Dræn i kælderrum - eller hvad?

Hejsa!

Min bror og hans kone venter barn, og har i forbindelse med det, sat sig for at male og smide nyt gulv i et kælderværelse. Men ak og ve, tingene er aldrig så nemme, så vi fandt selvfølgelig fugt i gulvet. Kort historie lang - gulvet er nu banket op, og endnu længere ned, med henblik på at få mere lofthøjde og gulvvarme.

Men så nemt skulle det heller ikke være... Grundvandet står højere end vi gerne så det gjorde - så hvad skal der nu ske?

Planen var til at starte med, at smide 300mm flamingo, og dernæst støbe gulv med gulvvarme, efterfulgt med klinker og så et gulvtæppe på toppen.

Da vi fandt grundvandet, tænkte vi at smide 100mm sten i, og så overstående - men vi er blevet i tvivl om det nu også er helt rigtigt...

Så jeg har læst, og søgt, og læst lidt mere... Omfangsdræn.. Omfangsdræn med indskudsdræn... Ingen dræn? Problemet er jo, at grundvandet også står op midt i rummet, og ikke kun ved ydrevæggene.

Jeg har også læst, at det måske kan være nok, at smide 200-300mm leca i som det første, eller sten (jeg har lige glemt hvad fællesnavnet er her), så gulvet bliver hævet over den bare jord (eller faktisk tung ler lige pt.), som det oprindelige gulv var.

Så drengene... Alt hjælp er modtaget med kyshånd!

Tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hov hov hov!

Siden gav mig en kritisk fejl under oprettelsen af denne tråd, så jeg har nu oprettet den 2 gange... Denne skal blot ses bort fra.

Her er den rigtige tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/204952

Velkommen på lds
Når det er grundvand der stiger op, kan hverken sten, leca eller andre kapilærbrydende lag alene holde det tilbage. Det skal ledes væk med drænrør. I skal have undersøgt om kloakker ligger så langt nede at det kan løbe i dem af sig selv. Ellers må der etableres en pumpebrønd hvor drænrør ledes hen. i brønden monteres en automatisk pumpe, som går i gang efter behov. Jeg har selv sænket kælderrum ca. 50 cm under kloak niveau. Med betonlag, isolering, og sten har der været gravet næsten 100 cm ned.
Det medfører så måske det næste store problem. I kommer under den oprindelige sokkel. I må under ingen omstændigheder grave ned under sokkeldybde. SÅ FALDER HUSET SAMMEN.
Løsningen kan så være understøbning på nuværende sokkel, men det er en stor opgave og kræver enten meget kendskab og planlægning eller professionel hjælp.

Der sker ikke noget ved at lave en undersøgelse af forholdene. I kan grave en grøft vinkelret på sokkel, bare i en skovls bredde. Grav så langt ned som i forventer at i skal ned for at få plads til det hele plus lidt mere. Så kan i få sikkerhed for hvor underkant af sokkel befindr sig, og planlægge videre derfra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev elmand,

Tak for velkomsten.

Du skriver lidt som jeg selv tænker. Dog har jeg et par spørgsmål jeg håber du kan svare på.

1. Snakker du om dræn i selve rummet, eller blot omfangsdræn?
2. Hvad hvis - og jeg siger hvis, for jeg ved ikke hvor langt vandet stiger - men nu hvis vandet ikke stiger mere end de få centimeter det gør nu, uden vi pumper det væk? Vil det i så fald ikke være nok, hvis vi blot sørger for at få hævet gulvet tilpas nok med et kapilærbrydende lag?

Da vi fandt gulvet med fugt, kan det jo sagtens være fordi, at det var direkte støbt på jorden, og derfra har trukket fugt op. Vi har immervæk gravet et jævnt godt stykke ned nu. Og der har aldrig været problemer med vand i kælderen, udover det fugt jeg har snakket om nu.

Beklager hvis jeg ikke fik beskrevet det ordentligt i mit oprindelige indlæg!
Er i sikre på, at det overhovedet er lovligt, at anvende kælderrummet som beboelse? Det tvivler jeg egentligt meget på, hvis i har problemer med vand, der stiger op. Jeg ville ikke indlogere mine børn i en fugtig kælder! :-/

Hellere leje end at bo på gaden.

Hvis der ikke kommer grundvand til syne, når i graver et hul ned i bunden, og lader det stå en nat over, så tror jeg det er ok. Det er om vinteren og også nu at grundvand står højest. Rummet kan bruges til meget andet end børneværelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også