'Glatte' en betonbordplade

Hej,

Jeg har støbt en super flot betonbordplade til køkkenet. Den er dog stadig lidt ru efter at have fået bivoks og blevet poleret, og jeg ville egentlig gerne have den lige så glat som feks. marmor (lige det bedste eksempel på en glat overflade, jeg kunne komme på). 

Er det overhovedet muligt at få en betonbordplade helt glat?

Mvh Tobias

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har set en fyr der først sleb den flise, (der var hans udgangspunkt) med en rystepudser, og derefter fyldte alle små huller op med mere beton (vælling) og så sleb mere og mere og mere, med finere og finere sandpapir,inden han til sidst kunne polere den op.
Det svære ligger i at få alle de små huller helt plane... nogle kan slibes væk (med risiko for at der dukker nye op) mens andre skal fyldes op, for det kan lykkedes.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har været på en bordplade fabrik i Polen. De støber 50 - 100 bordplader med vask i polyesterbeton om ugen. Det bliver poleret op. Kunsten er at alle lufthuller skal fyldes ud under efterbehandling, og så slibes der med finere og finere sandpapir. Til slut poleres med en polerpude og slibemiddel. Man kan jo også slibe terassegulve og det er stort set samme materiale, blot med nogle flere pæne sten i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Øv dobbelt 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har også støbt bordplade til køkkenet.
Jeg fyldte huller op med vælling og lod det hærde.
Dernæst sleb jeg med rystepudser, korn 120 og 240.

Den er ikke helt blank og gennemsigtig som en granit eller marmor, men det var nu heller ikke meningen. Min fremstår rustik.

Hvis du sliber den så meget som elmand beskriver, så kommer sandkornene og hvad du nu eller har støbt med, til at fremstå meget tydlige og bordpladen fremstår blank og skinnende.

Har du fotos af hvordan din bordplade ser ud nu?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

 

 

Sådan kom min den ene fløj til at se ud. Jeg ved ikke hvor nemt det er at fornemme overfladen... Sammenlignet med en højpoleret granitplade, er min borplade rustik og overfladen er uens. Og som sagt: kort 120 og korn 240.

Jeg støbte 2 længder. Den korte på 2,4 meter og den lange på 4,6 meter.

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Af ren nysgerrighed, hvordan støber man en så stor plade ?
Den bliver jo mega tung, så der skal indkaldes nogle stærke folk, samt der skal være god plads, for at bakse sådan en svend ind på plads.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis jeg forstørre billedet kan man fornemme at bordpladen er glattere end den affasede kant. Hold da op det ser godt ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo den var pæn tung. Det havde jeg heldigvis regnet ud, derfor støbte jeg den lige ved siden af. 4 mand løftede den op på plads. Her ligger alt klar til betonnen kan komme i.
Jeg ved ikke hvorfor billedet ligger ned. Jeg ville gerne have en lys bordplade, så jeg brugte strandsand og hvid cement. Velvidende at den ikke ville blive så stærk.

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flot flot bordplade du der har lavet. Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvor glat den er. Er den så glat, at hvis du tørrer madrester/skidt af den, så følger det med uden problemer? Eller er den så rustik, at det kan være svært at gøre den ren?

Jeg tager et billede af pladen imorgen og sætter ind i tråden. Men den er meget 'rustik'. Ganske ujævn vil jeg sige.

Det er ligesom en træbordplade. Måske endda glattere. Ingen problemer overhovedet.
Som du måske kan se på et af billederne, så havde jeg tykt plastik i bunden af formen. Det giver en glat og lukket overflade på bordpladen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis