Håndværkere og værktøj

Hej, vi er tre elever fra en HTX klasse, og vi vil blive meget glade hvis i kunne svare på et enkelt spørgsmål, som vi skal bruge til en skole opgave.

Spørgsmålet er så simpelt at jeg er sikker på at alle her inde kan svare på det. Vi kan selvfølgelig også selv svare på det, da det er logisk, men vi er nød til at have en udtagelse fra enten fagfolk, eller nogen som beskæftiger sig i fritden med håndværk.

Spørgsmålet:

Hvordan påvirker arbejdsværktøj en håndværkers arbejde? Altså hvor vigtigt er det at man har værktøj til det arbejde man skal udfører.

 

Jeg ved godt at spørgsmålet virker lidt dumt og simpelt, men hvis bare et par stykker kunne svare hurtigt ville det være super! :-)

God dag.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Det er ikke så svært.En håndværker kan omgående afgøre om det er ringe kvalitet værktøj man tager i hånden, også uden for eget fagområde, og dårligt værktøj kan gøre en opgave umulig at løse på tilfredsstillende måde. Dårligt/billigt værktøj er en pest, der desværre ikke kan sprøjtes imod, men her kan pris og kvalitet godt hænge sammen, så som uddannet håndværker tager man tit valget : hvor godt behøver det at at være til opgaven contra prisen

mvh


 varmetossen

ER maskinmester, og til søs får vi OFTE kineser skød værktøj, som kan holde til man bruger det 1-3 gange, så er det beskadet, og så kan det blive kasseret.
Køber vi kvalitets mærker ind, holder skruetrækkere/stjerne-gaffel nøgler/skiftenøgler/rør-tænger til meget mere brug, og mange gange kan man klare opgaven med en skruetrækker og skiftenøgle, frem for at skulle hive en slag-skruetrækker og et topnøglesæt frem.

 

Man siger normalt: Værktøjet er det halve arbejde (og planlægning den anden halve).
En god håndværker glædes ved at få noget godt værktøj, ligesom en computer gamer ikke kan klare sig med en dårlig mus fra Bilka, men bruger rask væk flere hundrede kroner på en rigtig gamer mus, fordi den bare ER bedre.
For mit vedkommende (som elektriker) er det et spørgsmål om hvordan skruetrækkeren eller spidstangen ligger i hånden, og her spiller kvaliteten selvfølgelig ind.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af jonas.danielsen på 11-04-2016 08:43

Hej, vi er tre elever fra en HTX klasse, og vi vil blive meget glade hvis i kunne svare på et enkelt spørgsmål, som vi skal bruge til en skole opgave.

Spørgsmålet er så simpelt at jeg er sikker på at alle her inde kan svare på det. Vi kan selvfølgelig også selv svare på det, da det er logisk, men vi er nød til at have en udtagelse fra enten fagfolk, eller nogen som beskæftiger sig i fritden med håndværk.

Spørgsmålet:

Hvordan påvirker arbejdsværktøj en håndværkers arbejde? Altså hvor vigtigt er det at man har værktøj til det arbejde man skal udfører.

For at kunne udføre et stykke arbejde, er det nødvendigt, at have det til arbejdet nødvendige værktøj, som er i en kvalitet, der gør, at det kan bruges i længere tid. Altså du kan ikke skrue en skrue i med en hammer. Til det skal du bruge en skruetrækker.

Jeg ved godt at spørgsmålet virker lidt dumt og simpelt, men hvis bare et par stykker kunne svare hurtigt ville det være super! :-)

God dag.

 

 

 

 


fase

Har i plads til en lille vits?

Til fabrins: >du kan ikke skrue en skrue i med en hammer< Det er ihvertfald lettere at sætte en træskrue i med en hammer, end det at sætte en søm i med en skruetrækker


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ha ha, Elmand, eller den gamle: Bliv ikke sur... tag en større hammer !

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Min gamle sløjd faglærer sagde mange gange
"Kvalitet på værktøjet uanset mængden af arbejde for resultatet bliver derefter" og ja han har ret
Skrevet af ev elmand på 11-04-2016 12:50

Har i plads til en lille vits?

Til fabrins: >du kan ikke skrue en skrue i med en hammer< Det er ihvertfald lettere at sætte en træskrue i med en hammer, end det at sætte en søm i med en skruetrækker

Ja, det har du fuldstændig ret i .


fase
Tak for svarende! Det hjælper meget :-)

God dag til alle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis