Imprægneret træ indenfor

Hej, er der nogle problemer med at have inprægneret træ indenfor?

Jeg har lavet forskellige kasser og andet af gammel træ. Vil de afgive nogle dampe eller noget, som kan være skadelige? Noget af træet er imprægneret. Andet er bare gamle paller...


Hilsen Lars Jørgensen
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Trykket træ, alt efter hvor det kommer fra indeholder stoffer som kobber, krom og borforbindelser som alle er sundhesskadelige I gamle dage brugte man arsen  til at imprægnere med, men det er blevet forbudt, men da du taler om gammelt træ, kan du ikke vide dig sikker (og slet ikke hvis det kommer fra andre lande) 

Jeg ville aldrig bruge trykket træ, til andet end det det er beregnet til, nemlig at undgå råd, i udendørs træværk. 
At bruge det træ indendørs er efter min mening både dumt og unødvendigt. 
Læs mere her...

 Og her


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ved ikk om det er dumt og unødvendigt. Det er jo netop meningen med mange af de ting, jeg laver, at det er gammelt træ. Brugskunst... Jeg har dog også vrugt nyt træ, som man kan behandle med eddike og jern for at få til at se gammelt ud, men det bliver bare ikk det samme...

Jeg har vedhæftet et billede af en af de kasser jeg har lavet. Den vil man ikk kunne lave af nyt træ... Det er den type af brugskunst, jeg laver. Og jeg elsker looket af gammelt træ...

EU paller andre typer er ikk imprægneret, vel??


Hilsen Lars Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det står jo enhver frit for at gøre med deres liv som de lyster...
Men jeg ville ikke have trykket træ ind i min stue, selvom jeg medgiver at din ølkasse er flot.
Gammelt trykket træ kan jo indeholde stoffer som er særdeles usunde, og det er for mig den bedste grund til at jeg går en stor bue uden om dem...
En af beboerne i min by, har lige lavet en sandkasse til sine børn af gamle jernbanesveller, de indeholder så meget lo.. at mine børn (hvis jeg havde nogle i den alder) ikke skulle i nærheden af den have, men hvis folk gerne vil have det sådan, så vil jeg da ikke dømme.. bare konstatere at sådan vil jeg ikke leve mit liv.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nej, jeg giver dig sådan set ret. Men tanker også at træet har dampet af og at kobber osv ikk afgives til omgivelserne.

Men når det er sagt, så bruger jeg også mest "rent" træ. Derfor spørger jeg også om paller ikk altid er ubehandlet?


Hilsen Lars Jørgensen
Jeg ved ikke hvad paller indeholder... umiddelbart vil jeg tro at de er "rene", da der nok ikke er mange firmaer der vil bruge flere penge end nødvendigt på dem.
Men jeg så på youtube at der var en fyr der havde fået fingrene i paller fra et firma i kina, hvor det viste sig at de var lavet af teaktræ...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hehe, så man skal have fat i kinesiske paller


Hilsen Lars Jørgensen
Hehe, så man skal have fat i kinesiske paller


Hilsen Lars Jørgensen
Hehe, så man skal have fat i kinesiske paller


Hilsen Lars Jørgensen

Hej Ostman

Jeg synes at du bør undgå at lave snedkerprojekter med imprægneret træ. Det indeholder jo diverse usunde ting, som hvirvler rundt, når du saver/pudser osv. Køberen af dine sjove og originale projekter har derefter en "ting" som skal skaffes af vejen på korrekt vis på miljø-station. Og det har han jo nok glemt alt om, den dag han forærer det lille kunstværk til en anden - eller bare smider det ud.
Det bør ikke bruges på den måde.

Iøvrigt så kan almindelige paller jo sagtens være søppet ind i et eller andet som er spildt under transport - olie/kemikalier/maling eller hvad som helst. Det kan du aldrig vide noget om.



PinkHenrik: - Enig i at det ikke bør bruges indendøre - simpelthen fordi det ikke har nogen berettigelse inde.
Til Orientering: Jernbanesveller blev behandlet med creosot - som nok godt kan afgive lidt tjæredampe, og smitte af ved berøring. Uheldigt inde og ude i sandkasser..
Der er også olie-baserede imprægnerngs-stoffer, som faktisk har ødelagt folks huse, fordi de smurte et på væggene. NoGo.
De andre imprægneringsmidler lægger sig som salte af Arsen, kobber og andet inde i træet - hvor det bare bliver liggende, hvis det står inde. Så det vil der sådan set ikke ske noget ved at tage ind i huset, sltså med hensyn til sundhed - det damper jo ikke af.
Men igen - det har ingen funktioninde - og er dermed bare brug af giftige ting, som er unødvendig.

Bare for at fortælle at man behøver ikke at panikke over et alm. trykimprægneret brædt inde, det vil skade helbredet.


To ulykker kommer sjældent alene.
mon ikke så gammelt træ som spørgeren bruger er "dampet af" ?? (men ellers er jeg enig)

vedr paller. de er næsten alle (eur) behandlet med et brandhæmmende kemikalie som er pisse giftig hvis man brænder det af (udvinder dioxin), hvordan det ellers opføre sig (når du har det stående indenfor på stuebord) ved jeg ikke.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også