Rørbøjler til montering på stenplade??

Hejsa.

Jeg er ved at lave et havebord bestående af en bordplade i sten med mosaik på, og et understel af jern. Den del af understellet, som bordpladen skal monteres på, er et rundt metalrør med en dia. på ca. 2 cm. Er der nogen, der har en idé til, hvordan jeg fastgør bordpladen på understellet? Havde tænkt mig at sætte dem sammen med en slags rørbøjler, men jeg kan jo ikke bore i stenpladen.

Hejsa. Jeg er ved at lave et havebord bestående... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er store gulvklinker: 60x60x1,5 cm. Jeg har fået en masse klinker og fliser fra en gulvbutik, der lukkede, og dem er jeg ved at finde anvendelse for. På stenpladen/klinken smøres fliseklæb, fliseskårene lægges i ønsket mønster, og fuges til sidst med klinkefuge. Så er borpladen klar. Dernæst skal understellet på, og det var her, jeg var i tvivl om, hvordan man gjorde. Troede ikke der fandtes en lim, der kunne klæbe på sten og metal.
Jeg er ikke gået i gang med mosaikken endnu, så jo, jeg har tænkt på "det med benene" først. Ville bare ikke vælge løsningen med at bore i pladen, da understellet skal monteres ret yderligt på pladen, og da plaen er ret tynd, er jeg bange for, at den knækker.
Fik du stillet din nysgerrighed?;o)

MVH
Vestre
OK - så kunne du måske også starte med en Xfiner i bunden, under din gulvklinke. Du kunne klæbe gulvklinken fast på Xfiner med en fugeklæber - det vil være lidt elastisk.
Så kunne stellet skrues på Xfineren. Det ville måske være lidt enklere?

Du kunne også sætte fladhoved- bolte gennem Xfineren oppefra(bræddebolte?) - --

--eller "islagsmøtrikker" fra oversiden og bolte ind nedefra, og når det er klar, så limer du den store plade fast - derefter mosaikken?

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv lige at forklare processen med islagsmøtrikkerne. Borer man et hul i krydsfineren, og presser islagsmøtrikken i fra oven? Så skal krydsfineren have samme tykkelse som islagsmøtrikken. Derefter kan jeg bore et hul gennem understellets rør, og fastgøre islagsmøtrikken med en botton head bolt. Er det måden at gøre det på?
Islagsmøtrikken sættes i fra oven, så du starter med at bore et hul krydsfineren og gøre islagsmøtrikken fast. Der er nogle flige på møtrikken, som skal holde møtrikken fast. Møtrikken er ikke ret tyk, så den skrue, du vil bruge, skal passe nøjagtig i længden. Du kan også skrue et stykke gevindstang fast i møtrikken og stikke det gennem bordbenet og så skrue en møtrik på det stykke der stikker ud af bordbenet. Men en rund anlægsflade er ikke særlig velegnet, fordi anlægsfladen er meget lille.

fase
Ja, det har du ret i. Vil det være bedre at trække et stykke patentbånd hen over røret, og fastgøre det på krydsfineren med to islagsmøtrikker og dertil passende skruer?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis du har islagsmøtrikker i fra oversiden af X-finer, så kan du sætte bolte i nedefra. Islagsmøtrikker skal slås ned i "bagsiden", så de trækkes ind/ned i træet.

(UBS- jeg har lige set indlæg fra S Fabrin - jeg helt enig med ham - undskyld hvis mit bliver lidt dobbeltkonfekt)

Dermed får du en hurtigere og enklere montering - og så kan du formodentlig nøjes med 4 beslag // bøjler // patentbånd med hver 2-4 mindre bolte.

Det kan jo være at du finder nogen pæne kabelbøjler som passer godt til dit "stel" - det er pænere end patentbånd. Og de kan ikke være ret dyre.

Det vil jo være lettere end at lave 20 bøjler som skal limes fast - tror jeg?


To ulykker kommer sjældent alene.
Ok, så indkøbssedlen lyder som følger: 4 stykker krydsfiner, epoxylim, 4 kabelbøjler, 8-16 islagsmøtrikker (afhængig af antallet af huller i kabelbøjlerne) og et dertil passende antal botton head bolte eller gevindstang med møtrikker. Det luder som en overkommelig opgave.
Noget at tilføje? Eller lukker vi den her?
Det er da sikkert en fin indkøbsseddel.

Det kan kun blive godt :-)

Du kan jo lægge nogen billeder på engang - så vi kan se dine kunstværker - pøj pøj

Forresten - hvad skal du nu bruge epoxylim til ?

Hvis du har en X-finer nederst og en sten-plade ovenpå, så tror jeg at den skal sættes fast med en lidt mere fleksibel ting end epoxy. Epoxy er jo en ret hård fast limtype.
NÅR X-fineren arbejder lidt med skiftende luftfugtighed, vil det være bedre at den er limet fast med nogen striber bygge-silicone. byggesilicone holder godt - meget godt.

Epoxy er også godt til mange ting, så det kan du nok bruge alligevel en anden dag - men ikke lige hér. ---- TMO = To My Humble opinion eller hvad det hedder.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Og byggesilikone har jeg masser af, så det lyder som en rigtig god løsning :o)
Jeg skal nok lægge et par billeder op, når jeg er færdig med projektet, men det bliver ikke lige nu. Jeg er netop blevet færdig med et andet mosaik-havebord, lavet af en gammel kabeltromle, som jeg har sat hjul under, og i næste weekend venter indkørslen på at blive lavet (dog ikke i mosaik), så der går nok lidt tid, inden jeg lægger billeder op.
Endnu engang tusind tak for hjælpen til jer alle :o)

MVH
Vestre24
Hej igen - det er da bare sjovt hvis vi kan hjælpe lidt.

MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også