spørgsmål til gruppetavle?

Hej, 

Jeg er ved at renovere min vens hus, og er kommet til tavlen nu, men har ikke lige så meget erfaring med tavler, hvad det skal være for noget?

Jeg har vedlagt et billede så i kan se hvordan tavlen ser ud, skal både have til en måler, og selve gruppetavlen, jeg tænkte på disse to ting, men kan man ikke få noget så jeg ikke skal til at have 2 op? (Det skal kunne side i en 60 skab

Tak på forhånd

https://www.greenline.dk/k/elartikl...ilslutning

https://www.greenline.dk/k/elartikl...id=1831547

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har dæksel til grupperne, fejler den målertavle ingenting. Så kan man bare sætte en udvidelse ovenover. Man kan ikke få en sammensat enhed med plads til 2 rækker. Køber du en tom gruppetavle og selv sætter grupper i, er det dig der skal stå for kortslutnings og varmetabs beregninger. For den du henviser til må det sidste ikek overstige 30W.
Dem du henviser til er 250 mm brede og kan godt sidde i et 60 cm skab (indvendig ca. 550 mm). Men de kan også sidde over hinanden.
Hvis du sætter ny op, eller skal have den flyttet, bliver du nødt til at have afbrudt ude i kabelskab, og bryde plomben under måler. Så begynder dine papir problemer overfor elleverandøren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 17-04-2016 17:33

Hvis du har dæksel til grupperne, fejler den målertavle ingenting. Så kan man bare sætte en udvidelse ovenover. Man kan ikke få en sammensat enhed med plads til 2 rækker. Køber du en tom gruppetavle og selv sætter grupper i, er det dig der skal stå for kortslutnings og varmetabs beregninger. For den du henviser til må det sidste ikek overstige 30W.
Dem du henviser til er 250 mm brede og kan godt sidde i et 60 cm skab (indvendig ca. 550 mm). Men de kan også sidde over hinanden.
Hvis du sætter ny op, eller skal have den flyttet, bliver du nødt til at have afbrudt ude i kabelskab, og bryde plomben under måler. Så begynder dine papir problemer overfor elleverandøren.

Tak for svaret, jeg skal have nogle flere grupper i så der er nemlig ikke plads i den nurverende, men kan man ikke bare slukke i kabelskaet og bytte rundt, sætte den nurverende måler i en ny tavle, og sætte en ny tavle op ved siden af, skal der papir på det, når det bliver lavet lovligt?

 

 

Man må ikke bryde elværkets plombe, nede ved tilslutningsklemmerne, uden at meddele det til dem. Det er jo der forbruger kan "stjæle" strømmen hvis man er smart nok.
Jeg ved godt at den tavle ikke har plads nok , det er derfor jeg skrev at du kan købe en udvidelse med 1 eller 2 rækker og sætte ovenover.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 17-04-2016 17:44
Man må ikke bryde elværkets plombe, nede ved tilslutningsklemmerne, uden at meddele det til dem. Det er jo der forbruger kan "stjæle" strømmen hvis man er smart nok.
Jeg ved godt at den tavle ikke har plads nok , det er derfor jeg skrev at du kan købe en udvidelse med 1 eller 2 rækker og sætte ovenover.

Men den sidder jo på et eller andet stykke pind!, det ser så træls ud.

Kan du evt. sende et link til den udvidelse tavle du ville vælge?

Mvh. Andreas

 

 

Hvis du har fjernaflæst måler, så vær opmærksom på, at din elleverandør får at vide, hvis strømmen til måleren har været afbrudt. Kombineret med manglende plomber, kan få få et forklaringsproblem!

Ved valg af målertavle, skal du vælge om det skal være med ledningsmontering eller med stikben. Det sidste krævede min elleverandør, da jeg fik udskiftet min tavle for nogle år siden, så der fik jeg ombyttet måleren til en type med stikben.

Endelig skal du være opmærksom på de krav der er til tavlens tilgængelighed. Hvis du vil placere den bagerst i et 60 cm højskab, vil monteringen ikke være lovlig. Se: https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Artikler-fra-Electra/2005/Den-ildesete-gruppetavle-August-2005

Annonce
Skrevet af jenshøj på 17-04-2016 18:14

Hvis du har fjernaflæst måler, så vær opmærksom på, at din elleverandør får at vide, hvis strømmen til måleren har været afbrudt. Kombineret med manglende plomber, kan få få et forklaringsproblem!

Ved valg af målertavle, skal du vælge om det skal være med ledningsmontering eller med stikben. Det sidste krævede min elleverandør, da jeg fik udskiftet min tavle for nogle år siden, så der fik jeg ombyttet måleren til en type med stikben.

Endelig skal du være opmærksom på de krav der er til tavlens tilgængelighed. Hvis du vil placere den bagerst i et 60 cm højskab, vil monteringen ikke være lovlig. Se: https://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Artikler-fra-Electra/2005/Den-ildesete-gruppetavle-August-2005

Det kan være jeg bare skal lade måleren side, og så tage en finecutter og skære toppen af metalbagbeklædning (lige over måleren) og så sætte en ny gruppetavle op. ?

Eller har du en bedre ide?

 

 

 

Hvor mange grupper ekstra, skal du have? Hvis det kun er to ekstra 1-polede, kan du jo udskifte de eksisterende med nogle af de smalle 1 modul automatsikringer, hvis ellers tavlen kan tåle varmen.
Nu er det ikke så meget hvad jeg ville gøre. Ja den sidder på noget grimt, og ja den bør om monteres sådan som sagen stiller sig nu. Så vidt jeg husker er du i lære som elektriker, og hvad var vel mere oplagt end at du fik mester til at klare den sag med papir arbejdet.
Man kan udmærket montere den gruppetavle som du henviser til, som en udvidelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af jenshøj på 17-04-2016 19:33
Hvor mange grupper ekstra, skal du have? Hvis det kun er to ekstra 1-polede, kan du jo udskifte de eksisterende med nogle af de smalle 1 modul automatsikringer, hvis ellers tavlen kan tåle varmen.

Ved ikke om den kan tåle varmen, men vil gerne bygge den om da, jeg også skal have en 16A gruppe mere

 

 

Så vil han gerne have en Undertavle på loftet, hvor der bare skal side en 2p til lys og stik, men han vil gerne have så han kan slukke gruppen på loften (1sal) det er ikke en loft med isolering. Så hvad gør man der? skal man så køre en 5*10mm2 op fra afgangssiden af HPFI´en, eller hvad? kan ikke lige helt se det for mig.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis