Fjerne væg. Stabiliserende?

Hej alle LDS´ere.

Er ny herinde, men har fulgt livligt med i en del år - mange gode vejledninger - tak for det!

Jeg er ved at købe og overtage et hus, og vil gerne lave nogle små ændringer - herunder at fjerne en væg mellem køkken og spisestue.

Er dog i tvivl om den er stabiliserende.
Det er et Parcelhus fra 1973, ingen 1. sal, let tag i eternit, og væggen er umiddelbart lavet af porebeton (som det lige fornemmes når man banker.

Har hørt at tommelfingerreglen er 6 meter pr stabiliserende væg, og her vil spændet være 6,4m.
Se billedet - væggen der skal væk er angivet med rød.

Skal jeg have fat i en ingeniør? Umiddelbart tænker jeg det er ligetil.. men det skal jo ikke brase sammen


Pft.
Nichlas


går det galt, så henter jeg manualen :-)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er det vægge langsgående i huset, ala den der står vinkelret i midten af huset, for enden af din "røde væg", der er bærende, og som regel er disse bærende vægge af beton eller mursten/stål-skelet.

 

Tak for svaret.
Men der er vel forskel på en bærende og en stabiliserende væg.?

Jeg tænker at den lange væg der går i midten af huset fra facade til facade, dog lidt forskudt i midten og afbrudt i vinkelstuen, er den bærende væg.

Jeg er mere nysgerrig ift. stabiliserende væg i forhold til vind på husets langside?


går det galt, så henter jeg manualen :-)
Har du fladt tag eller rejsning på taget?
Hvis rejsning, så tænker jeg spærene har funktionen du snakker om, men det er min logiske tænkning, ikke noget med kundskaber at gøre, der er der andre herinde der har den rette viden, som sikkert nok skal komme at svare dig inden for en dags tid.

 

Der er lav tagrejsning med let tag.

Takker :-)

Min egen tanke var lidt det samme.

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Der er ikke rigtig nogen der kan komme med et kvalificeret bud på det her inde fra. Der er sikkert mange der vil sige, "jeg tror" Men det ved jeg ikke hvor meget du kan bruge til noget. Hvis der er 5 der gætter på du godt kan fjerne væggen, tager du så chancen,, og spare de 4000-5000kr for en beregning?
Jeg synes der er mange der er hurtige til at sige at alt der ikke er mursten nemt kan fjernes uden at man skal bekymre sig, men ud fra hvad man kan læse i diverse artikler, så er der også nogle vægge som er stabiliserende som du selv har læst dig til Så jeg vil nok anbefale dig at gå den kedelige vej, og få lavet en beregning af en arkitekt eller ingeniør. Hvis ikke du gør det, og alligevel fjerner væggen, er det ikke sikkert der sker noget det næste lange stykke tid. Ej heller hvis det er en stabiliserende væg. Men en dag når vinden presser rigtig, fra den helt rigtige vinkel, kan det være du får revner i murværket.

jeg er lidt en lyse slukker her, med min livrem og seler, men sådan har jeg det bedst.
Annonce

Folk har en tendens til ikke at kunne skelne mellem forskel på bærende væg og stabiliserende væg. En stabiliserende væg optager vandrette lastpåvirkninger - dvs. vind, imperfektioner ol., derudover kan den have en AFSTIVENDE funktion ift. din facadevæg - men da du beskriver at det er let tag og ingen 1. sal, så er det nok ikke tilfældet. Den væg du udpeger kan have stabiliserende funktion - men jeg tror det ikke!

Find nogle tegninger af huset - er der fundament under har væggen en funktion.
Alternativt så undersøg om oversiden af væggen har effektivt fat i etageskiven - da spærrene må formodes at spænde parallelt med væggen, så skal der være lavet en effektiv forankring for at kunne overføre stabiliserende laster.

At få foretaget en vurdering hos et ingeniørfirma koster ikke alverden - det er først hvis det findes at væggen har en funktion og der skal regnes på fremtidig stabilitit, som ville kunne sikres ved at indlægge en momentstiv ramme i stål!


 Certificeret Statiker

Mange tak for svarene folkens!

Ingeniøren: når du siger fundament, tænker du så at der er gravet til frostfri dybde der hvor væggen er, eller at væggen binder på terrændækket?

I sidste ende er jeg jo nok nødt til at få en ingeniør på. Pænt ærgerligt lige pludselig at mangle en væg :-)

går det galt, så henter jeg manualen :-)
Personligt havde jeg revet den ned uden beregninger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Faktisk skal væggen kun rives halvt ned, til en halvvæg - ved ikke om det gør en forskel.

går det galt, så henter jeg manualen :-)

Hej nichlasriise

Vil lige høre hvordan det gik?
jeg skal selv snart i gang med noget ligende 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis