Jordforbedringsarbejde

Jeg er i gang med noget jordforbedringsarbejde i min stive ler køkkenhaven, eller rettere sagt jeg er færdig. Først kørte jeg 4m3 kompost på også fik jeg lagt 3m3 sand ud med en sandudlægger, til sidst fræstecjeg det hele. Efterfølgende er jeg så blevet i tvivl om hvorvidt det faktisk var vasket sand som jeg bad om, det lignede mere almindelig rød sand men hvordan ser jeg forskel og hvor stor en katastrofe er det i givet fald.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ups, skulle måske lige skrive at det var på et 40m2 areal
Det er overhovedet ikke nogen katastrofe. Dyrk du roligt dine grøntsager i den blanding, du har.

fase
super men jeg fangede også lige en gartner og en maskinstationsmand i morges, de mente nu heller ikke det var uvasket.
Eneste forskel på vasket og uvasket sand er lidt indhold af ler. Sidstnævnte kaldes også fyldsand og virker lidt mere melet i modsætning til vasket sand, der er mere skarpt i det. Jeg vil faktisk mene at uvasket (ofte harpet) sand er bedst til til jordforbedring - det er også billigere.
Super, jeg var bare ikke klar over hvor meget ler vi snakkede om, for formålet var jo netop at gøre det mere poriøst
Annonce

Vi kan jo lige lave et regnestykke:
Lad os sige at du har skovlet 1 tons grus på.
Hvis det er uvasket grus, så er der måske ca 5% ler = 50 kg.

Hvis du har 40 kvm køkkenhave, og gennemgraver de øverste 20 cm, så er du ved at lave jordforbedring på 8 kubikmeter ler som vejer cirka 16 tons.

De 16 tons er jo ler - ikk´     - som du vil jordforbedre.

Så kan du nok se, at det er ligegyldigt om der kommer 50 kg ler ind sammen med gruset ;-)

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Supertak for svarene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis