Havetraktor vil ikke starte

Min Stiga Villa vil ikke starte Der er tilsyneladende strøm på batteriet - har dog også prøvet med en start booster. Der kommer ikke engang et klik fra startrelæet. Har også prøvet at "kortslutte" startrelæet, men startmotoren siger ikke noget.

Hvad kan jeg tjekke?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du kortslutter start relæer, er du jo uden om alle sikkerhedskontakter..
Først så tjek lige og polskoene på batteriet om forbindelserne er i orden her...

Så er der 3 muligheder, for lidt strøm på batteriet, manglende steel eller + forbindelse til starter, defekt starter..
Men har du ikke et multimeter så du kan måle lidt på den...

Vi prøver igen, i morgen --

Der sidder en sikring på den tykke røde + ledning, der forbinder ledningen fra batteriet til resten af maskinen. De har det med at irre/ruste op efter x antal år, så der ingen forbindelse er mere. Fejlen bevirker maskinen er stendød indtil udskiftning.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
jo, kan da måle lidt :-)

Batteri: ca. 12,7 volt
Forbindelse fra minus til stel ok
Forbindelse fra plus til ind på startrelæ ok
Spænding over startrelæ 12,7 volt - det klikker ikke når jeg drejer nøglen
Forbindelse mellem minus på batteri og kabel på startmotor - skal der være det? Troede kablet på startmotoren skulle være plus og den fik minus fra stel!
Så hvordan kan jeg sætte strøm direkte til startmotoren?
12,7 volt fra plus til ind på
Skrevet af sbay på 21-04-2016 11:22
jo, kan da måle lidt :-)

Batteri: ca. 12,7 volt
Forbindelse fra minus til stel ok
Forbindelse fra plus til ind på startrelæ ok
Spænding over startrelæ 12,7 volt - det klikker ikke når jeg drejer nøglen
Forbindelse mellem minus på batteri og kabel på startmotor - skal der være det? Troede kablet på startmotoren skulle være plus og den fik minus fra stel!
Så hvordan kan jeg sætte strøm direkte til startmotoren?
12,7 volt fra plus til ind på

Husker du og træde pedalen i venstre side i bund under dine "startforsøg" ???

Ja ok, du laver forbindelse mellem de to tykke ledninger på startrelæet. Så roterer startmotoren. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Kan ikke finde en sikring nogen steder :-(
Der sker ikke noget ved at kortslutte startrelæet :-(
Hvordan kan jeg teste startmotoren - med direkte strøm?

PS. Jep sidder på den og træder ned når jeg drejer nøglen
Annonce
Skrevet af sbay på 21-04-2016 12:56
Kan ikke finde en sikring nogen steder :-(
Der sker ikke noget ved at kortslutte startrelæet :-(
Hvordan kan jeg teste startmotoren - med direkte strøm?

PS. Jep sidder på den og træder ned når jeg drejer nøglen

Nå, ingen sikring.  Der plejer og sidde en ganske almindelig gul 20 amp autosikring.

Oh, den sidder vist også på den tykke røde ledning der går fra start relæet og videre ud på maskinen. Når jeg lige får tænkt mig om.  

Du kan bare sætte en ledning fra batteriets pluds til den røde ledning der går fra startrelæet og over på starteren, men det var nøjagtig det samme du gjorde under prøven med og forbinde de to røde tykke ledninger på relæet.

Startmotoren direkte, er + 12 volt på den røde ledning og - fra samme batteri på den sorte. Lykkes det ikke og få motoren til og rotere, er det enten startmotoren eller det anvendte batteri der er øg. 

PS. Har batteriet mistet sin strøm her vinteren over kan du godt måle 12,7 volt lige efter en opladning. Batteriet kan faktisk godt være kraftigt sulferet og dermed øg. Det tester du så ved og belaste med en forlygte automobilpære, samtidig med du måler spændingen over batteriet. Falder den nævneværdigt bør du tænke på et nyt batteri.

Håber du finder fejlen. 

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Synes kun jeg kan finde en ledning på startmotoren - kan den have stel som minus?
Bare mærkeligt at der er forbindelse mellem Minus på batteri og den ledning jeg kan finde på starteren.
Vil lige prøve tricket med en pære!
Skrevet af sbay på 21-04-2016 14:30
Synes kun jeg kan finde en ledning på startmotoren - kan den have stel som minus?
Bare mærkeligt at der er forbindelse mellem Minus på batteri og den ledning jeg kan finde på starteren.
Vil lige prøve tricket med en pære!

Ja, starteren har stel som minus. På nogle startmotore er stel dog ikke direkte på motorens stel, men er ført ud som en separat ledning der så er forbundet til havetraktorens stel. 

Der er også en meget lille modstand mellem pludsterminalen og minus på en startmotor. Jeg mener og kunne erindre, de trækker op omkring 20-30 Amp på den model du har.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har nu afmonteret batteri mv, men det underer mig at jeg kan måle gennemgang mellem stel og plus på startmotoren - det normalt? Mit multimeter siger beeeep når jeg rører det to!
Ja der er forbindelse igennem starteren, ellers ville den jo ikke virke når der blev sat strøm til.

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis