Levende træstamme som husnummer ?

Hej Forum. Har en stort grantræ som skygger på min sydside men som jeg havde en idé om at lave husnummeret ud af, altså skære toppen af og trimme det ned og så forme husnummeret i toppen som en del af træet, i stedet for bare at fælde det helt og brænde det.
 Men hvordan med forberedelse, skal det skæres over nu, stå og "tørre" (Det dør vel ikke af jeg skære toppen af) i nogle år, skal jeg skære det over og så forme det med det samme, skal det lakeres til sidst osv osv. ?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du klipper toppen af en gran, er det ikke sikkert den overlever dit "indhug".
Gran er ikke specielt villig til at skyde fra bar gren/stamme, så du skal nok efterlade en del grene(med grønt på), for at være bare nogenlunde sikker på at træet forbliver i live.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 10-04-2016 14:38
Hvis du klipper toppen af en gran, er det ikke sikkert den overlever dit "indhug".
Gran er ikke specielt villig til at skyde fra bar gren/stamme, så du skal nok efterlade en del grene(med grønt på), for at være bare nogenlunde sikker på at træet forbliver i live.
 

Planen var egentligt at hugge så meget af så alt grønt forsvandt og så var spørgsmålet mere hvad der så ville ske eller hvad jeg skulle gøre ?
 Tænker ikke det er noget der holder for evigt, men om det var bedst at lade hele stammen tørre lidt ud først og så hugge et nummer eller bare gå igang med det samme og om der evt. var andre ting der skulle tages forbehold for
 

 

 

Der er andre ting at tage hensyn til med husnumre. Der bør mindst være et tydeligt nummer på selve huset. Det har du måske i forvejen, men har du ikke bør du tænke på det også. Det er jo vigtig at en ambulante f.eks. ikke skal køre frem og tilbage alt for meget hvis det er hurtig hjælp man ønsker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Occidio på 10-04-2016 20:17

Planen var egentligt at hugge så meget af så alt grønt forsvandt og så var spørgsmålet mere hvad der så ville ske eller hvad jeg skulle gøre ?
 Tænker ikke det er noget der holder for evigt, men om det var bedst at lade hele stammen tørre lidt ud først og så hugge et nummer eller bare gå igang med det samme og om der evt. var andre ting der skulle tages forbehold for
 

 

 

Når det er gran, vil det tage lang tid at tørre uden at der er luft fra alle sider, og da den stadig står på roden, bliver den i lang tid ved at sende vand op... 
Men jeg ville da bare klø på, der vil komme en masse harpiks ud når du begynder at rive i barken, så dit værktøj bliver sikker sovset godt til (det fjernes lettest med sprit) 

Jeg ville bare skære nummeret ud og så eventuelt senere på sommeren/efteråret give det noget træbeskyttelse, eller olie, for at undgå at det sprækker/flækker. 
Lad os se nogle billeder af dit mesterværk 

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også