Valg af ny plæneklipper

Hej Alle,

Er netop flyttet i hus og skal så have anskaffet mig en plæneklipper. Selve grunden er på 1001 m2 og der er 95 % græs/mos i haven.

 Ved ikke lige hvad jeg skal kigge efter, så det ville være rart med nogle gode råd om til hvilke ting man ikke kan undvære, samt hvilke mærker man skal kigge efter.

 Budgettet er på ca 2500.-

Mvh Hans

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hans
Til 2500 er det begrænset hvad du kan få, måske brugt kan være løsningen i dit tilfælde. Vil ikke anbefale nogle bestemte mærker da dem jeg tænker på hurtigt løber over dit budget, men derimod komme med nogle af de tanker og råd jeg havde omkring det da jeg stod overfor samme valg.

For mig var det vigtigste at motoren var Honda. De fleste er med briggs og stratton, årsagen er at jeg mener den kører bedre, bruger mindre brændstof og larmer mindre. En kammerat ejer præcis samme klipper som mig blot med briggs og stratton motor, på min plæne har vi for sjov lavet lidt forsøg. Samme højde og mængde græs de skulle igennem, hans kørte blot markant langsommere for at kunne æde det på trods af det er en 190cc og min en 160cc. Efter endt arbejde havde han brugt 1,2 liter brændstof og jeg 1 liter. Kørte begge på miljøbenzin. Der var også mere larm fra hans men havde ingen lydmåling på nogen af dem. Begge var fra samme mærke med klipper, begge med nye knive, begge 56 cm og begge kørte bioklip. Men eneste forskel var motoren.


Så er der nogle andre små fif jeg benyttede mig af, har du en plæne der kan være lidt ujævn så vælg en med store hjul, synes selv dem med højdejustering fra et håndtag er noget pjat da du ikke indstiller højden så tit. Forhjulstræk er klart en fordel efter min mening da det virkelig er nemt blot og løfte forenden op og vende i hjørner og lign, bioklip er virkelig dejligt men kan til tider også være en god ide og fjerne græsset fuldstændig så ikke du ender med et helt lag gammel græs der forhindrer ilt til græsset. Så vælg med opsamler og bioklip. Sideudkast kan være en ide hvis det en dag er blevet lovligt højt. Vælg gerne en med variabel hastighed på fremdriften, det gør det lidt nemmere og finde den rette hastighed udfra mængden af græsset.
Håber det var nogle ting du kan bruge til noget.

Vh Brian.

Du kan let finde en ALKO på tilbud til omkring 2.500 og 51 cm klippebredde. Eksempelvis den Frank linker til ovenfor (på forsiden eller den inde i bladet Classic 5.16). At det er en Brigss & Stratton motor er OK. Om den larmer mere end Honda, bruger 0,2 ltr benzin mere skal jeg ikke kunne sige - og er i min verden også ligegyldigt - det er jo bare en plæneklipper. Jeg vil i hvert fald ikke givet meget mere, blot for at få en Honda motor.

Er nu på 3. ALKO (tidligere hed de GINGE) på 25 år med hus. Ingen af dem var slidt op, men blev bare skiftet, fordi man sommetider vil have noget nyt :-)

Køb sådan en, så har du en OK klipper til dit behov.

Tak for alle svarerne og dejligt at i har uddybet dem lidt. vil helst have en der kører godt så man ikke føler at man skal skubbe den rundt. og regner med at kigge på den Alko i stark på mandag. så indtil videre skal der på tjeklisten stå.

*Store hjul
*forhjulstræk
*bioklip + opsamler
*stor klippebredde

Der er lidt luft i budgettet men ca 2500.-

syntes godt nok der er mange modeller fra Alko, kan ikke helt lure hvor meget de adskiller sig fra hinanden.

/Hans
Hej Henrik

Jeg gav 2800 på tilbud for min 56 cm med Honda motor, så behøver ikk være så meget dyrere.
At du har været heldig med briggs og stratton er da dejligt og høre. De fleste kører også med det.
De 0,2 var blot på mindre testareal og ikke hele min græsplæne så den faktiske forskel er selvfølgelig større.
Hvad han vælger er naturligvis op til ham selv men støj, pålidelighed og forbrug var for mig vigtige faktorer som jeg gerne ville give 200 kr mere for, der var den prisforskel på samme model med briggs og stratton motor da jeg købte.
Annonce
Har du skråninger og skrænter i haven der skal klippes - så vælg en med baghjulstræk, da vægten er på baghjulene når der køres opad. Forhjulstræk får ikke ordentlig ved.

Frank- tak for tippet, vi har ingen skråninger.

dem der kan klippe 56cm er de automatisk oppe i +4000kr?

Det med opsamler synes jeg du skal se bort fra. Græsset skal blive tilbage på plænen. Hvis du fjerner det skal du til at tilføre mere gødning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej BTA Handyman.

Hvad du købte en med Honda motor til i pris er vel ikke relevant for spørger med mindre den stadig kan købes til den marginale prisforskel? Så ville jeg sikkert også vælge en Hondan motor. Men nu har spørger altså et budget på ca. 2.500 og så er det vel ud fra den forudsætning vi skal svare ham. Den billigste plæneklipper jeg kan Google mig til med Honda motor koster 4.500 - altså langt over købers budget. Så, hvis det skal være Honda motor til 2.500 er det vist brugt, han skal lede efter - da også en mulighed.

Bliklærlingen, jeg tror de ALKO, der er på tilbud er med baghjulstræk. Det har alle mine også haft og jeg har ikke oplevet, at jeg hellere ville have forhjulstræk (men har dog heller ikke prøvet forhjulstræk, og de fordele det evt. måtte give).

..og lige en anden skide træls ting ved forhjulstræk - når remstrammeren bliver pakket med græs "strammes remmem om remhjulet - så græsslåmaskine ikke kan løbe eller trækkes baglens. Fænomenet har jeg aldrig observeret med baghjulstræk.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis