Græsset gror ikke lige godt alle steder..

Min græsplæne har det umiddelbart fint, der er lidt mos i, mest hvor der er træer buske der dækker, men det forstår jeg godt grunden til, men midt på den ene plæne er der et større sted, hvor den virker tynd og gul.

Der har tidligere ligget en stor bunke grus, før jeg lavede haven for 2-3 år siden, så jeg tænkte at vandet bare forsvandt hurtigere fra den del af plæne end det andet, men jeg tog lige et par spadestik, og jorden er ikke fuld af grus, den ser fin ud nedeunder. 

Jeg målte lige for sjov skyld PH værdien, og den var omkring 7´. jeg læste at græsplæner skal ligge mellem 5.5-7 så det er vel okay så?

Skal jeg bare igen prøve at kaste lidt græsfrø ud men en smule jord, og håbe på det kommer? eller er der nogen der har andre ideer?

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tyder på næringsmangel - måske et tyndt lag soldet kommunekompost kunne være løsningen med i blandet græsfrø.
Ved godt man så for en tid kommer op på en ph-værdi på 8 men det er græs kun glad for er min erfaring.
Området fik netop et lag kommune kompost, da jeg lavede det for 2-3 år siden, det var lagt værre de første år.

Når jeg tænker over det var området faktisk større sidste år, så det kan være det er ved at komme sig af sig selv.
El-kablet til vores hus går igennem naboens have. Underligt nok er græsset hvor kablet er nedgravet for måske mere end 45 år siden altid mere gult. Vi joker med at det må være pga. elektriske udladninger/krybestrøm som hæmmer græsset.
I al fald mistrives græsset og har altid været noget sølle noget uanset hvor godt det er blevet gødet netop på den strækning.
Vi er blevet enig om det må være undergrunden som hindre trivslen - græsrødder når jo også 25 cm ned under optimale forhold.
Skrevet af Frank Chr. på 15-04-2016 09:33
El-kablet til vores hus går igennem naboens have. Underligt nok er græsset hvor kablet er nedgravet for måske mere end 45 år siden altid mere gult. Vi joker med at det må være pga. elektriske udladninger/krybestrøm som hæmmer græsset.
I al fald mistrives græsset og har altid været noget sølle noget uanset hvor godt det er blevet gødet netop på den strækning.
Vi er blevet enig om det må være undergrunden som hindre trivslen - græsrødder når jo også 25 cm ned under optimale forhold.

 

Der ligger så vidt jeg ved ikke noget under plænen på det sted, strømkablet ligger ihvertfald ikke der.. men der ligger muligvis stadig noget grus under jorden, og det kunne godt have noget at sige, hvis rødderne går så langt ned som du siger.

med hensyn til dig kabel, kan det være at de da de lagde kablet gravede igennem dit ler lag, og lagde kablet i grus, så drænes plænen hurtigere fra det sted og derfor er den mindre grøn.. det er dog kun en løs teori

 

Din teori køber jeg - der er ofte knastørt.

Ps.
På den anden side er det jo altid rart at man ved hvor strømkablet ligger i jorden. :-)

Omtalte fænomen kan ses meget længere tilbage. Lidt for hvem der har interesse i omkringrodet jord: http://www.fortidensetfrahimlen.dk/   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis