Haveskur med solfanger

Hej

Jeg har trevlet en hel del tråde her på forum igennem for at få noget viden omkring det skur jeg skal til at bygge.

Jeg kan godt se, at hvis jeg ønsker et frostfrit skur skal jeg lave beton fundament efter alle kunstens regler.

Men for at være helt ærlig, ville jeg helst undgå et stort fundament, og så nøjes med et punktfundament.
Dette er bla fordi jeg ikke har nogen let adgang til det sted hvor skuret skal placeres, dvs det bliver et kæmpe arbejde at få beton og cement og kapillrlag osv ned til lokationen.

Skuret skal bare være rimelig tørt og gerne frostfrit (men ikke et must).

Jeg tænkte at isolere med 100 mm, evt 200 i loft og gulv, også installere en varmekilde/blæser i form af en solcelleblæser.

Hvordan vil dette fungere?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det som gør at et skur/hus er frostfrit, det er, at det er beskyttet mod af blive afkølet om vinteren. Nede i jorden, så er temperaturen konstant ca 7 grader - og det skal bare "blive dernede" - så er det frostfrit.
Dvs at det skal være isoleret sådan at al den varme der er i jorden, ikke forsvinder ud i vinterkulden. Det vil jo være fint hvis der kommer noget solvarme ind.
Den varme som du "gemmer" nede i jorden vil være der, uanset om det er beton eller bare fugtig jord. Det skal bare ikke være for småt.
Teoretisk set, kunne du jo holde jorden frostfri, ved at lægge et godt lag isolering ud - 5 vintermåtter ovenpå hinanden - bare for at forklare sammenhængen.

Jeg vil foreslå, at du laver noget isolering forneden, evt ud over jorden ca ½m udenfor med vintermåtter.
Jeg kan ikke se, at der behøver at være noget gigantisk betonfundament - omend det naturligvis gør dit skur mere solidt.

mvhA

To ulykker kommer sjældent alene.

Hej igen, og tak for svar. Ja jeg har netop godt læst det her med at jorden holder sig over frysepunktet når ikke det er FOR koldt.

Jeg har siddet lidt og tænkt herhjemme, og er kommet frem til følgende konstruktion.

Jeg har brugt lidt farvekoder

Brun : jord 

Gul: Træ skelet 

Grå firkant: punktfundamenter

Grøn: Træ beklædning

Grå ved træbeklædning: Sådan en vand afledning.

Blå: Eternitplade, eller stål sinusplade (stål?)

For at udnytte den naturlige varme fra jorden skal jeg vel undgå at putte isolering i gulvet ?,

 Jeg havde tænkt mig at bruge trægulv, da jeg har 60 kvm liggende fra en kasseret terasse. Men for at træet ikke ligger direkte på jorden, skal der noget imellem for ikke at lade fugten stige op, er dette bare dampspærre? eller findes der en plade.

Ville sådan en kontruktion virke, eller er det helt håbløst ?

edit: Hvor dybt tror i jeg skal ned, 20cm ? (ved godt punktfundament helst skal i 90-120)

Hej igen

Sikke en fin tegning.

Hvor dybt du laver det afhænger mest af hvor meget du vil gøre ud af det, og om der bliver vådt, hvor huset står.

Jo dybere du graver det ned, jo mere frostfrit bliver det.
Tænk på gammeldags nedgravede jorddækkede stenhuse til kartofler. De er overhovedet ikke isolerede, men holder sig frostfrie, simpelthen fordi tag og vægge er så tykke, at frosten ikke når helt ind og ned til kartoflerne.

ved en hård frostvinter, kan du med fordel lægge en bane vintermåtte eller andet som bare isolerer lidt - grenkvas, grangrene eller andet, vil beskytter ret meget mod frosten. (ligesom man jo stiller afklippede grene fra juletræet om roserne, for at beskytte mod den værste frost)

HVIS der kan blive meget fugtigt i jorden ( og måske samle sig vand nede under dit gulv) så tror jeg, at du bare skal lave det hele lidt over jordhøjde. Med disse enorme regn-skyller som vi får efterhånden kan der jo komme meget vand.

Ellers bør terrænet hælde lidt væk under alle omstændigheder.
Hvis du har tjærepap/tyk plastic mellem "punktfundament" og tømmer, tror jeg ikke at du behøver en vandtæt bund.
Ulempen ved en vandtæt bund, er jo at der kan samle sig vand over / under, og det tørrer aldrig ud?
Måske lav en løs plade i bunden, så du kan se hvordan der ser ud nedenunder en gang imelle.

Ja det er så bare min vurdering - pøj pøj - mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.

Samme tegning som før, men skal derfundablokke ovenpå fundamentet (lysegrå) ?

Også skal der grus (lyseblå) under gulv ?

 

Eller skal fundamentet, hvis helstøbt helt op langs siderne ? Også fundablokke 10 cm over jord ?

Hej igen

Udelukkende set på det som har med frostfri at gøre, så er det ligegyldigt om der er fundablokke eller ikke. Det som betyder noget er at det virker lidt som en "gammeldags" frostfri kælder.
Jeg vil tro at det er bedst med lidt luft under gulvet - helst skal det jo være lidt ventileret ud til det fri. Men det er vel svært når det ligger nedgravet.
Så det kan jo godt være at det bliver noget fugtigt dernede under gulvet.
Styrkemæssigt kan jeg ikke se at der er nogen forskel med fundablokke eller ej. De ligger vel løst på jorden.
MVH A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis du ikke tilfører varme fra en varme kilde/ovn så vil temperaturen inde i dit skur stort set være lig temperaturen udenfor.
I løbet af sommeren vil der blive akkumuleret en del solvarme i jorden , som dog langtsomt forsvinder i løbet af vinteren , og når vi når hen i februar så er temperaturen ca 4 C i 120cm dybde.
Glem alt om luft solfanger de er ikke noget værd som opvarmningskilde
I gamle dage gravede man kuler dvs et dybt hul ned i jorden hvor man vinterer opbevarede sine kartofler isoleret med halmmåtter...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis