Power Tool spånsug - der ikke suger nok?!

Hej med jer,

Jeg har før fået hjælp herinde, så jeg vil da lige høre om en lille ting eller to.

Det er sådan, at jeg for noget tid siden købte en kombimaksine og en båndsav, hvor der fulgte et Power Tool spånsug med.

Jeg er først for nylig blevet færdig med at lave mit lille værksted, så først nu er jeg gået igang med at lege med makinerne.

Mit egentlige spørgsmål går på, hvad jeg kan gøre for at få mit spånsug til at suge spånerne op i selve posen, der er beregnet til dertil. Det er pt. sådan, at spånerne ikke når længere end til kassen, der er for enden af slangen. Når jeg saver med rundsaven, og der kommer noget finere støv, så bliver det suget hele vejen op i posen, men det er som om, at der ikke er nok kraft på den til at suge de lidt større spåner op i posen. Sidder der evt. et filter et sted i spånsuget, som man kan rense eller skifte?

Jeg deler lige mine andre spørgsmål op i andre tråde, da det vist bliver for meget i én tråd

Men nå, lad mig meget gerne høre, hvad jeg kan gøre med dette spånsug?

Lånte lige et billede på Gul og Gratis, som  viser et sug magen til mit.

Med venlige hilsner

Torben

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har bygget en Thien separator (google selv flere udgaver) til min støvsuger, og den virker upåklageligt. 

Jeg tror at mange af de lidt billigere spånsugere ikke er stærke nok til at hente de store stumper træ fordi deres konstruktion gør at meget af suget bliver delt...

Har du tjekket at filteret ikke er stoppet til, så den ikke kan "trække vejret" rigtigt?
Eller at vingerne i propellen ikke er skadede, og dermed har nedsat sug? 
 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg forsøgte i går at skille suget ad for at se, hvordan det så ud indeni.

Det ser faktisk helt rent og fint ud oppe ved propellen, der kører rundt oppe lige under motoren. Jeg synes ikke, at jeg stødte på et filter, men der må da sidde noget et sted?

Jeg ved ikke, om det er meningen, at kassen i bunden skal fyldes halvt op med spåner, inden det begynder at blive suget over i posen?

Om ikke andet så må jeg prøve mig lidt frem med det...

Takker for inspirationen med din Thien separator. Jeg vil da lige kigge lidt nærmere på det
Filteret er vel den stofpose der bliver pustet op, når sugeren køre, er den pose stoppet så begrænser det sugeevnen.
Du kan evt prøve at tage stofposen af, og prøve om det øger sugeevnen væsentligt. (uden at suge spåner)

Vi prøver igen, i morgen --

Har selv en sådan nøjagtig magen til, og den er bestem ikke det bedste af denne verden, når det er sagt/skrevet kan den sagtens suge spåner fra min combineret afretter & T. høvl. (set i forhold til investering) 500,- let brugt.

Desto længere slange eller rørene er desto mindere effekt få du af din suger, er min erfaring.

Var med til at lave og designe udsugning på min sidste arbejdsplads for + 25 år siden, der blev lavet i gængs forstand, metal rør beregnet til formålet. (med hjælp af nogele ingeniør målinger af suge effekten) efterfølgende.

Det' fungerede ganske fortrineligt. (blev senere efter jeg stoppede, udvidet med el betjente spjæld som koblede til og fra når maskinerne blev startet/stoppet)

Hvilken slange bruger du? (du bruger sikkert Ø 100 mm) som jeg selv gætter jeg på.

Om du vil/kan reducere Ø bliver lufthastigheden øget (samme kubik m/t) 

Har en en god slange med lille modstand, dette er ret afgørende for at få det bedste resultat.

Den pose skal/bør ha' et par dask med flad hånd, af og til for at få støvet til at falde af, så den kan (ånde)  

Prøvede først en aftræks slange som til en emhætte, det duede ikke syntes jeg så fandt en' med meget mindre modstand. (glat overflade indv.)

Du kan se mange forskellige indretninger på you-tube ala. den Pink Henrik viser herover, overvejer at lave en sådan selv, man kan nok aldrig få for meget sug på slangen, inden for rimelig økonomi (læs små penge)

Matias Wandel har nogle gode og informative videoer også ang. dette på you tube, og de er ret nemme at følge, synes jeg.

Du kan også købe samle sæt, som cykloner har jeg set på "nettet" Men dem jeg har set synes jeg er for dyre.

Bevares om økonomien og viljen ellers er til det og købe en proff, kan alt jo lade sig gøre.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Takker for de fine råd, som er kommet i denne tråd.

Jeg prøvede at "daske" til den hvide stofpose, mens suget kørte - Altså mens den var pustet op. Jeg synes ikke, at det rigtigt gav noget, så jeg er lidt i vildrede med dette spånsug.

Jeg kunne naturligvis forsøge mig med en ny, glat slange med en mindre diameter end den, som jeg har nu, som rigtigt nok er 100 mm. - mener jeg da, men det er spørgsmålet, om det vil give så meget mere, at det ikke ligeså godt kan betale sig at kigge sig om efter noget andet..?

Det undrer mig, at det suger så lidt, som det gør. Det er lige nok til, at spånerne fra høvlen bliver suget op for enden af slangen - Altså ind i kassen. Og så bliver slangen stille og roligt fyldt op med spånerne, så det er ikke super!

Nå, men jeg tænker, at jeg vil se mig stille og roligt om efter noget bedre, der ikke er alt for dyrt.

Takker for hjælpen herinde
Annonce

Fint nok med noget andet.

Men lige inde, vil jeg tillade mig at spørge:

Hvor lang er din slange da og hvilken type? (glat indv. eller som en aftræks slange fra emhætte/tørre tumbler)

Har noget slange der hedder Venapur let, det fungerer fint til tørre høvlspåner for mig.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Helt ok, at du spørger

Det er en Ø100 mm. slange med en "jerntråd" i, så den er ikke glat indvendig. Slangen er vel ca. 3,5 - 4,0 m. lang.

Hvis jeg tager slangen af på maskinen, så er der ligeså lidt sug ved røret, der går ind i kassen på maskinen. Jeg har sat en plade for det ene af de to huller, så der skulle være maksimalt sug på det anden hul, men det er ikke meget, det giver, desværre.

Jeg har netop læst en anmeldelse af dette spånsug: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/woodstar-spaansuger-dc-12-16382/ - og det lader til, at der er godt med sug i det, så det kunne godt være en mulighed for mig idet dem, der er på GulogGratis.dk samt DBA.dk er mindst ligeså dyre.

Når jeg ser på de spånsug, der er på http://dorchdanola-netbutik.dk/search.aspx?keyword=sp%C3%A5nsug - så kan jeg se, at slangen sidder direkte på det sted, hvorfra der suges. Altså er der ikke en høj kasse, som spånerne skal op igennem.

Det kunne godt få mig til at tænke, at det måske var en mulighed at bore eller skære et hul længere oppe i kassen på mit sug - og så lukke nedad, så kassen som sådan ikke bliver brugt. Kunne det være en idé, eller vil jeg ikke vinde meget på det..?
Løber turbine hjulet den rigtige vej?
Har du prøvet hvor meget sug der er i den uden stofposen monteret?

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 21-04-2016 20:50
Løber turbine hjulet den rigtige vej?
Har du prøvet hvor meget sug der er i den uden stofposen monteret?

Jeg har, som jeg skrev lidt længere oppe, været lidt i tvivl om, hvorvidt den kører den rigtige vej rundt - altså turbinen. Jeg har ikke prøvet, om den suger uden stofposen. Kan det af eller bekræfte, om den kører den gale vej?

Jeg tror, at den kører den rigtige vej, da turbinens vinger kører rundt, så de "skovler" luften - Vingerne er lidt buede. Dog er der en rød pil på maskinen, der vender den modsatte vej af, hvad turbinen kører, så jeg er faktisk lidt i tvivl alligevel.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er for nogle ledninger, der skal byttes om på, hvis jeg skal forsøge at få den til at køre den anden vej? Jeg har skiftet kraftstikket, der var af ældre dato, ud med et nyt. Jeg satte blot ledningerne i, så de svarede til der, hvor de sad i det gamle stik.

 

Så tror jeg den køre den forkerte vej, mener ikke den skal "skovle" ...
Hvis der er 3 ledninger + den gul/grønne jord, så skal du bare bytte rundt på to af de 3 ledninger...
Ellers sæt et billede ind af stikket...

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis