Nye termostater virker ikke

Hej.
Håber VIRKELIG at I kan hjælpe!!!!


Har nogle elradiatorer hvor der har været en rumtermostat på. Dem ville jeg have skiftet pga udsenet. Jeg har så købt nogle Danfoss RET 230NSB http://varme.danfoss.dk/PCMPDF/VDJTA101%20RET24_RET230_NSB%20Datablad.pdf

Men det var ikke noget problem af skifte dem - de virker bare ikke
Led for at den er tændt lyser, og den led for at den skulle sende varme ud lyser også når jeg skruer op. Så umiddelbart er alt ok.
Er forbundet således til konnektorerne:
N - nul
L - fase ind
1 - fase fra natsænkningsur
3 - fase ud til radiator
Men der kommer ikke strøm videre til radiatoren Når jeg måler, kommer der ikke strøm ud af nr 3. Jeg har tre termostater og det er ens for alle tre.

Hvad pokker kan være fejlen?
Der står i databladet (har jeg efterfølgende set), at der står af udgangen er 'potentiale fri' - hvad menes med det? Har det noget med årsagen at gøre?
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billede af diagram fra gammel termostat.
1 - fase ind
2 - nul
3 - fase ud
6 - fase fra natsænkningsur
Arg det vel ikke helt rigtigt med 2 og 4?

2 er fælles indgang for fasen til kontakt sættet, og 3 eller 4 er udgangen som er NO eller NC, men temperatur under den indstillede vil der være forbindelse mellem 2 og 3, over den indstillede mellem 2 og 4.

Venlig Hilsen
Rønbo
Tastefejl. Det er selvfølgelig som Rønbo skriver.
Og hvis ikke varmelegmet allerede er koblet med den ene forbindelse til nul, og den anden til 3, der udover bliver du nødt til og lave en lus mellem din fase og 2, da termostaten ikke er forbundet internt 😊

Da som Jens skriver er kontaktsættet potentiale fri= spændingsløst eller at du kan selv vælge hvilken spænding den skal koble, self op til en hvis maks spænding og strøm.

Venlig Hilsen
Rønbo
Annonce
Ahh..... Jeg skal lige have det skåret ud..... Skal jeg lave en lus fra "fase ind"/L til 2?

Jeg tror ikke at radiatoren skal have nul fra forbindelse fra termostaten, da der kun kommer ét 4 keder kabel. Så det må komme fra selve radiatoren..... Og der var heller ikke nul sløjfet videre i den tidligere termostat.

Ja du lægger en lus mellem L og 2.


fase
Ahh fantastisk med jeres hurtige hjælp!!!
Ja en lus mellem L og 2.

fase
Hvis i kigger på linket til termostaten, så er L N og 1 forbindelser til automatikken i termostaten.
L og N fødespæding, og 1 er indgang for natsænkning (-5 grader)

2, 3 og 4 er forbindelserne til det indbyggede potentiale frie kontaktsæt, 2 er common, 3 er NC og 4 NO.

For at termostaten virker skal den have fase (L) og nul (N), og evt signal fra døgnur til styring af natsænkning.
Klemme 2 skal have en fase forbundet, som så enten sender strømmen/spændingen ud på klemme 3 eller 4, alt efter om temperaturen er under eller over den indstillede værdi.
Klemme 3 hvis temperaturen er under, og klemme 4 hvis den er over.

Din gamle termostat var forbundet internt, det er den nye ikke, derfor for at få spænding ud af din nye termostat må du luse fra L til klemme 2.

Venlig Hilsen
Rønbo
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis