Sløjfe/fylde gadekær

Hejsa

Jeg har ikke den store forventning til at der er nogle der har stået i nøjagtigt samme situation, men håber på nogle gode råd.

Vi står i den situation at vi har købt en grund på 4000m2 hvor på der er et gammelt gadekær. Vi har haft grunden siden august 2015 og er ikke begyndt at bygge endnu, og i det halve år, har vi kun oplevet at der har været vand i kæret 2 gange.

Mit spørgsmål går på, hvordan får jeg lettets fyldt dette kær/hul? 

Vores plan er som følger...   

1. Rulle de store sten der er rundt i kanten på kæret ned i bunden af hullet. (ca. 30-50 cm store sten)

2. Fylde jord, ler, sand osv. fra udgravningen til huset oven på stenene.

3. Slutte af med muldlag øverst på min. 50 cm.

Er dette en holdbar plan? Er der noget vi skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

Det vi ikke når idag, skal vi ikke lave om i morgen :)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds.

Om der ligefrem er nogen der har prøvet at have et gadekær på grunden ved jeg ikke , men der er vel ikke den store forskel på det og et vandhul/sumpet område. Nu kommer det jo lidt an på om huset skal bygges ovenpå gadekærret, hvilket jeg går ud fra ikke er tilfældet.

Når du ser vand i den er det et udtryk for at grundvand spejlet står der om vinteren. Din plan er udmærket, men dine store sten skal du da ikke gemme dernede. Måske er det lige dem du skal bruge til et eller andet unik i haven.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Man kan risikere at skabe et "mosehul" Jeg fyldte for mere end 40 år siden en større og ret dyb marksø op med jord - den dag idag (især i vinterhalvåret) er det et bundløst hul.

Huset skal ikke bygges der, den del er der styr på
Vi tænker bare at anlægge have, så græs eller lign.
Er der nogle 'regler' for hvor meget muld vi skal slutte af med, for at have optimale betingelser for vækst?

Bonusinfo, hvis nogen er vilde med store sten, kan de afhentes gratis, vi har rigeligt til at bygge et mindre fort!

Det vi ikke når idag, skal vi ikke lave om i morgen :)
Ja tak men postnummer siger at det er for langt væk. Men en annonce i G og G kunne måske få dem til at forsvinde.
50 cm muld er rigeligt ovenpå almindelig fyldjord fra huset. Mindre kan også gøre det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

I nabobyen var der et gadekær inde på privat grund, den glade grundejer begyndte at fylde det op, samt at lave dræn.
Der blev en værre ballade med kommunen, der stoppede opfyldningen, og forlangte jordprøver fra den gamle bund af gadekærret.
Så stod det stille i et års tid, men nu er det så fyldt op.
Jeg kender ikke mere til sagen end det jeg har beskreven her...

Så mit råd spørg kommunen først
Det kunne måske også være en del af regnvands systemet, og virke som forsinkelses basin ved kraftige regnskyl ?? (så skal du nok ikke jorde det)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis