Hvilken hæk med farver til læ ved terrassen

Har et længdehus og en (flise)-terrasse midt på langsiden - med græs rundt om.

Der er ca 2,5m i hver side af terrassen, som vi på et tidspunkt gerne vil afskærme, da det kan blæse en del.

Jeg tænker ca. 1,60m høj og ca 0,4-0,5m bred. Gerne med blomster eller bær. Må gerne kunne blive nogenlunde tæt som minimum. (laurbær ønskes ikke).

Hvad kan I komme i tanke om?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske Surbær (Aronia) flotte rødlige/grønne blade og spiselige bær, tåler fint halvskygge og beskæring. Taber desværre løvet om vinteren - men det gør en del andre hække jo også.

Det første der falder mig ind er Potentilla. De behøver ikke at blive klippet, men kan tåle at blive det, hvis du ønsker en mere "lige" busk 
Spiraea er en anden busk, som blomstere flot 

Syrener kan klipes og holdes som lidt mere åben hæk, men giver dog ikke så meget læ. Tilgængæld er deres blomster ikke til at stå for

Endelig er der jo også en løsning, med et par stolper påsat rionet, og derkan så vokse alverdens fine klatreplanter...rose, klematis, brombær, kaprifolie, vildvin, arkitektens trøst eller blåregn, for bare lige at nævne nogle stykker    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Af de nævnte er det en af spirea art jeg ville anbefale. Der er flere af dem der passer til den ønskede højde. De er meget rigt blomstrende.

Potentilla er vist lidt for lav, Syrener er meget flotte og kan blive meget høje men kan naturligvis "holdes nede"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres bud. Når jeg tænker nærmere over det, så kunne det være rart om hækken beholder sit løv året rundt. Er der noget cotoneaster der dur til formålet?

Et plankeværk af en art er heller ikke helt udelukket selvom jeg hælder mindst til den løsning. Hvor hurtigt kan man få dækket sådan noget med kravlende planter/blomster?

Så har man jo kristtorn Den har blomster men det er især de røde bær som syner af meget hele efteråret og vinteren. De er tradiotionelt brugt i juledekorationer, hvis man når at få dem afskåret inden solsorten spiser dem.

Men den skal jo også leve


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Alt efter hvad du vælger af klatreplanter og hvor mange du planter, vil jeg sige du nok skal have tålmodighed et par år... feks klematis findes i mange forskellige udgaver og de vokser vidt forskelligt, nogle er meget hurtige (de blomstrer så ikke så meget) mens andre er langsommere, men giver flere sæt blomster 
Der findes feks også stedsegrøn kaprifolie, og de dufter vidunderligt ved aftentide 
Du kan jo også kombinere plankeværk med klatreplanter, så de første sæsonger har du plankeværket at kikke på, og senere kommer planterne 

Cotoneaster tror jeg ikke er specielt velegnet, da de mest er krybende... de breder sig kraftigt, men de vil ikke så gerne op i luften (med mindre du hjælper dem).


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan jo også være kreativ. Bøg beholder jo bladene næsten hele året (om end de er noget tørre i det om vinteren) kombineret med fx. Forsythia er der også blomster på denne her tid af året.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis