Renovering af kælder.

Hej. Vi har købt os et hus fra 1952 og den første opgave bliver at renovere kælderen. Ved første syn var lidt puds faldet af ydervæggene formentlig pga fugt og måske dårlig overflade behandling. Da jeg kommer i gang med at banke det løse puds ned kan jeg godt se at jeg kommer på arbejde. Jeg har vedlagt lidt billed information.

Her er et lille overblik over selve væggen. Som ses er det forholdsvis store flader der har sluppet væggen. Der røg den plan med lidt let renovation

Et billede taget tæt på hvor man kan se den bagvedliggende hvide pus som er blevet skrabet løs for maling.

Og et billede helt tæt på af overfladen bagved pudsen. Det er vel den type beton man støbte fundamenter med i 1952?

Dette billede er fra et andet rum som umiddelbart ser knap så slemt ud. Overfladebehandlingen er ikke samme farve som i det forrige rum men kunne godt være samme type maling.

 

Alt dette bringer mig til en masse spørgsmål ;-) Først skal der dog siges at jeg går stærkt udfra at skaderne på væggene skyldes fugt ude fra Der bliver lagt omfangsdræn for at forhindre at der trænger fugt ind i gennem væggen samt isoleret. Udover det fremstår huset som meget lidt vedligeholdt hvilket også gælder afløb, terrænfald osv så det bekymrer mig ikke så meget da jeg tænker at omfangsdrænet, isolering samt en gennemgang af afløb vil afhjælpe indtrængende fugt.

1. Væggene skal pudses op igen. En murer anbefaler mig at bruge Weber multi 280. Er det tilstrækkeligt?
2. Har fået flere holdninger på hvorvidt alt det gamle maling skal fjernes. En siger det er absolut nødvendigt en anden siger at jeg bare skal lade alt det faste sidde og male ovenpå?
3. Hvis det er nødvendigt at fjerne alt gammel maling overvejer jeg enten sandblæsning eller en facadefræser. Sidstnævnte vil give mig en del arbejde, men er en facadefræser et godt værktøj til at fjerne den gamle maling samt løse puds?
4. Jeg overvejer at slutbehandle ved at male væggene med Weber Cempexo murfarve. Så vil jeg lade det stå i et års tid og hvis det viser sig at der ikke er nogen fugtproblemer lægge væv/filt på væggene. Kan jeg gøre det uden på Cempexo'en, eller skal jeg hen og starte forfra?

Alt input modtages :-)

Mvh

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville banke det løse puds ned og lade det stå til arbejdet udenfor er færdiggjort. Så ville jeg begynde indenfor, når en fugtmåler siger OK for det. Og så ville jeg bruge en diffusionsåben maling. Jeg ville ikke klæbe noget på murene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 09-04-2016 08:39
Jeg ville banke det løse puds ned og lade det stå til arbejdet udenfor er færdiggjort. Så ville jeg begynde indenfor, når en fugtmåler siger OK for det. Og så ville jeg bruge en diffusionsåben maling. Jeg ville ikke klæbe noget på murene.

 

Jeg har først tænkt mig at starte med at begynde på arbejdet når drænet står færdigt. God ide med fugtmåleren. Hvad skal fugten være før jeg kan påbegynde arbejdet?

 

Slet ikke andre input? :-)

Havde samme udfordring da jeg købte hus for en del år siden. Startede med at banke løs puds af, smøre fliseklæb på, fylde ud med en beton/mørtel blanding. Afsluttede med en 1:11 sandmørtel puds. Det sidste dur slet ikke!
Der gik ikke et år inden der var saltudtræk og pudsen begyndte at slå af, fra gulv og ce 50 cm op, afhængig af fugt påvirkning.
Siden har jeg understøbt fundamentet helevejen rundt, lagt en leca sten, fugt spærre med murpap. Uvendig er lagt plast membran og 10/15cm flaming på muren under terræn. Der er også lagt dræn men der kommer ikke noget vand ud af den.
Indvendig har jeg i nogle rum muret en 75mm ceporex skalmur på ydervæge med murbindere. Der er et par cm afstand som er fyldt med flamingo kugler.
Næste skridt er at få støbt gulv med varmeslanger. Tanken er at udnytte overskudsvarmen fra solfangeren i sommer månederne til opvarmning. Så håber jeg luftfugtigheden med mekanisk udluftning om natten kan bringes ned på et rimelig niveau.


 

Vi har været igang med noget af det samme som du skriver.

Vi har fået etableret omfangsdræn og isoleret udvendig. Det du skal være opmærksom på er, at det kan være grundfugt/grundvand som bliver suget op i muren og dette vil sandsynligvis ikke forsvinde med et omfangsdræn.

Vi har ladet væggen stå "rå" i godt 1 år nu - vil have den er helt tør og jeg vil have afklaring på, hvrovidt der stadig er fugt i muren. Der ligger murpap ca. 20 cm over gulvet, så der kan stadig komme fugt dertil.
Annonce
Skrevet af christiannielsen på 09-04-2016 08:39
Jeg ville banke det løse puds ned og lade det stå til arbejdet udenfor er færdiggjort. Så ville jeg begynde indenfor, når en fugtmåler siger OK for det. Og så ville jeg bruge en diffusionsåben maling. Jeg ville ikke klæbe noget på murene.

Du skriver når en "fugtmåler" siger ok - findes der en (til alm. menneskepenge) der kan måle fugten i murværket uden et destruktivt indgreb?

 

Jeg har desværre ingen erfaringer med en fugtmåler. Måske du kan låne en af en murer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Endte du med at bruge weber 280? Har også et hus fra 1952, som skal efterisoleres indvendigt. Skal pudse væggene op først og skal have besluttet hvilken puds jeg vil bruge.
Anders Frandsen skrev den 22-12-2020 20:28:58

Endte du med at bruge weber 280? Har også et hus fra 1952, som skal efterisoleres indvendigt. Skal pudse væggene op først og skal have besluttet hvilken puds jeg vil bruge.

 Wow er der virkelig gået så lang tid. Så er det måske ved at være tid til en evaluering. Jeg endte med at bruge weber 280, hvilket har fungeret fint, og det hele sidder stadig hvor der skal. Fjernede alt maling og løst puds med en facadefræser. Slutbehandlede med skalcem 100. Jeg vedlægger et billede af en pudset væg så kan du få en ide om hvordan slutresultatet bliver. I dag kunne jeg aldrig få tanken om at sætte filt op og synes også at slutresultatet er blevet rigtig flot. For at gøre din beslutning om valg af mørtel en del nemmere ville jeg nok i dag vælge en kalkmørtel istedet. Det var det man brugte i 50'erne og det er billigere end weber 280. Undskyld, ved godt at det ikke hjalp dit valg. Jeg kan sige at weber 280 fungerer og ikke har givet mig nogle problemer. Min forestilling er at det havde kalkmørtel nok heller ikke gjort.

Mvh
Tak for den fine opdatering. Ved du tilfældigvis hvilken kalkmørtel jeg bør bruge?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også