Gulvvarme i garage

Hej

Jeg er ved at lave min integrede carport om til en lukket garage med gulvvarme, carporten har en side, hvor der skal støbes sokkel og lukkes med port, ellers er alle de andre sider af carporten lukket med murværk.

Jeg er i tvivl om konstruktionen mellem gulv og sokkel, da jeg meget gerne vil undgå kuldebro. Jeg har spurgt 2 forskellige murere om mulig konstruktion. Mureren, som er bestilt til at lave det, vil helst støbe gulv og sokkel ud i ét, da det giver den stærkeste konstruktion, men om vinteren skal jeg jo så - i teorien - opvarme hele soklen uden  i fri natur. 

Den anden murer forstår bekymringen og synes, at soklen skal støbes for sig selv, da jeg så kan isolere med flamingo kantisolering efter støbning. Efter gulvstøbning kan jeg kradse flamingo ud og lave en gummifuge. Men så hænger gulv og sokkel ikke sammen, og konstruktionen bliver ikke så stærk. Samtidig ved jeg ikke, hvor fedt det er med en gummifuge, som bliver fyldt med sand...

Begge murere er enige om, at man ikke kan bruge lecablokke eller lecaterm-blokke, da de ikke kan holde til at køre på...

Er der nogen i forummet, som har andre ideer eller ligefrem ved, hvordan det skal gøres?

Mvh Peter

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
op!
op!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvorfor lægger du ikke bare en bane 10 cm flamingo, med et brædt helt ovenpå.
Eller 10 cm flamingo med en reglar/træbjælke ovenpå - den kan få lidt skruer ind i siden (inden udlægning beton), så den bliver støbt fast og hænger sammen med dit gulv.

Så får du et betongulv og de yderste 10 cm er med træ - så har du et OK gulv og ingen kuldebro.
Gulvet bliver jo liggende selvom det ikke hænger fast i soklen.

MVH A


To ulykker kommer sjældent alene.
Men ville det ikke føre til risiko for fugt i sprækken?

mvh Peter
Tjo - men hvi´s det er en garage, så har men måske ikke behov for perfekt dampspærre på "den varme side" af isoleringen?
Der bliver ikke dannet fugt så meget som i en bolig?

- hvis man tænker i perfekt dampspærre - så kunne du gøre følgende:
Isolering i hele bunden.
Dampspærre ovenpå isoleringen og lidt op ad væggene - helst lagt helt ind i muren til den dampspærre som bygges ind i muren.
Læg en reglar ud mod væggen, så den presser dampspærren ud mod muren.
sæt lidt skruer i reglar, som stikker ind i betonen.
Støb gulv.

Så ligger der jo bare en reglar indstøbt i gulvet - hvorfor skulle der komme mere fugt i den? end i det andet?

Men her skal der måske en byggesagkyndig ind, hvis det skal være som en bolig.
mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man støber ikke træ i gulv. Træet udvider sig og trækket sig sammen konstant. Og derved vil et beton gulv revne. I et terrændæk med beton skal der ikke anvendes nogen dampspærre. Den har ingen formel i sådan en konstruktion. Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du skal selvfølgelige støbe sokkel for sig selv. Hvor du bagefter laver terrændækket, med kant isolering hele vejen rundt. 20mm polystyren er nok. Efter du har støbt dækket skal du også støbe et afretningslag og slutte af med en gulv beklædning som fx kunne være klinker eller epoxy

VH konstruktøren

OK - til Bygningskonstruktør - forstår at der ikke skal være træ i betondæk. Undskyld min dårlige rådgivning.
MEN hvordan laver han overgang gulv-væg. Betondækket støder op til flamingo siger superbo. Hvad skal der være ovenpå flamingoen ude i siden, hvis man lægger afretningslag/klinker - ?
lægger man bare ovenpå?
En tegning kunne hjælpe på forståelsen, hvis der er nogen der lige har sådan noget klar / et link.
Nu er det ikke mit gulv, men jeg er blevet interesseret.
mvhA

To ulykker kommer sjældent alene.
Der skal opføres en sokkel og det er ved portåbningen. Derved er superbo kommet med en dårlig konstruktionsløsning. Når der lægges klinker eller anden fast belægning over sokkel og gulv vil det resultere i revnedanelser i belægningen. Jeg kan prøve at udføre en tegning senere og fortælle lidt dybere om dette. Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Ellida, man vil lade afretningslag og fliser ligge hen over flamingoen.
Evt prøv at kigge på på denne detalje http://www.bef.dk/files/DanskBeton/Letbeton/Detaljer/pdf-filer/1-1-03.pdf

Hej martin det er ret sjælendt man man vil fører den indvendig belægning ud på soklen, i de fleste tilfælde vælger man at pudse soklen. Men hvis du vil have samme belægning på både sokkel og gulv, kan det sagtens lades sig gøre. Man have en silikone fuge mellem fliserne på soklen og gulvet
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også