Mine fyldningsdøre er ikke 90 grader

Mine gode gamle dannebrogsdøre, som er afsyret, er ikke 90 grader mere, de hænger, kan jeg se i samlingerne. Er der nogen her der har prøvet at skille sådan en dør ad (så jeg kan få dem limet ordentligt).
Det ser ud som om der hvor de er tappet sammen er små kiler, som man måske kan bore ud. Jeg vil så lime dem.

Og nej jeg vil ikke have et forslag om at skifte dem til nye. Det er ikke standart døre, så det er mere end 1000 kr. pr. dør.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej med det hus er der vel tale om døre der er mindst 3 meter høje !!

Og der er mange der lige skal ordnes så øvelsen kommer jo efter at du har fået fikset den ene fløj !!

Måske Mary kan nogle Tasmanske tricks :wink:

MVH Njord
Aner man en smule misundelse. Ja, der er saksusme meget at vedligeholde. Men det var et håndværkertilbud, jeg fik det billigt. Du ved dårlig varme økonomi. Den tidligere ejer var næsten aldrig hjemme, ja det var et eller andet med en mary. Jeg skal i øvrigt have sænket loftet en 3 - 4 meter inden vinter. :lol:

Nu gik der igen "over hækken" i mit spørgsmål, sådan er det sku altid her i dette skønne forum, biggrin .

Med alle de fyldningsdøre der er i danmark, må der sku da være en eller anden der ved hvordan sådan en dør er sat sammen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Peter,

ja vi er flere, der har det problem. Selvom mine døre ikke er afsyrede, så er der et par stykker, som hænger. Afsyringen accelererer skævheden, idet afsyringsmidlet opløser limen, som er med til at holde dørene sammen og kilerne på plads. På denne hjemmeside er der en beskrivelse af, hvordan man retter dørene op:

www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/dorevinduer/rep_dor_port/teksten.htm

Jeg synes det lyder meget besværligt at skille dørene ad - især da mine skæve døre er altandøre med indlagte 2x6 glasfelter og en fyldning. Har undersøgt prisen for nye døre - den er meget høj, da der selvfølgelig skal døre til med specialmål....øv!

Desuden har jeg en gang for længe siden (findes ikke mere) været inde på en side, der beskrev, at snedkere har nogle spænde-beslag, som de spænder fra dørens ene hjørne til det modstående. Ved at stramme/spænde beslaget skulle man kunne trække døren "i vinkel". Når døren er "i vinkel" skulle man banke kilerne fast.

Der er dog ikke nogen af de snedkere, jeg har spurgt, der kender/besidder omtalte beslag. Så derfor går jeg i tankerne og er ved konstruere nogle beslag bestående af hjørnebeslag, stålwire og gevindjern, så jeg kan udføre denne operation. Jeg må nok se i øjnene, at nogen af glassene i døren springer, når først der trækkes i døren.

Er der nogen, som kender en snedker, der har omtalte spændeværktøj, eller har erfaring med opretning af skæve døre? (spændeværktøjet er ikke en hængselretter).

Med venlig hilsen


Janus Lyngbye
Tak for det Janus. Interessant artikel. Nu faldt jeg lige over opretning af et skævt dørblad. Jeg forstår ikke helt hvad der forklares.

Noget med en gratsav. Hvor det er man skal save kan jeg ikke tyde ud af artiklen.
Er der nogen der ved hvad en gratsav er.
Og hvad vil det sige at et stykke træ er spejlskåret ?.

Hvis jeg søger på google, ja så kommer lige præcis det link op du lige har sendt.

Interessant, spørgsmålet om opretning af en krum dør har før været oppe herinde, og besvarelser har været "det kan man ikke", nogen kan åbenbart, svenskerne :roll: .

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg tror nok at Leth skrev om opretning ag en fyldningsdør sidste lørdag i Ekstra Bladet, eller hvor han nu er blevet skribent..

Jeg mener at have set et og andet i øjenkrogen om det men er ikke sikker..

Måske en lille tur på biblioteket kan hjælpe !!

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra PeterR

Noget med en gratsav. Hvor det er man skal save kan jeg ikke tyde ud af artiklen.
Er der nogen der ved hvad en gratsav er.
Og hvad vil det sige at et stykke træ er spejlskåret ?.


Beskrivelsen af fremgangsmåden kunne godt bruge et par illustrationer! Det grænser jo til sort tale (i hvert fald når man ikke lige er tømrer/snedker) :shock:

Jeg fandt følgende definition på spejlskåret træ:
Spejlskåret træ
For at kunne fremskaffe det suverænt bedste træ til vinduer får vi alt vores træ spejlskåret, d.v.s at årringene står vinkelret på den mest udsatte flade. Ved at anvende denne sav metode, får man træ som er 7 gange mere modstandsdygtig overfor vandindtrængning sammenlignet med normalt savet træ, hvor årringene ligger ned.


Der er i øvrigt også en tegning af spejlskåret træ lidt længere nede på siden!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej smile

Jeg har boet i en gammel Østerbro lejlighed med fyldingsdøre (det hedder ikke fyldningsdøre). Jeg gik i gang med det håbløse projekt, at fjerne al maling med en varmepistol... (5 stk).

Nå men, mine døre blev også vind og skæve, så jeg talte med en snedker. Han fortalte mig at jeg kunne rette døren op med en af de der, orange spændebånds-snor-værks-bånd, man bruger til at fastholde gods med på lastbiler (der sidder sådan en dims, som man spænder båndet med). Den skal bare spændes diagonalt, mens døren sidder på. Bare spænd til, indtil døren er i vinkel - og lidt til. Der vil komme en smule revner, og de skal fyldes ud med trælim. Lad båndet sidde, indtil limen er tør.

Mvh ThomasB
Har netop testet det med bagage stropperne diagonalt (efter at have tæsket på døren så den gik lidt fra hinanden i samlingerne, så der var plads til lidt lim) Det virkede, men døren skal godt nok spændes hårdt op får at den retter sig, nu er den ca 90 grader (og lidt krum). Og det beskriver artiklen jo, mht spejlskåret eg.

Tak for tippene.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra Lyngbye

På denne hjemmeside er der en beskrivelse af, hvordan man retter dørene op:
www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/dorevinduer/rep_dor_port/teksten.htm

Hmm fejl 404 - nogen der kender en lignende side (eller den nuværende URL).

NB.: Jeg har søgt lidt rundt på SNS.dk uden held

Update - google hjælper:
http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=2&dbid=5854
http://www.bygningskultur.dk/default.aspx?id=66&ai=171

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Hej.
I vores hus som vi er færdige med at renoverehar vi brugt de originale døre fra år 1900?? Det er finlands døre som med tiden også er blevet lidt skæve..

Der er to muligheder i denne situation, enten den i snakker om eller den vi brugte...
Jeg ville ikk skille dem ad da det er meget svært at rette dem uden det kan ses, så derfor konstruerede jeg nye karme.. Min lokale snedker fik en plovmand og jeg fik færdighøvlet karm træ...

Jeg lavede karmene efter dørene og monterede dem så de passer til hver enkelt dør.. Det er meget nemmere og en hel del billigere end at købe swedoor specialmål....

Sådan gjorde jeg, det kunne være en mulighed..

Vh tommy
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også