Stiga Villa 14 HST kan ikke starte

Hej

Jeg har lige købt ovenstående brugt fra 2008. Den startede fint da jeg købte den for 1 uge siden og jeg slog græs én gang og kørte efterfølgende med en løvrive da den cirka 30 min. efter pludselig gik i stå. Den kunne umiddelbart ikke starte igen før den havde stået nogle minutter. Den kunne så igen køre et par minutter før den så stoppede igen. Efter et par minutter kunne den så starte igen. Det gentog sig 5-6 gange, før den næsten var umulig at få startet. Den kørte bare løs på starteren unden at springe igang, Først efter lang tid sprang den pludselig igang. Jeg kørte den på plads og ville så prøve igen i dag. Den var næsten helt umulig at starte og jeg drænede næste batteriet før den sprang igang. Jeg kørte så rundt i ca 15 min uden problemer, hvorefter den stoppede og igen måtte jeg vente et par minutter før den kunne startes igen. Men den gik kort efter i stå igen og kan nu ikke startes.

Tændrøret burde være nyt og jeg har haft det af og tjekket at der kommet gnist. Når jeg hiver benzinslangen af kaburatoren løber der masser af benzin ud af slangen. Jeg har skilt kaburatoren ad og alt ser ok ud (har ikke meget forstand på det, men kiggede på pakning osv).

Er er nogen som har et forslag til hvad problemet kan være?

Det er kun sket med løvriven på, så kan det være der er for meget belastning på?

mvh.

Jacob

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når der løber masser af benzin ud af slangen. er det ikke et stoppet benzinfilter.

Men det den kan starte når den er kold og får i stå efter et stykke tids kørsel og skal vente et lille stykke tid igen før tøf tøf, får mig til at tænke på en defekt tændspole der kortslutter nogle vindinger når den bliver varm. Det kan dog også være et tændrør der bliver dårligt når det bliver varmt.  

For og være helt sikker kan du lave en "gnistprøve" lige efter motoren går i stå. Er gnisten fraværende eller rød er det enten spolen eller tændrøret. Men prøv lige med et flunkelende nyt tændrør før du investere i ny tændspole.  

Pøj pøj med fejlfindingen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det viste sig at være tændrøret. Fik ellers oplyst at det var nyt, men det hjalp i hvert fald at skifte det. Tak for hjælpen :-)
Skrevet af jks på 21-04-2016 13:16
Det viste sig at være tændrøret. Fik ellers oplyst at det var nyt, men det hjalp i hvert fald at skifte det. Tak for hjælpen :-)

Heldigt, idet et tændrør koster betydeligt mindre end en ny tændspole. 

Tak for tilbagemeldingen og god bededagsferie/weekend. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Genopliver lige denne tråd. Problemet er der stadig!!
Sætte ellers nyt tændrør i og den startede. Kørte et par runder i haven og var glad. I dag skulle jeg så slå græs og efter 15 min gik den i stå. Efter et par minutter kunne den så starte igen, men gik i stå igen efter et par minutter. Det gentog sig flere gange, hver gang kørte den kortere og kortere tid indtil den by slet ikke kan starte.
Har prøvet at køre med løst benzin dæksel og har tjekket om benzinen løber igennem.
Kan den ødelægge tændrøret?
Andre ideer?
Annonce
Skrevet af jks på 08-05-2016 22:31
Hej.
Genopliver lige denne tråd. Problemet er der stadig!!
Sætte ellers nyt tændrør i og den startede. Kørte et par runder i haven og var glad. I dag skulle jeg så slå græs og efter 15 min gik den i stå. Efter et par minutter kunne den så starte igen, men gik i stå igen efter et par minutter. Det gentog sig flere gange, hver gang kørte den kortere og kortere tid indtil den by slet ikke kan starte.
Har prøvet at køre med løst benzin dæksel og har tjekket om benzinen løber igennem.
Kan den ødelægge tændrøret?
Andre ideer?

Hvis du ikke kan trække en gnist med et tredie tændrør når den dør, tænker jeg straks det er tændspolen der kortslutter når den bliver varm. Det er faktisk en ret almindelig fejl på en B&S motor. 

Du behøver ikke og lette låget på tanken når der ingen benzinpumpe på motoren for og tjekke om lufthullet er stoppet idet luften så trækkes op i tanken gennem karburatoren og benzinslangen. Er det stoppet så opdager du det ikke ved motoren går i stå men kun ved og ligge på de luftbobler du kan se løber i benzinslangen/benzinfilteret. 

Dine tændrør fejler med 99,99% ingenting. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
OK. Tak. Og er tændspolen umiddelbart bare til at skifte forholdsvis nemt?
Synes bare ikke jeg kan finde en ny nogen steder online.
Skrevet af jks på 10-05-2016 08:55
OK. Tak. Og er tændspolen umiddelbart bare til at skifte forholdsvis nemt?
Synes bare ikke jeg kan finde en ny nogen steder online.

Ja, det er utroligt nemt og skifte en tændspole, du skal ikke engang stille tænding. Af med motorens skjold over svinghjulet og så af/på med tændspolen.   

Her ved jeg de har de så mange, de ligefrem sælger af dem: http://www.lytek.dk/shop/taending-og-el-dele-190c1.html

Husk du skal bestille den der passer til din motor, det instruerer firmaet dig i hvordan hvis du skriver til dem. 

Men test lige på den måde jeg beskrev for dig i sidste indlæg, før du hiver muldvarpen frem fra dens beskyttende mørke.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg fandt en tændspole på eBay og sparede mere end 100,- inkl. fragt und alles 

https://www.ebay.co.uk/itm/BRIGGS-STRATTON-ARMATURE-MAGNETO-IGNITION-COIL-398811-GENUINE-NEXT-DAY-DEL/201969099290?epid=14012037859&hash=item2f064be21a:g:q0UAAOSwyltZVLgB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis