Livsfarligt stød via gasledning

Hej Forum.

Jeg havde en meget ubehagelig oplevelse forleden som to forskellige elektrikkere ikke har kunnet forklare:

Jeg skal afmontere en gas-kogeplade fra gasledningen som er af kobberrør. Jeg løsner en samlemuffe, tager fat med begge hænder på hver side af muffen og trækker gas-kogepladen fri af gasledningen. Jeg får nu et stød som jeg faktisk troede ville slå mig ihjel, jeg har fat med den ene hånd på gasledningen og den anden på stellet af gas-kogepladen og strømmen er så kraftig at jeg kramper fuldstændig sammen og ikke kan give slip i de strømførende rør hvor jeg sidder hjælpeløst fast i måske 5 sek.

Heldigvis slog strømmen pludselig fra og jeg kunne få fat i 112 som sender en en ambulance for at lave en EKG. Jeg slap med et par små brandsår i den ene hånd.
Selvfølgelig var det tåbelige ikke at tage 230v stikket ud til gas-kogepladen før jeg begyndte at arbejde med den, men jeg arbejdede jo ikke med strøm -jeg arbejdede med rørføring og jeg havde slet ikke troet det kunne være så farligt.

Jeg tog nu fat i en elektrikker da strømmen i hele underetagen i opgangen var gået, han fandt en 35A 500V sikring der var gået i kælderen. (Skiftede den og strømmen virkede nu igen i opgangen) I min egen tavle var "ovn" slået fra (som er den gruppe jeg fik stød gennem) Men HFI relæet var IKKE slået fra. HFI relæet virker fint med test knappen. Elektrikeren kan ikke svare på hvad der er sket, og kan ikke finde fejl på min installation.

Jeg går nu ud fra der har været strøm på stellet på mit gas-blus og jeg så har lavet forbindelse til jord, da jeg holder på gasledningen og strøm førende gas-kogeplade samtidig.

Da jeg vil være sikker på, at det ikke er livsfarlige installationer i min lejlighed, ringer jeg til en anden elektrikker. Han kommer ud og kan heller ikke svare på hvad der er sket og nu bliver det rigtig mærkeligt for han måler, at der KUN er jord på den den del af gas-kogepladen som jeg holdt i da jeg fik stød. Kan strømmen være kommet FRA gasledningen og gået igennem mig til jord via stellet på Gas-kogepladen? Jeg kan ikke sige med sikkerhed om jeg havde slået "ovn" gruppen fra før jeg fik stød eller om den slog fra på grund af det. Men er det ikke underligt at både den og 35A sikringen i kælderen så skulle gå samtidig?

Alt i alt en meget meget ubehagelig oplevelse og dybt frustrerende, at jeg ikke har kunne få et klart svar på årsagen. Jeg har haft vvs folk til at samle og godkende gastilslutningen igen. Nr 2. Elektrikeren målte intet strøm på gasledningen og han har lavet en sikkerheds-forbindelse direkte fra gasledningen til jord i gas-kogepladens stikkontakt.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først velkommen.
Ubehagelig oplevelse du har været igennem.
Jeg tænker at der kan have været et andet sted i opgange med et komfur tilsluttet hvor der ikke har været en ordentlig jordforbindelse, og der har har været overgang, så da du tager fat i røret, skaber du jordforbindelsen...
Men hvorfor at hpfi relæet ikke hopper ud er mere bekymrende, for det er jo netop dets funktion.

Det næste er, at der må have været elektrisk adskillelse af gasrørene, da dit komfur var sat til, for ellers burde du jo kunne have oplevet det samme, ved bare at røre dit komfur.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis vi lige går Henriks teori lidt i sømmene, så skal Martins HFI ikke slå fra hvis han danner forbindelse imellem en udefra kommende fase (en anden fejl på gasrøret) , og jordforbindelse i egen komfur. Men HFI der hvor fejlen kommer fra skulle slå fra. At der er gået en 35A sikring kunne måske tyde på en overgang i et hovedkabel, som ikke er omfattet af HFI.
Men at Elektrikere ikke kan måle det er lige så mærkelig. Men når nu gasrøret har fået udlignings forbindelse så kan det ikke ske igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja du har ret Erik, det burde jo være det hpfi relæ som "havde" fejlen der skulle hoppe ud.
Hvad hvis der er lavet nulling, vil det kunne have indflydelse på fejlen ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af ev elmand på 14-04-2016 11:54
Hvis vi lige går Henriks teori lidt i sømmene, så skal Martins HFI ikke slå fra hvis han danner forbindelse imellem en udefra kommende fase (en anden fejl på gasrøret) , og jordforbindelse i egen komfur. Men HFI der hvor fejlen kommer fra skulle slå fra. At der er gået en 35A sikring kunne måske tyde på en overgang i et hovedkabel, som ikke er omfattet af HFI.
Men at Elektrikere ikke kan måle det er lige så mærkelig. Men når nu gasrøret har fået udlignings forbindelse så kan det ikke ske igen.

Der må have været en anden fejl på installationen, for hvis adskillelsen af gasrøret, og dermed det stød, der blev udløst, har fået den 35A sikring til at brænde over, ville vi ikke have fået det at høre her på forumet. Manden ville have været død for længst. Der må have været noget andet, der har udløst overbrændingen af sikringen. Det kunne være en fejl i installationen et sted. At HFI relæet ikke har koblet ud er ingen garanti for, at fejlspændingen ikke kommer fra komfuret, idet en dårlig jordforbindelse kan gøre, at der ikke løber en tilstrækkelig høj fejlstrøm til at udkoble HFI relæet. Jeg ville få undersøgt jordforbindelsen mellem komfuret og HFI relæet, ved en måling af udløsestrømmen ved stikkontakten. Beskrivelsen af forløbet kunne tyde på en for høj modstand i jordkredsløbet. Et tryk på prøveknappen på HFI relæet er kun en prøve på, om relæet kan koble ud, det siger intet om, at jordledningen er i orden videre frem i installationen.


fase
Fabrin: Du har ret i det med en anden fejl, når 35A sikr brænder over. Det holder ingen mennesker til hvis det skal være igennem kroppen. Hvis det har øjeblikkelig sammenfald eller er det et usædvanlig tilfælde.
Men selv ved dårlig eller ingen jordforbindelse på komfur skulle HFI slå fra når han får strømmen igennem kroppen på så voldsom en måde. De 30 mA kan vel ikke lave >små brandsår i den ene hånd<

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nej, du har ret i, at 30mA normalt ikke giver brandsår. Det er næsten umuligt, at give et ordentligt svar på det stillede spørgsmål uden at have lejlighed til at måle på installationen, og det kan godt tage lidt tid at måle overgangsmodstande på jordledning f.eks. Jeg tænker her, at når HFI relæet ikke koblede ud, kunne man måske forstille sig, at strømmen gik fra kobberrøret og til jorden ved komfuret, og så er der sandsynligvis intet HFI relæ som beskyttelse, men som sagt det bliver nemt til rene gætterier uden målinger.

fase
Jeg startede også med ikke at svare direkte på spørgsmålet, da jeg læste det 1. gang. Når der har være 2 elektrikere for at måle, så kan jeg sikkert ikke give et bedre svar her på distancen. Men godt det endte som det gjorde, det er ellers det man kalder et nær ved "uheld"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg startede også med ikke at svare direkte på spørgsmålet, da jeg læste det 1. gang. Når der har være 2 elektrikere for at måle, så kan jeg sikkert ikke give et bedre svar her på distancen. Men godt det endte som det gjorde, det er ellers det man kalder et nær ved "uheld"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej og tak for indlæggene. Jeg har jo ikke selv den tekniske indsigt til at kunne forklare dette. Men hvad synes I jeg skal gøre nu? Kan jeg regne med at det er sikkert når den afledning er lavet?
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis