køle stråle johnson 6

der er ingen kølestråle kommer den først når motor bliver varm? er det en god ide at puste med tryg luft i hullet over vand?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Strålen skal komme med det samme, når motoren starter. Strålens kraft afhænger af motorens omdrejningstal. Strålen er det eneste, hvorpå du kan se, om motoren får kølevand.
Prøv at få hul med et stykke metaltråd. Der sidder ikke noget der oppe i motoren, som du kan gøre skade. Kølevandspumpen sidder langt nede i motorbenet. Jeg bruger et stykke kobberledning.

Finnband

Jeg kender ikke sådan en Johnson...
Men på min 15 hk mariner, er der kun kølestråle når termostaten er åben (så kun når motoren er varm) har haft den fra ny, så er sikker på det skal være sådan..

Hvis du ikke kender alderen på imprelleren i vandpumpen så er det altid en god ide at skifte den, det giver altid en bedre kølestråle med en ny, selv om den gamle ser fin ud. (bør skiftes hver 2-4 år efter hvor meget du sejler)
Prøv at ryk slangen til kontrol stråle af på motoren, og rens hullet med et stykke ståltråd, og prøv at blæse i slangen om der er luft den vej ud...


Vi prøver igen, i morgen --
Tak finnband og Jens hvor længe skal den køre før den åbner termostaten impellaen er skiftet sidste år

Nu er det jo slet ikke sikkert din motor først skal give kølestråle når den er varm, er det en motor du lige har fået?
Prøver du den på båden?
Eller er det der hjemme, med balje eller "øreklapper"??
Hvis du har den i en balje vand, så skal vandet gerne stå ca 15 cm over kavations pladen (den lige over skruen) ellers kan det godt knibe med at den vil give kontrolstråle.
Det sammen hvis du køre den med "øreklapper" så kan det også knibe med at give kontrolstråle.


I tomgang skal min vel køre et minut eller to, før den giver stråle. og i tomgang er den on/off med kontrolstrålen.

Sejler jeg fuld gas er der stortset kontrolstråle konstant....


Vi prøver igen, i morgen --

Øh, mig bekendt er det "oceaner" af år siden man solgte påhængsmotore under navnet Johnson. Og i de små totaktere, som det var, har jeg aldrig set der har været monteret en termostat. Men kan da tage fejl, idet jeg garenteret ikke har set/haft skilt alt. 

Når der ingen termostat er i motoren skal strålen komme med det samme. Der er nok ikke andet for du tjekker imprelleren for fejl. Husk lige på der faktisk ikke skal mere end 15 sekunders tørkørsel med en impreller, før den er delsvis eller helt øg.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
OMC, der lavede Johnson udenbordsmotorer, gik konkurs i år 2000.
Bombardier, der overtog OMC, ophørte med at sælge Johnson-motorer i 2007, hvor de også overlod salget af udenbordsmotorer til Evinrude. (Wiki)
Det er lidt svært at forstå, hvad nytte man kan have af en KONTROLstråle, der først kan kommer, når en eventuel termostat har åbnet. Motoren kan jo hurtigt blive overophedet, fordi vandpumpen er i stykker eller vandindtaget tilstoppet. Så er det jo ligegyldigt, hvad termostaten gør.
Ikke sjældent er der et lille hul i termostaten, som tillader en vis vandgennemstrømning inden termostaten åbner ved arbejdstemperatur. Så får man også en stråle.


Finnband
Jeg tror nu også den har en termostat..
Men lad os nu lige høre hvordan trådstarteren har haft motoren sat op, da den ikke ville give stråle..

(Ja som min Mariner der ikke giver konstant kølestråle, fatter jeg heller ikke meningen med-)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor gammel er den motor?

Prøv evt. at kopiere dette link ind i browseren, og rul godt ned, der står noget om at modeller af en vis årgang IKKE har kontrolstråle over vandet!!! (jeg må snart lære at kopiere links ind)

http://www.leeroysramblings.com/OMC_6hp.htm

Træd ikke på mine ledninger :o)
Jeg tror den er fra 2005 se vedhæftet foto og jeg har prøvet den på båd men har taget den hjem for at se på problemet ".... Et andet problem er den plastskrue man kan se under gear håndtag til at holde retning når man bruger den på sejlbåd

Iflg. disse videoer, kommer der en kølestråle næsten straks:

https://www.youtube.com/watch?v=2ghb4KALNr0

 

https://www.youtube.com/watch?v=hYrb7DiXM0U

 


Træd ikke på mine ledninger :o)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis