Rørbøjler til montering på stenplade??

Hejsa.

Jeg er ved at lave et havebord bestående af en bordplade i sten med mosaik på, og et understel af jern. Den del af understellet, som bordpladen skal monteres på, er et rundt metalrør med en dia. på ca. 2 cm. Er der nogen, der har en idé til, hvordan jeg fastgør bordpladen på understellet? Havde tænkt mig at sætte dem sammen med en slags rørbøjler, men jeg kan jo ikke bore i stenpladen.

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Vestre24 på 21-04-2016 13:54

Hejsa.

Jeg er ved at lave et havebord bestående af en bordplade i sten med mosaik på, og et understel af jern. Den del af understellet, som bordpladen skal monteres på, er et rundt metalrør med en dia. på ca. 2 cm. Er der nogen, der har en idé til, hvordan jeg fastgør bordpladen på understellet? Havde tænkt mig at sætte dem sammen med en slags rørbøjler, men jeg kan jo ikke bore i stenpladen.

Det er både rimeligt nemt og og billigt at bore i en stenplade ved hjælp af et diamantbor som de nederste på siden her:  http://www.frishop.dk/pl/V%C3%A6rkt...21595.aspx

Resten er vel bare og vælge nogle passende bræddebolte og spænde understellet fast inden du lækker mosaikken på. Det kan måske være nødvendigt og undersænke bræddeboltenes hoved en smule i stenpladen inden mosaikken lægges.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Er du så langt at du kun kan bore nedefra, kan en stump rawlplug og en træskrue også gøre det. Du kan også bore huller igennem rørstellet og skrue den vej igennem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de gode råd. Jeg er dog lidt betænkelig ved begge forslag, da stenpladen kun er 1 1/2 cm. tyk. Faktisk er det en stor gulvklinke på 60x60x1,5cm. Findes der en måde, hvor jeg kan undgå at bore i pladen?
Hej Vestre

Du kunne eventuelt pålime "noget" som kan holde på stenpladen - måske bare, så den ikke glider.

Du kan overveje, at gøre stenpladen ru med en "sten-skære-skive" / vinkelsliber og så lime et eller andet fast.

Det kunne være nogen rør i glasfiber + du lægger nogen glasmåtter hen over? - Lidt af et eksperiment hvis du ikke ar vant til at arbejde med den slags.
Du kunne bruge elektrikerrør, som skæres op og lægges over dine rør - og henover støber du glasfiber i epoxy.
Har andrig prøvet det - men du kan jo blive den første. OBS det limende areal, skal være ret stort!
15-20 bredt og så langt som muligt.

Et skud i tågen - måske kommer du videre. Pøj Pøj A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Ja, det var noget i den retning, jeg havde håbet på, fandtes - altså noget som kan limes på. Nu hører arbejde med glasfiber og epoxy ikke ind under mine spidskompetencer, så jeg havde håbet på noget, som ikke krævede en masse udstyr, og som var forholdsvis enkelt at lave for en amatør. Men det kan være, at jeg stiller for høje krav?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du ikke vil bore i pladen, som forekommer at være det nemmeste, kunne du lime med en tokomponent lim. For at få anlægsfladen stor nok bliver du nødt til at få svejset en plade på dine bordben, ellers er rådet med at bore hul og sætte en bræddebolt eller andet med et tyndt hoved i nok, det eneste der dur.

fase
Ok, nu har jeg i hvert fald fået en god del kvalificerede bud på, hvordan jeg kan løse min opgave. Så jeg vil gerne sige tusind tak, og så må jeg jo prøve at kaste mig ud i et af forslagene. Heldigvis har jeg flere fliser, hvis det ikke lykkes første gang.

Hej Vestre.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så er dit "understel" lavet så der er et rundt rør (med ben nedad) og ovenpå dette runde rør ligger pladen.

Du kunne lave / få lavet 10-20 stk metal-bøjler som har en bule hvor røret kan passe ind - og så skal de have to anlægsflader på hver side, som er så store som muligt.

De vil så komme til at ligne nogen kabelbøjler med meget store "flapper".

Du kunne lave dem af rustfri eller galvaniseret patentbånd.

Det kunne være: 20 cm langt stykke patentbånd med en "bule" på midten. anlægsfladen skal være helt fedtfri og grovslebet.
Epoxy-limen vil hæfte på metalfladen samt op i alle de små borehuller i patentbåndet.

Du kan jo lave nogen forsøg først, så du finder ud af hvordan det skal være, og hvor godt holder.
Limning på stål / rustfrit er ikke meget stærk, så der må gerne være en masse huller i materialet, og stål og sten skal være ruflet.

Patentbånd kan du købe 10m i trælast - evt kortere stykke også - eller stumper kan du finde på en byggeplads, skrotplads eller....

MVH A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Fantastisk! Det ser ud som noget, jeg kan finde ud af at lave. Jeg vil gå ned i mit lokale værktøjsmagasin og få fat i noget vindtrækbånd/patentbånd og en god epoxylim.
Tusind tak for idéerne til alle, der har bidraget, og særligt tak til Ellida.

MVH Vestre
Men inden du går - så prøv lige at forklare hvad det er for nogen stenplader - det lyder som stenplade / mosaik / eller hvad? Hvordan er det lavet?

Og hvorfor har du ikke tænkt på det med ben først? --- ikke for at være bagklog, jeg er bare lidt nysgerrig.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også