er fra 1927 og står på en 60cm sokkel under terræn, den står i blå ler.

Der er mange ældre bygninger som ikke har fundament til frostfri dybde, og de står jo stadig, Og der står vel ingen steder at et skur skal have fundament til frostfri dybde, så det er jo op til dig.. skulle der komme en hård vinter med lang tid med lave temp, kan det godt være bygningen løfter sig lidt, men den falder næppe sammen
På baggrund af jeres erfaringer. Vil forsøge mig med følgende, mon ikke det holder. Det er trods alt kun en ''let konstruktion''

1: grave mulden væk
2: på med stabil (har en masse i overskud fra indkørselprojekt)
3: støbe fundablokke 2 stk. i højden
4: når ''rammen'' er sat og tør fylder jeg stabil/grus i midten, stamper og smider flamingo, dampspærre og armering i for derefter at støbe 8-10 cm gulv.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er jeg sikker på du vil få glæde af i mange år

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I dag laves de fleste parcelhuse da også ovenpå en sandpude, og ikke med randfundamenter i frostfri dybde.

Selv i ordbogen kommer arbejde før succes .... :) , og i virkeligheden kommer al viden fra erfaringer .. :)

En LDS´er kan også være med på innovativ lavenergi ved brug af www.izodom.dk
Skrevet af GDS2013 på 01-05-2016 23:18
I dag laves de fleste parcelhuse da også ovenpå en sandpude, og ikke med randfundamenter i frostfri dybde.
Siger lov grav ikke at alle fundamenter skal i frostfri..?

 

 

 


Håndværker
Nej det siger loven ikke noget om, når det er skure.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.
Nu er det godt nok i Sverige, men der kender jeg nogen som skulle bygge hvor der ikke var rigtig fast grund så i stedet for at pilotere så blev der gravet ud til 40cm ral, ovenpå hvilket der blev støbt en armeret betonplade, som huset nu står på. Mener også at men bruger metoden herhjemme.

Hvorfor putte flamenco i bunden hvis det ikke skal opvarmes?

Ps bor selv i et hus fra omkring 1900 som bare er bygget på en rende af sten. Det står da endnu, men det slår jævnligt revner forskellige steder og flytter sig lidt. Så hvis der skal mures ovenpå så ville jeg nu gå ned i frostfri dybde.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også