Dampspærre vedr. brug af Troltekt i vådrum

Hej LDS'er

Jeg har et badeværelse, hvor jeg gerne vil sætte Troltekt loft op, men jeg er i tvivl om det er lovligt, fagligt rigtig, at sætte dampspærren 2/3 ind i isoleringen i vådrum/badeværelse?

Eller skal dampspærren ligge lige under forskallingen ved brug at Troltekt plader?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sætte din dampspærre fra troltekt af og 1/3 op isoleringen. Husk ved gennemføringer skal der anvendes fast underlag for dampspærren som klæbes på denne. Den faste underlag kan bestå af en krydsfinersplade på min. 18 mm i tykkelsen.i en størrelse af 150 mm udfra omkredsen af gennemgøringen. Hvis dampspærren tapes så skal tapen ligeledes have et fast underlag.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du kan sætte din dampspærre fra troltekt af og 1/3 op isoleringen. Husk ved gennemføringer skal der anvendes fast underlag for dampspærren som klæbes på denne. Den faste underlag kan bestå af en krydsfinersplade på min. 18 mm i tykkelsen.i en størrelse af 150 mm udfra omkredsen af gennemgøringen. Hvis dampspærren tapes så skal tapen ligeledes have et fast underlag.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin
Tak for dit svar og tillykke med at du nu er blevet bygningskonstruktør.
Du har altid været flink til at besvare mine spørgsmål og det værdsætter jeg, Tak.
Ups, Kom til at jeg skrive 2/3 del. Ja det er selvfølgelig 1/3 del op i isoleringen, men nu til mit spørgsmål.
Hvis dampspærren sættes 1/3 del op i isoleringen vil den del af isoleringen som kommer til at ligge på den "varme side", imellem Troltekt pladen og dampspærren, så ikke kunne blive fugtig, da Troltekt pladerne er diffusions åbne?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Martin
Tak for dit svar og tillykke med at du nu er blevet bygningskonstruktør.
Du har altid været flink til at besvare mine spørgsmål og det værdsætter jeg, Tak.
Ups, Kom til at jeg skrive 2/3 del. Ja det er selvfølgelig 1/3 del op i isoleringen, men nu til mit spørgsmål.
Hvis dampspærren sættes 1/3 del op i isoleringen vil den del af isoleringen som kommer til at ligge på den "varme side", imellem Troltekt pladen og dampspærren, så ikke kunne blive fugtig, da Troltekt pladerne er diffusions åbne?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Fugt er en relativ størrelse. Varm luft kan indeholde meget mere vanddamp UDEN at kondensere, som kold luft kan. Det er der hvor vanddampen i luften kondenserer (bliver til flydende vand) at problemet opstår. Og det kommer hvor varme og kulde mødes. Du ser det når du sætter dig ind i bilen. Under specielle omstændigheder dugger vinduer helt vild lige efter at du har sat dig ind. Bilen var kold på begge sider sider af ruden, og der sker ingenting. Så kommer du med varme fra kroppen, og udåndingsluft. Det sætter sig så som dug altså kondenserer på den kolde flade.
Hvis dampspærren kommer længere ud imod den kolde side vil der opstå dug på den side hvor varmen kommer fra. Og det er det der ødelægger konstruktionen, giver grobund for svampe o.s.v. Det er ikke den fugt som er i rummet uden at kondensere. Og kortvarige højere fugt % efter bad eller tørring af tøj gør ingenting, hvis man får % ned igen f.eks. ved udluftning.
Her kommer der jo netop koldere luft ind, som bliver varmet op og derved bliver "mere tørt"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis