Montering af plastvinduerq

Hej med jer

 

Jeg skal til at montere sidehængte plastvinduer i hele mit hus, inden jeg går i krig vil jeg sikre mig jeg gør det så korrekt som muligt :-)

1. Hvilken type karmskruer skal man bruge, med eller uden hoved? Har købt dem uden, men er blevet i tvivl om hvornår man bruger dem med hoved, der er vel en grund til at begge typer findes...

2. Kan man bruge krydsfiner som blivende opklodsning under vinduet? Eller hvad bør man bruge?

3. Skal der være blivende opklodsning i siderne ved hvert hængsel? Skal denne klods være lige så tyk som mellemrummet/fugen så denne kommer til at sidde i spænd? Og skal karmskruen skrues igennem denne klods?

4. Jeg borer for til skruerne, men skal man skrue dem i med slagboremaskine, eller bare alm. skruemaskine?

Håber i vil hjælpe med at svare på det i ved noget om, så jeg ikke risikerer at lave alt for mange fejl :-)

 

pft.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med de nye typer karmskruer, skal du ikke beholde opklodsninger. De skærer selv gevind i både plastik rammen og ind i mursten. Så kan de selv bære vinduet. Du skal naturligvis kile den op så den sidder prævis som den skal, indtil du får den boret fast. Helst i lod men vigtigst at den flugter parallel med muren. Og inden du borer til skruer skal du tjekke om vinduets diagonal er ens, altså i vinkel. Det er også vigtig at du allerede der tjekker om den lukker perfekt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ved ikke om plasten er stærk nok til de moderne karmskruer, der er jo også et stålindlæg i vinduerne, og hvordan reagere karmskruen på det..
Men normalt er der en monteringsvejledning med vinduerne (eller du kan hente den på deres hjemmeside)

Jeg brugte karmdybler til mine plast vinduer, og med opklodsning bagved, men det er også over 25 år siden, men de sidder perfekt...

 


Vi prøver igen, i morgen --
Dem uden hovd er til,plasticvinduer med hoved er til træ så det er de rigtige du har fat i
Skrevet af mfrost på 08-04-2016 23:40
Dem uden hovd er til,plasticvinduer med hoved er til træ så det er de rigtige du har fat i

Er du hekt sikke på det, jeg mener nu de skal være med hoved til plast..

 

bla her fra Hvidbjerg plastvinduer, ligner det skruer med hoved.

 

http://www.hvidbjergvinduet.dk/site...12_web.pdf

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Hej igen

Tak for jeres svar indtil nu, men hvordan med opklodsningen under vinduet - skal den ikke bliver der, også efter vinduet er skruet fast? Og kan man bruge krydsfiner til det?

Plejer i kun at skrue i siderne ved hængslerne (1300x1300mm sidehængt vindue), eller også top og bund?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis