Støbning af nyt gulv, og jernrør til varmeinstallationen.

Er kommet til en uforudset udgift med renovering af soveværelsesgulvet, der stadig var opbygget med et bjælkelag på kampesten, fandt ud af at bjælkelaget simpelthen var rådnet væk (hvorfor kan det da heller ikke holde mere end 140 år? ) Og er nu ved at klargøre rummet til støbning af nyt gulv.

Langs ydermuren ligger de gamle jernrør til fremføring af varme til radiatorer, omviklet med glasuld og tjærepap, der var støbt henover det. Rummene på begge sider er der støbt "nye" gulve i (gjort af tidligere ejer).

Spørgsmålet er nu, hvad gør jeg med disse jernrør? Jeg vil nødigt brække gulvet op i resten af hytten, for at få skiftet til PEX rør, bare for at få lavet mit 18kvm soveværelses gulv. Jernrørene ligger ikke dybt nok til at de kommer til at ligge UNDER betonen. Jeg overvejer at pille rockwool af, og sætte rørskåle på i stedet, med 20mm isolering. Men hvad med gennemføringerne i gulvet til radiatoren Skal der gøres noget her? Har læst at der skal sættes "forringsrør" der hvor rør går gennem betonlaget. Men kan ikke helt finde ud af hvad det er for størrelser, og om det gælder hos mig.

Havde overvejet at sætte rørskåle på helt op til over betonlaget, og så skære overskydende af når betonen er udtøret.

Skal siges at jeg er ved at indhente tilbud fra murer på støbning af gulvet, samt oppudsning af vægge, og hvad der ellers skal til, min tid er pt for kort til at fumle med det i lang tid

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du får din vvs'er til at skære jernrøret over dreje et gevind i således at du kan lave en overgang til evt pex rør, (måske din vvs'er har andre muligheder der er bedre i dit tilfælde) som så bliver før frem til radiator
Hvis rørene ser sunde ud, når du har pillet isolering af, ville jeg lade dem ligge. Og din ide med at have rørskåle rundt om dem er ok. Du skal bare tape det sammen i bøjning så du er sikker på at der ikke kommer beton ind til rørene. Jeg ville også tage et stykke "papkasse" tape og sætte på langs samlingen.
Får du lavet pex rør, kan du rille dem ind i væggen, så de ender i en koblingsdåse. Så undgår du rør op igennem gulvbelægning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Må man lave en skjult overgang fra jernrør til pex slange, indstøbt i beton, for det vil den jo reelt blive..

Jeg havde egentligt tænkt mig at smide en dangips varmvæg (30mm flamingo isolering, og 12mm gipsplade) på ydervæggen, så vil det vel ikke være så smart at fræse pex slangen ind i murværket, da det vil være på den kolde side af isoleringen?

Hvis man antog at jeg lavede en forskallingsvæg med 75-100mm isolering kan jeg så lade pex rør gå i isoleringen (på bagsiden af dampspæren) og så have en dåse i? Altså, opbygning med : mur | isolering | pex rør | dampspære | gipsplader. Evt. smide en 12mm OSB plade bag gipsen, for at have stærkere konstruktion til ophæng af radiatoren.

Er ved at afklare diverse muligheder for opbygningen igen.

Her er forøvrigt et billede af nuværende installation..

 

De rør går tilsyneladende videre til næste rum. Du bør have dampspærre et lille stykke inde i isoleringen (ca. 50 mm 2 x forskalling) så både din elinstallation og evt. pex rør og koblingsdåse ligger uden for dampspærre.
Hvis du laver den isoleringsvæg, så skal din radiator og rør jo flyttes ud.
Man kan sagtens sætte et par ekstra forskalling op vandret, så radiator har noget at hænge i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, rør fortsætter til næste rum.

Hvis dampspære skal ind i isoleringen vil forskallings væggen blive forholdsvis tyk, da dampspære kun må ligge 1/3 inde fra den varme side, hvis der således er 50mm til fremføring af el/varme vil det give en isolerings dybde på 150cm.. Og jeg vil komme i karambolage med en dør til den ene side...

Desuden er der slet ikke planer om elinstallationer på den væg overhovedet. (der var heller ikke nogen før). Så det er kun varme der evt skulle laves i væg.
Annonce
Afhængigt af hvor langt fra væggen de rør er ville jeg lave en kanal af flamingogranulat de kan ligge i. Du bør jo ikke støbe helt ud til væggen og skal have kantisolering for at undgå kuldebro. På den måde kan du komme til dem ved at fjerne det yderste gulvbræt i tilfælde af brud
Når du skriver dampspærre 1/3 inde i isolering er det for så vist rigtig nok. Men den væg du har nu er jo ikke af ren jernplade. Forstået på den måde at den også skal regnes med i isolering/ dugpunkts beregning. Men der er flere måder at lave det på. Du kan f.eks. slække lidt på isolering, lige i de 2 striber som pex rør komme op, for derved at kunne trykke din dampspærre lidt ind der.
kimcarlsens forslag med flamingo granulat er ok, men du skal være opmærksom på at det måske svømmer ovenud af beton når du udstøber det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kimcarlsen, rørene ligger omkring 15cm fra væggen, så syntes ikke lige det er en option at lave en flamingo fyldt kanal til dem..

Jeg vil dog markere ovenpå betonen, hvor rørene går så man evt. blot kan skære det øverste lag af og komme ned til rørskålene..

Tror jeg ringer til en VVS'er, og hører ham hvad man kan gøre lovligt.. Men jeg vil helst have en lille smule viden om ting, inden jeg henter en fagmand ind.. Så de ikke løber om hjørner med mig
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis