Størrelser på klemlister

Jeg er ved at forberede til at lave et lille have hus, med træskeletvægge. Planen er at sætte der sammen således (fra ude til inde):

  • Profilskåret krydsfiner beklædning
  • Klemliste (lodret)
  • Vindpap
  • Træskelet af 45x95 reglar m. 95mm rockwool flexibats
  • Vindpap (huset vil kun sjældent være opvarmen, så ingen fungtspærre)
  • Gips (eller krydsfiner) indvendig beklædning.

Det jeg kan læse mig til er at klemlisten skal være mellem 10-25 milimeter, for at lave et passende hulrum, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at holde det til 10mm, men nå jeg søger online, så finder jeg kun 25x50 typerne. F.eks.: http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/trae/forskalling-trykimp/25x50mm-ru-forskalling-tryk

Findes der ikke tyndere klemlister, eller er det bare ikke noget der sælges i online butikkerne? Hvis den bare sættes på lodret har den jo ikke nogen bærende funktion, så behøver ikke være så tyk.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvor nødvendigt det er med klemmelister, jeg har lige brækket et 30 år gammelt skur ned, her sad brædderne direkte ind mod vindpappet, alt var friskt og ingen fugt skader...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Morten, hvad fandt du ud af? Jeg står nemlig lidt i samme situation, er ved at skifte nogle blokhusbrædder i kolonihaven og kan se at der ikke er afstand mellem isolation og facadebeklædning, og vil derfor gerne sætte nogle lister ind. Men hvis de bliver for tykke står jeg pludseligt med noget mellemrum ude i hjørnerne, hvor ydervæggene møder hinanden (skifter kun blokhusbrædder på den ene væg)
Og her er der altså noget fugt i træet pga. manglende afstand, i hvert fald i vægen der får mest vind og regn, så noget mere ventilation ville sikkert være godt....
Hej Max

Jeg er ikke færdig med byggeriet endnu, men jeg har indkøbt 25x50mm trykimprægnerede lister, som jeg sætter bag nogle sporplader.

Jeg har jo så den fordel at jeg kan bestemme målene selv, så jeg ikke får problemer i hjørnerne.

Måske du kan løse det ved at sætte en hjørneprofil på og lukke hjørnet på den måde? Husk evt. også musestop i bunden, så der ikke kravler dyr op bag beklædningen.
Annonce
Klemlister er normalt savet af noget splinttræ. Det holder ikke ret meget og du kan ikke save det så småt uden at det vrider og krummer sig. Til gengæld er det billigt.

Splittræ i mindre dimensioner få du gratis. Savværkerne bruger det til at holde afstand i stablerne. Hos trælasten bliver det smidt væk. Jeg vil dog ikke bygge med det.

@je_ns: En krydsfinersplade skal ventileres bagved. En bræddebeklædning kan have revner nok til at være ventileret.

Såfremt der kun opvarmes i ny og næ er almindelig gips ikke fugtbestændig nok. Pappen på gips vil give skimmelsvampen rigelig næring.
indvendig x-finer i skal være E1. Ellers få du hovedpine, kortere tissemand og andre ting af al den formaldehyd.

Ok, tak for svar! God idé med musegitter i bunden. Har haft problem med myrer bag beklædningen, måske gitter og i hvert fald bedre ventilation hjælper på det. Myrene er dog ikke gået i træet men har bare slæbt sand ind i nogle hulrum, så det er ikke så kritisk.

Jeg undersøger lige det med hjørneprofil, er det i noget metal eller hvordan?

Alternativt går jeg ud i byen og køber en ubehandlet forkantliste i Jem og Fix på 9 x 55 mm bredde (eller skaffer noget splittræ, som Mjølner forslår - det er trods alt bare et lille udhus i en kolonihave), behandler den godt med noget grundingsolie og sætter det ind imellem eksisterende konstruktion og beklædning. Så går det nok at klemlisten ikke er trykimprægneret, og det 9 mm gap der så opstår i hjørnerne er måske til at leve med...
Ahh okay, det musegitter jeg kan se på nettet er myrerne nok pænt ligeglade med, men sålænge de ikke går i træet må de for min skyld gerne være der :-). Der er dog noget af den bagvedliggende konstruktion som er fugtskadet men som jeg ikke lige ved hvordan jeg skifter (bjælker i hjørnerne), men det er kun enkelte steder hvor facaden har været utæt, andre steder ser det helt fint ud så jeg tænker at det går, når du det får lov til at tørre op. Jeg har hørt at man kan behandle det fugtskadede træ med motorolie, så gider myrerne ikke bo i det, det er måske et forsøg værd...MEN det er off-topic, sorry.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis