Spørgsmål vedrørende gør-det-selv plankebord

Jeg tænker, at jeg kan skære enderne af, så bordet bliver lidt kortere og jeg slipper af med den del af træet, der er mest flækket - og det leder mig til mit første spørgsmål:
1: Hvad synes i er en optimal skrivebordslængde? 2,40 er vel lige i overkanten. Jeg bruger det godt nok til lidt af hvert og har store højtalere, skærm etc. på bordet.
2: Nogle gode forslag til behandlingstype? Jeg er ikke så vild med den gullige tone, som olie kan give, men jeg har både overvejet noget mørk brun bejdse/olie eller sæbe. Jeg har sågar leget med tanken om at give det en tur med en ukrudtsbrænder for at give det er brændt look! Og hvad er bedst til at fylde flækkerne ud med? Kan man bare bruge fint savsmuld og trælim?
3: Jeg skal jo have lavet nogle ben til det, og jeg har overvejet at kaste mig ud i at lære at svejse til det formål. Kan rigtigt godt lide udseendet af de klassiske "Hay-bukke" - dem som Ikea har lavet et rip-off af - men måske skal det være træ, har ikke helt besluttet det endnu. Anywho, hvordan er det med sådan nogle planker - hvor vigtigt er det at fiksere dem med tværgående brædder / stålramme? (af hensyn til hvis de vrider sig). Er det overhovedet noget man behøver? Nogle fede forslag til ben?
4: Mht. tørringsprocessen, tænker jeg, at det næste optimale skridt vil være, at lægge dem i kælderen på et tidspunkt i løbet af sommeren, og så er de måske nogenlunde møbeltørre til næste sommer, lyder det fornuftigt? Min far har gennem arbejdet mulighed for at låne et elektrisk fugtmåler, men er det virkeligt nødvendigt? Og i så fald, skal jeg vel bore ind til kernen for at måle fugtigheden dér? Desuden: vil jeg få noget ud af at komme tjære ell. lign. på enderne så sent i tørringsprocessen? Eller kan jeg måske forhindre at det flækker mere ved at sætte nogle tykke kramper over flækkerne?
På forhånd tak, Mvh Bjørn

EDIT:
Kan se i andre tråde herinde, at jeg skal udforske fænomenet 'en sarg' noget mere..  Men sådan nogle tykke planker har jo nogle ordenlige interne kræfter - hvad mener i, der skal til for at fiksere dem?
Og ved godt, at men skal huske at behandle på begge sider, for at det ikke slår sig
For the record, har jeg før spurgt ind til behandling i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/186092

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

dobbeltpost, fejl


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Her er de for 1 1/2 år siden, frisk fra fad


 

Jeg har nogle der ligner liggende hos en kammerat på 2. år, så det er helt sikkertr en tråd jeg vil følge lidt med i. Med hensyn til undetstel og sarg, så har tradiotinelle borde alle en sarg. Som regel en firkantrør 20 x 40 mm sådan ca. Men da dine planker er tykkere end "som regel" skal du måske gå lidt op i højde 20 x 50 ??

De der Hay bukke kunne jo forbindes med sådan et par firkant rør, det forstærker meget imod nedbøjning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 18-04-2016 18:28

Jeg har nogle der ligner liggende hos en kammerat på 2. år, så det er helt sikkertr en tråd jeg vil følge lidt med i. Med hensyn til undetstel og sarg, så har tradiotinelle borde alle en sarg. Som regel en firkantrør 20 x 40 mm sådan ca. Men da dine planker er tykkere end "som regel" skal du måske gå lidt op i højde 20 x 50 ??

De der Hay bukke kunne jo forbindes med sådan et par firkant rør, det forstærker meget imod nedbøjning.

 

Cool, jeg tror også det ender med nogle firkant-rør af en art. De skal nok høvles lidt tyndere, når de er tørre, tænker jeg. Du må desuden nok væbne dig lidt med tålmodighed; tror de får lov at tørre lidt endnu Har du selv tænkt dig at lave en tråd med dine planker? Og hvad har du forestillet dig med ben? Jeg er lige faldet over dem her, jeg synes er fede:

http://attica-modernhome.blogspot.d...ction.html

Desværre kan man vist ikke få lov at købe dem uden bordplade. Overvejer om man skulle få lavet noget lignende eller kaste sig ud i det selv.

 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Opdatering 3 år senere :) Plankerne er delt over fra 2 til 4 og høvlet igen. Jeg skulle ikke have høvlet dem, da de var våde - det mistede de en del tykkelse på, da de havde slået sig så meget i tørreprocessen, at de måtte høvles ned til knap 30mm nu her. Har samlet dem med tværgående firkantrør og så nogle mindre træklodser, som det kan ses her:

Det virker rimeligt stabilt og er nogenlunde plant på oversiden, men det får et par klodser mere.
Det kommer til at have planlagte mellemrum, som fyldes med silikone-fuge, som på den her prøve:

Vil dog høre, om nogen har råd ift., hvordan jeg bedst udfylder de øvrige sprækker og knaster i træet. Nogle steder er hullerne så små, at jeg tror silikonefugen vil have svært ved at trænge ned. Fugemassen sætter sig desuden nemt fast i oversiden, så hvis man ikke har dækket 100% af med malertape, skal den omkringliggende fugemasse slibes ned, hvilket bliver grimt, når sandpapiret får fat i området, hvor fugemassen står blank.
Hvad skal der til? Epoxy? Limtræ?
Jeg vil gerne give det olie bagefter

 

jeg blev færdig med mit bord for lidt siden. sprækker og huller fik epoxy lim som jeg blandede lidt kul i så det blev helt sort. det ser rigtig godt ud. det kan let slibes. jeg gav mit bord hvidolie

du kan se bordet under projekter.
Det færdige bord, foreløbigt som skrivebord:

Benene sidder fast med monteringsbøsninger og dørhåndtag, da de eksisterende huller i benene ikke passede, og jeg ikke havde en søjleboremaskine ved hånden. De tværgående stålprofiler kom fra et gammelt bord og blev savet til. De har aflange huller ca. 2 cm lange (under skiverne), så plankerne forhåbentlig kan skyde sig lidt frem og tilbage. Bliver spændende til foråret, om det buler eller ej.

Havde bøvl med at få epoxyen til at hærde i starten. Det lykkedes til sidst, men epoxyhærderen har lavet enkelte misfarvede pletter, desværre. Tricket var at afvente, at epoxyen blev "lun" i blandingscontaineren, inden den blev hældt i revnen. Pas på! Jeg havde en enkelt blanding, jeg glemte, som smeltede igennem plastikbægeret - det kan blive meget varmt.

Silikone mellem plankerne - en enkel knast også fyldt ud med det, da den var lige op af kanten. Afdækkede hele oversiden af bordet undtagen fugerne med avis/malertape. Undersiden med gaffa:

Flere epoxyfyldninger, der blev lidt bedre (før/efter slibning+olie):

Kanten er uslebet og olieret:

Før/efter trip-trap køkkenbordsolie:

Min svigerfar synes det er blevet flot, men mener ikke jeg skal have møbelsnedkeri som levevej med en produktionstid på 5 år.

 

det er blevet rigtig pænt. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også