spørgsmål til gruppetavle?

Hej, 

Jeg er ved at renovere min vens hus, og er kommet til tavlen nu, men har ikke lige så meget erfaring med tavler, hvad det skal være for noget?

Jeg har vedlagt et billede så i kan se hvordan tavlen ser ud, skal både have til en måler, og selve gruppetavlen, jeg tænkte på disse to ting, men kan man ikke få noget så jeg ikke skal til at have 2 op? (Det skal kunne side i en 60 skab

Tak på forhånd

https://www.greenline.dk/k/elartikl...ilslutning

https://www.greenline.dk/k/elartikl...id=1831547

Hej,  Jeg er ved at renovere min vens hus, og er... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rådgiver ham om at det er bedst/nødvendig at det sidder i samme tavle. Han kan stadig slukke den separat hvis den ikke trækker andet. Det var meget at gøre ud af det med en 10 mm2 når det kun er en lysgruppe man taler om, som kun skal tændes en gang imellem.
Ellers kunne du have en 16 A gruppe i tavlen nedenunder og 2,5 mm2 op til undertavle.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 17-04-2016 21:07
Rådgiver ham om at det er bedst/nødvendig at det sidder i samme tavle. Han kan stadig slukke den separat hvis den ikke trækker andet. Det var meget at gøre ud af det med en 10 mm2 når det kun er en lysgruppe man taler om, som kun skal tændes en gang imellem.
Ellers kunne du have en 16 A gruppe i tavlen nedenunder og 2,5 mm2 op til undertavle.

Så vis han stadig vil have den, laver jeg bare en 2P 16A nede i tavlen, og køre en 2,5mm2 op eller skal det være en 4P, det er vel ligegyldig 

Når du skriver at tavlen skal bygges ind i et skab 60 cm. udv. må der som elmand skriver være 55 cm. plads indv.. Det betyder, at du har plads til to tavler ved siden af hinanden. Den ene kunne så være målertavle og den anden en gruppetavle f.eks., som den du har angivet, så må der være plads nok også til et HPFI relæ mere.Med hensyn til indbygning i et skab, skal du huske, at tavlen skal være tilgængelig (skabsdybde). Med hensyn til undertavlen på loftet, ville jeg lave en gruppe specielt til lys og stikkontakt på loftet, hvor betjeningen kunne foregå fra gruppetavlen. Hvis du bygger tavlen selv, hvad der ikke er noget i vejen for, skal du huske at lave dokumentationen til den, desuden skal du CE mærke den. Din mester kan formentlig hjælpe dig med at få plombet klemkassen igen, hvis han ellers er bekendt med, at du laver elarbejde uden for arbejdstid??

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis