Fælgvask..

Jeg skiftede til sommerdæk i går.

Under manøvren blev jeg en "anelse" sort af snavs og bremsestøv m.m.

Mærkeligt nok, jeg har haft den pågældende bil i 5 år, og har da ikke tænkt videre over det. Fruen på matriklen har så mindet mig om det, på den måse, som nu Q kan kikke på en, når man er taget i at tisse i rosenbedet.

I dag ville jeg så gøre de "gamle" stålfælge rene med vand og sæbe o.s.v. -et projekt der viste sig noget vanskeligere end jeg havde forudset, faktisk fik jeg ikke al snavsen af.

Er der nogen her der har det gyldne trik til at få fælge rene ? Varmt vand ? eller indsmøre i brun sæbe eller andet der virker.....

Der er dæk på fælgene, så det med at ligge dem i blød er noget af en opgave......


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du køber såmænd bare "fælgrens", som ofte er på en pumpe-flaske. Fås i Thansen, Jem & Fix, Brugsen, Bilka, byggemarkeder - ja næsten alle steder. Koster fra ca. 30 kr. og opefter.

Det sorte er "bremsestøv", d.v.s. små rester af bremsebelægningerne som er slidt af, og det kræver "kemi" at få af. Brug evt. gummihandsker.

Jeg aldrig prøvet universalrengøring ("Ajax") eller brun sæbe, men måske har andre debattører prøvet med succes?

Brugsanvisningen står på emballagen, noget med sprøjt på, lad sidde 2-5 minutter, skyl/vask af - evt. gentag ved genstridige belægninger. Man kan købe specielle fælgbørster, som nemmere kan komme til.

OBS: Vask ikke dine fælge på fliserne i indkørslen, for det sorte støv render af og lægger sig fint på overfladen, og trænger ned. Gå ud i rendestenen (ude på asfalten)og vask dem dér, der ses det ikke!
Alternativt: Hvis du alligevel vasker på fliserne, så skyl straks efter og spul støvet ud til siden.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Tak for ideerne. Området jeg gør (gjorde) jobbet på er et 2 år gammel asfalteret vaskeområde med olieudskiller, så regner da med at forholdene er i orden.
Når jeg får tid (læs: lysten) Vil jeg forsøge at smøre dem med noget flydende brun sæbe blandet op med citronsyre. og skylle dem efter 10 minutter med varmt vand koblet på en højtryksrenser. Rådet givet af en ældre klargøringsmand hos en bilforhandler.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har også tidligere brugt højtrykrenser - indtil jeg læste, at dækkene ikke har godt af det! Og man kan jo næsten ikke undgå at ramme dem!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Motorrens er også godt.
Bagefter kan du give dem et lag tyndt tectyl.

To ulykker kommer sjældent alene.

Her bliver alu fælgene gjort rene for bremsestøv og sten når der skiftes til vinter dæk, så skal der ikke tænkes på og gøre den rene til april når de skal på igen. Ligeledes vinterdæk gøres rene for sten ved skift så de er klar til næste sæson.

Alufælgene er 10 år gamle ikke thansen kvalitet men dyrt indkøbt og de ligner stadig nogle der er næsten nye.

kun dækkene der er skifter på fælgene

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis