Nedtagning af gammel ringeklokke

Hej, jeg er i gang med at skulle fuldspartle en væg, og i den forbindelse har jeg skulle nedtage en gammel ringeklokke. Ringeklokkens kabel til selve kontakten er klippet over fra tidligere ejer. 

Nu da jeg har fået ringekokken ud af væggen fører 3 ledninger ind i væggen, en blå, en rød og en gul. De forsvinder ind i væggen og det er ikke muligt at se hvor de fører hen. Mit spørgsmål er nu, hvad kan jeg gøre med disse? Jeg er ubevidst omkring om der er strøm i, men i den anden ende af ledingen er der i hvert fald ikke, og hvor meget strøm de små ledninger kan indeholde ved jeg heller ikke. Kan blot klippe dem over helt inde og spartle over?

Mang hilsner


Nanna
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal få målt om der er strøm i ledningerne, måske sidder der en trafo et sted, der levere strøm..

Vi prøver igen, i morgen --
jeg er ret sikker på at der enten sidder eller har siddet en trafo i den ene ende prøv at følge det kabel der går op mod loftet, hvis den er tilsluttet så kan der være enten 8-12 eller 24v i kablerne afhængig af model
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Er du sikker på det er en ringeklokke?
Jeg har selv en næsten magen til installation, og det er altså min telefon kabel der kommer ind der.
Hvis du skraber lidt i malingen på metal låget er jeg næsten sikker på at teksten KTAS kommer frem. Og hvis det er dit "skillepunkt" til telefonnettet kan du ikke bare klippe den inden du har sikret dig at den ikke er på nettet endnu.

Det ligner altså umiskendelig en samledåse, Er der ikke en skrue lige midt i låget, det kunne da være "spændende" at se hvad der var bag denne.

Placeringen lige over døren og din beskrivelse af at kontakten er klippet af tyder dog på at det ikke er tlf.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er med næsten 100% sikkerhed et telefonkabel, som kommer ud af væggen. Det ligner et blykabel, som kommer fra et krydsfelt et sted i bygningen. Hvis det er etagebyggeri, kunne det være kælderen. Du kunne lukke samledåsen op of demontere det løshængende kabel og skrue samledåsen fast på væggen igen. Blykablet skal med ind i samledåsen.


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej alle,

Tusind tak for gode svar! Det kan da sagtens være det er et gammelt telefonkabel og ikke til dørklokken - som sagt så er ledningen der går op til loftet og ud i lejligheden klippet over længere henne, så jeg har ikke kunnet finde ud af hvor den præcist har ført hen.
Det er netop et etagebyggeri og et blykabel, og der er for 10 år siden blevet indlagt bredbånd, så måske det er derfor ledningen blot er blevet klippet.

Jeg vil prøve imorgen at skrabe i malingen og se, om KTAS kommer frem. I så fald hvis det er et telefonkabel som ikke anvendes længere - så er der vel ikke strøm i, og kan jeg i så fald blot pille dåsen af og proppe ledningenden ind i væggen? (evt. sætte en muffe på)

Mange hilsner Nanna

Nanna
Du skal ikke forvente, at der står KTAS på samledåsen, måske kan du se et T måske i en cirkel . Det er normalt blevet brugt som monopolskilepunkt, og bruges formentlig ikke mere, når I har bredbånd. Så en løsning kunne være at klippe kablet helt inde ved muren og spartle hullet til. For øvrigt, hvis du blander lidt grus i spartelmassen, får du en overflade, som ligner puds.

fase
Du skal ikke forvente, at der står KTAS på samledåsen, måske kan du se et T måske i en cirkel . Det er normalt blevet brugt som monopolskilepunkt, og bruges formentlig ikke mere, når I har bredbånd. Så en løsning kunne være at klippe kablet helt inde ved muren og spartle hullet til. For øvrigt, hvis du blander lidt grus i spartelmassen, får du en overflade, som ligner puds.

fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også