Rørisolering - Asbest eller andet farligt i dette?

Hej

Jeg håber der er nogen der kan svare på dette spørgsmål, da jeg ikke har så meget styr på hvordan asbest eller hvad det ellers hedder, som de kunne finde på at bruge i gamle dage, ser ud.

Huset er bygget 1960, og i forbindelse med at jeg skal lave nyt badeværelse, skal jeg have fjernet de gamle rør. Men nu er jeg blevet lidt nervøs for om rørisoleringen skal behandles som farligt affald eller ej, nogen der har lidt erfaring på dette område?

 

På forhånd mange tak

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra hvad jeg kan se, ligner det almindelig rockwool rør isolering, omviklet med tjærepap. Men tag en støvmaske på alligevel, og spørg på kommunens modtageplads, i hvilken container det skal. Men jeg mener ikke det er asbest.
Asbest betragtes godt nok som farlig, men det er ved langvarig påvirkning at man kan få nogle skavanker af det. De der arbejdede på eternit fabrikken f.eks.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fra ingeniøren:
Asbest kan give uhelbredelig kræft på blot to uger.

Bare to til fire ugers eksponering for asbest kan give uhelbredelig kræft, og 400 danskere får hvert år konstateret kræft som følge af det.

https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

Det er alene asbestose (asbestlunger) som kræver langvarig udsættelse før man bliver syg.. Lungehindekræft skyldes stort set altid asbest. Og lungehindekræft ses hos folk, der blot har arbejdet med asbest i et "feriejob". Det er god viden at have med sig, for ellers kan de sparede gør-det-selv penge ikke nå at forsøde alderdommen...
OBS der er ofte anvendt asbestpap helt inde mod røret.. hvor der efterfølgelnde er lagt stenuld uden på og "gase" til sidst.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis