Gevind

Hej jeg er ny inde for metalfaget,har dog lavet lidt inde for drejebænke de sidste par år.Man har gevind tabeller så man kan se hvilken bor man skal bruge når man skal skærer gevind ,men hvad med en tabel på rundjernets diameter når man skal skærer et udvendig gevind,findes der ikke sådan en tabel?,kan man bare måle en feks 10mm Bolt udvendig på gevindet og regne med det er målet på emnet ,eller skal rundjernet være lidt større eller mindre en den 10mm Bolt målt på gevindet VH Johnny


J.J.Larsen
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Jonny
Alle millimeter gevind har samme yderdiameter som det hedder. M10 måler 10mm, M12 måler 12 mm osv. så det er nemt.
Hvis du selv drejer ned til eks. et 10 mm gevind, så må diameteren ikke være over 10mm, men gerne lidt under.
Skære du med bak og tap, eller skære du dem på drejebænken med gevindstål?

mvh jens

 


Vi prøver igen, i morgen --

Når du siger du er ny inden for metalfaget, er det nok med gevindbakke. Både med den og med drejebænk fjerner du overskydende materiale. Det er så gevind spånerne. I de tilfælde skal rundstålet have samme diameter som udvending på gevind (og som benævnelsen)
Der er også en 3. mulighed nemlig at gevind rulles op. Som navnet siger kører der en bakke som ruller / skubber gevind op under meget højt tryk, og der skal diameteren være mindre end slutmålet. Ved f.eks. M8 kan materialet være 7,1 mm. Det bliver brugt meget ved industrielt fremstillede emner. Dels på grund af materiale besparelse men også styrken i gevindet. Når det skæres brydes materialestrukturen, hvorimod det bevares ved rullede gevind.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Jens og ev elmand ,altid lyn hurtigt svar fra jer super ,hvis i vil vide noget om snedkeri,spørg i bare jeg har 45års erfaring super at vi kan hjælpe hinanden.Ja Jens det er med bakke og tap,jeg har ikke prøvet at lave gevind på drejebænken endnu.Det lyder jo super simpelt,bare at måle bolten udvendig,der for ingen gevindtabel til udv gevind.Det med at rulle gevindet har jeg prøvet,men det var en fejl fordi diameteren var for stor på rundjernet,det var svært.Som sagt tusinde tak for kloge svar fra en nybegynder

J.J.Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis