Renovering af kælder.

Hej. Vi har købt os et hus fra 1952 og den første opgave bliver at renovere kælderen. Ved første syn var lidt puds faldet af ydervæggene formentlig pga fugt og måske dårlig overflade behandling. Da jeg kommer i gang med at banke det løse puds ned kan jeg godt se at jeg kommer på arbejde. Jeg har vedlagt lidt billed information.

Her er et lille overblik over selve væggen. Som ses er det forholdsvis store flader der har sluppet væggen. Der røg den plan med lidt let renovation

Et billede taget tæt på hvor man kan se den bagvedliggende hvide pus som er blevet skrabet løs for maling.

Og et billede helt tæt på af overfladen bagved pudsen. Det er vel den type beton man støbte fundamenter med i 1952?

Dette billede er fra et andet rum som umiddelbart ser knap så slemt ud. Overfladebehandlingen er ikke samme farve som i det forrige rum men kunne godt være samme type maling.

 

Alt dette bringer mig til en masse spørgsmål ;-) Først skal der dog siges at jeg går stærkt udfra at skaderne på væggene skyldes fugt ude fra Der bliver lagt omfangsdræn for at forhindre at der trænger fugt ind i gennem væggen samt isoleret. Udover det fremstår huset som meget lidt vedligeholdt hvilket også gælder afløb, terrænfald osv så det bekymrer mig ikke så meget da jeg tænker at omfangsdrænet, isolering samt en gennemgang af afløb vil afhjælpe indtrængende fugt.

1. Væggene skal pudses op igen. En murer anbefaler mig at bruge Weber multi 280. Er det tilstrækkeligt?
2. Har fået flere holdninger på hvorvidt alt det gamle maling skal fjernes. En siger det er absolut nødvendigt en anden siger at jeg bare skal lade alt det faste sidde og male ovenpå?
3. Hvis det er nødvendigt at fjerne alt gammel maling overvejer jeg enten sandblæsning eller en facadefræser. Sidstnævnte vil give mig en del arbejde, men er en facadefræser et godt værktøj til at fjerne den gamle maling samt løse puds?
4. Jeg overvejer at slutbehandle ved at male væggene med Weber Cempexo murfarve. Så vil jeg lade det stå i et års tid og hvis det viser sig at der ikke er nogen fugtproblemer lægge væv/filt på væggene. Kan jeg gøre det uden på Cempexo'en, eller skal jeg hen og starte forfra?

Alt input modtages :-)

Mvh

 

Hej. Vi har købt os et hus fra 1952 og den første... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til en kælder kan jeg anbefale hydraulisk kalkmørtel fra Nordisk NHL. De siger selv at deres NHL 3,5 0-4mm er bedst til kælder, men vil man have et mere glat resultat findes den også som 0-2 mm og de har også finere produkter. Det hele forhandles i STARK.

Bemærk at kalkmørtel skal røres en del (20-30 minutter) før den er god at arbejde med. Man kan heldigvis bruge en tromle blander så fin en billig en evt. brugt.

Kalkmørtel er det anbefalede til gamle kældre fordi det er langt mere diffusionåbenet end mørtel med cement og derfor håndtere fugt langt bedre. Det ser man især efter en 7+ år hvor cementmørtel kan begynde at skalle af hvis der er for meget fugt. 

Ask
Ask, tak for råd. Jeg er gds’er så det skal være relativt simpelt. Jeg skal have calsiumsilikatplader udenpå den kalkmørtel jeg sætter op. Hvilken kalkmørtel vil du så anbefale (fin eller grov)?
Hvis du bare skal rette op før pladerne så ville jeg klart bruge den grove altså NHL 3,5 0-4 mm.

Men afhængigt af hvor ujævn væggen er kan du også udjævne med det som pladerne skal sættes op med (det er normalt også en slags kalkmørtel) 

Ask
Hej
Har også er hus fra ‘53, hvor jeg netop har gravet kældergulvet op, lagt ny kloak, og reetableret gulvet med isolering og gulvvarme.Ydervæggene er indvendigt beklædt med 45mm Skamol plader. Der lå et gammelt dræn under gulvet langs ydervæggene som er bevaret.

Nu mangler jeg så de indvendige skillevægge som i dag er murede, pudsede og kalkede.

Jeg vil af med kalken og istedet have dem pudsede/vandskurede.

Spørgsmålet jeg har tumlet med er også hvilken puds jeg bør anvende til formålet.

=> Jeg forestiller mig at fjerne kalken og løst gammelt puds med en facadefræser for derefter at pudse/vandskure med Weber 280, efterfulgt af en silikat maling.

Lyder det som er fornuftigt valg og tilgang ift pudsede indvendige vægge ?

Hvis du skal komme pænt fra pudset væg til vandskuret så kræver det at du får alt pudset af ​uden at murstenene går i stykker, det er ikke helt nemt.

Hvis det var mig ville jeg simpelthen male med silikat oven på kalken. Fx keim har en grunder så man kan mætte kalken og male med silikat direkte på den 

Ask
Annonce
Tak Ask,
Der er en del reparationer og ‘ar’ efter bl.a. nye elinstallationer (frelste baner) i eksisterende puds/kalk, hvorfor jeg gerne vil lave en ny og ensartet overflade, som ikke behøver være en glat pudset overflade, og derfor tænker jeg at vandskure...
Ah ok. Det er fordi at mange med vandskuret mener en flade hvor man kan se murstenene. Men du vil reelt lave en filtset overflade i pudset så du får struktur istedet.

Det kan du selvfølgelig sagtens gøre sådan. Mens et er et stort og meget støvende arbejde.
Man kan også få silikatmaling med struktur i fra keim, det har jeg selv brugt til at mindske forskelle i overfladen. Det bliver selvfølgelig bedst ved at lave det fra grunden men det er også meget arbejde.

Ask
Tak for dine input og råd, Ask.
Tror kerne i mit spørgsmål egentlig er om brugen af Weber 280 er et forkert valg til opgaven...( håber det er egnet da jeg har købt lidt af det allerede, men ikke påbegyndt arbejdet endnu)
Er usikker på om det er for hårdt idet det indeholder cement, eller ikke egnet i en kælder pga det måske lukker for meget ift tranport af fugt ( væggene er ikke fugtige, men det er jo en kælder)...
Henrik, har stået med fuldstændig de samme overvejelser. Jeg har valgt at køre 280’eren på indervæggene. På ydervæggene skal jeg have calsiumsilikatplader op. Der har jeg forinden rettet lidt op med 280’eren. Derudover retter jeg resten op i skamols egen fliseklæb.
Indervægge i en kælder er sjældent særligt fugtige så jeg ville ikke være bange for at bruge Weber 280.
Når det er sagt mener jeg det er spild af penge at bruge det. Når først kalken er væk kan du pudse op i hel normal strandmørtel som du blander med lidt Portland cement.
Hæftemørtel er noget man bruge hvis man skal pudse ovenpå fliser, plastikmaling eller lignende til den her slags opgaver er et mere standard produkt helt fint. 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også