udendørs lamper

Jeg skal have sat nogen udendørs lamper op, lamperne har jeg fundet og har også fundet ud af hvor vi vil have dem(at blive enig med kæresten om de ting er bestemt ikke nemt) så langt så godt.

Men hvilken ledning skal der bruges, installationskabel er vel den bedste løsning, men så kommer der muligvis et problem på bagside af lampen, der hvir kabelet skal føres igennem er der ikke rigtig plads til et kable hvis lampen skal sidde plan på den stolpe den skal sidde på.. den eneste måde jeg kan se der skal komme et kabel ud der er hvis kablet kommer ud fra f.eks en væg, og det er ikke tilfældet her.

En måde kunne være at sætte afstandstykker på bagsiden af lampen på de ca. 1 cm, men jeg synes det er lidt sjusket, men sådan må det jo være, men hvis der fandtes et andet tyndere kabel til udendørs brug, kunne det være en mulighed, så skulle afstandsstykkerne ikke være så store.

Så læste jeg et eller andet sted at der skulle være jord til udendørs lamper, men mine lamper har ikke nogen jordtilslutning nogensteder, og den udendørs stikkontakt jeg ville tage strømme fra, har heller ikke jord i sig, så det bliver jo lidt svært, hvordan tilslutter man jord til en lampe der ikke har jord??

Og det er naturligvis ikke mig selv der laver det bla bla bla..

Det er sådan en type lampe, 6 stk af dem. 

https://www.lampeguru.dk/philips-podium-marcos-udendorsvaeglampe.html

 

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis lampen skal sidde på en stolpe, må denne stolpe have en bagside. Så du borer et eller to huller i stolpen i en vinkel på 45 grd. nedad. I det eller de huller trækker du dine kabler, som du "skjuler" i en kabelkanal eller en kabelskinne, son du kan male i samme farve som dine stolper. Hvis lamperne er forsynede med tegn for dobbeltisolering (to kvadrater inden i hinanden), kræves der ikke jord til dem.

fase
Hvis ikke der er jordklemme i udendørs lamper, er de sikkert mrk. med 2 små firkanter, den ene inden i den anden. Det betyder dobb. isoleret og så kræves ikke nogen jordforbindelse. Jeg har boret op i centrum af 95x95 mm tryk impr. stolper til uden dør belysning. Men der skal nogen styring på boret for at det skal gå godt. En anden mulighed kunne være at bore ind imod midten fra lampens placering og igen ind imod midten længere nede. Så kunne de 2 borehuller mødes inde i stolpen. Du må jo godt rode lidt rundt med boret især den bag lampen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kan se på lampeguru.dk at de er udgået. Måske har du købt de sidste.

Skulle det være "rigtig fin" kan du save stolper over på langs, fræse noget væk i midten og så lime de 2 halvdele sammen igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 14-04-2016 14:40

Kan se på lampeguru.dk at de er udgået. Måske har du købt de sidste.

Skulle det være "rigtig fin" kan du save stolper over på langs, fræse noget væk i midten og så lime de 2 halvdele sammen igen.

hehe ja det ville være fint, men stolperne holder mit terrasse tag, kunne sikkert godt pille en stolpe ud af gangen, men synes det vil lidt for besværligt for at skjule et kabel, det genere mig egentlig ikke så meget at kabel kan ses.

 

PS. vi fik dem i julegave, men kun 4, så jeg har ledt nettet igennem for at finde 2 mere magen til, har heldigvis lige fundet dem

 

 

Den med at bore gennem stolpen(altså ikke på langs) er ikke noget problem, der skal bare 2 stk 3x1,5 igennem, så det bliver da lidt af et hul, ellers skal jeg trække 6 kabler, og samle dem i en dåse, det kommer til at blive grimt.
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 14-04-2016 14:59
Den med at bore gennem stolpen(altså ikke på langs) er ikke noget problem, der skal bare 2 stk 3x1,5 igennem, så det bliver da lidt af et hul, ellers skal jeg trække 6 kabler, og samle dem i en dåse, det kommer til at blive grimt.

Der skal da højst to kabler i hver lampe, så to 10 eller 11 mm. huller kunne der vel blive plads til.


fase
Skrevet af S. Fabrin på 14-04-2016 15:17

Der skal da højst to kabler i hver lampe, så to 10 eller 11 mm. huller kunne der vel blive plads til.

Jeps de 6 kabler var hvis jeg trak et kabel til hver lampe, men det er en dum ide. Jeg bore 2 huller i hver stolpe. hvis jeg hænger i øjenhøjde så bliver det kun ca 20-30 cm af kablerne der kan ses på bagsiden, og det bliver malet over næste gang stolperne skal males.

 

 

Nå-e det var ikke nye stolper i din have. Og du kan lade kabler gå bag på en rem el.lign. så er jeg med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du ikke har noget imod, at kablet kan ses, så ville jeg save et stykke træ, f. eks 19 mm tykt i samme størrelse som bundpladen på lampen. I Dette træstykke ville jeg så fræse (save) en rille, hvor kablet kan føres op til midten af bundpladen. Dette træstykke ville jeg så montere mellem lampen og stolpen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også