Jeg er i gang med en større renovering af vores kælder og har i den forbindelse et par spørgsmål til gulv/afløb samt vådrumssikring. Jeg hører lidt forskelligt fra mine håndværkere, og kan også læse mig til en del forskelligt. Først lidt om rummene:
Badeværelse
Etablering af nyt badeværelse hvor den eksisterende brusekabine benyttes. Den eksisterende brusekabine har som eneste sted i kælderen gulvvarme og er sænket nogle cm med kant, og må formodes at være korrekt vådrumssikret (forholdsvis ny). Der skal også være et badekar i rummet, hvilket der er forberet afløb samt nyt gulvafløb til. Der er gravet ud til gulvvarme, isoleret og støbt beton. Arbejde udført af murer, vvs-mand og kloakmester.
Brygges
Oprindeligt fyrrym, hvor der er et gulvafløb i midten.
Vaskerum
Etablering af nyt gulvafløb for at lovligøre eksisterende afløbsinstallation af kloakmester.
Gulvene i kælderen er for skæve/ujævne til at kunne klare fliser, så jeg får et gulvfirma til at flydespartle gulvet i hele kælderen, så alt kommer i vatter. Tanken er at lave ét stort flisegulv uden dørtrin. Det afleder første spørgsmål: Skal der være fald mod de forskellige gulvafløb? Der er overløb i badekar, vaske mm. så min vvs-mand siger, at det behøver der ikke da afløbene er at betragte som nødafløb, gulvmandan havde samme holdning. Det vil også gøre fliselægningen lettere.
Andet spørgsmål er i ift. vådrumssikring: Skal der vådrumssikres i alle rum med gulvafløb, kun badeværelset eller slet ikke? Alle vægge er mursten og gulvene uden for badeværelset er ca 10 cm beton uden isolering. Jeg har selv mest lyst til ikke at skulle have en membran på, da idéen med fliser over det hele var at have et "åbent" gulv, hvor fugt kan trænge igennem (ift. de gulvtæpper, der lå i forvejen).
Jensen