Afrettersand eller afretningsgrus?

Vi skal så småt igang med at omlægge en fliseterrasse. Underlaget er undersøgt og lavet på den rigtige måde med bundsikring osv. Vi vil derfor blot lægge et nyt afretningslag inden de nye fliser lægges.

Mit spørgsmål er nu om det er bedst at bruge afrettersand 0/4mm eller afretningsgrus 0/8mm? Umiddelbart synes jeg det lyder til at afretningsgrus (med lidt ler) er det mest stabile og som kan lægges mest glat?

Hvad er jeres erfaringer?

På forhånd tak :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtig at den sidste er den bedste. Det er ikke så meget at det kan lægges super glat, men mere at det kan komprimeres.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man plejer jo at køre med pladevibrator, og så udlægge 2 rør el.lign. med ca. 2 m imellem. De skal niveleres så fald er imod afløb eller væk fra huset Derpå trækker man så en retskinne, så sandet bliver trukket korrekt af. Når rør eller bræt fjernes dækkes rillen med f.eks. bagsiden af en rive eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil mene at vasket (skarpt) sand kan komprimeres mere og bedre end harpet sand med ler i. Men harpet sand er nu ganske udmærket til terrasser. :-)
Hej soegaard
Man vibrerer hele området. (eller lader det ligge længe, så regnen pakker det, eller spuler den sammen, det bliver også godt) - Når man derefter lægger rør og retter af så roder man jo lidt rundt i de øverste cm. Det bliver jo lidt løst, men det gør ikke noget, bare det er ensartet. Hvis de øverste 5-8 cm er løse efter "aftrækning" og flytning af rør, så sætter det sig jo lige meget overalt. Typen af grus er ikke så vigtig. Synes jeg.
MVH A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for alle svarene :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis