Ventilation kælder

Jeg vil i løbet af sommeren lave noget bedre ventilation i min kælder. Lige nu er der ikke nogen form for automatisk ventilaton i kælderen, men vinduerne og yderdøren er 100 år gamle, så der kommer selvfølgelig lidt luft der, selv om vinduerne er i ok stand.

Jeg har vedhæftet en tegning over kælderen, hvor det er markeret, hvor jeg har tænkt at placere friskluftventiler og udsugning.

Badeværelset i kælderen bliver kun brugt til vaskerum lige nu, og jeg tror ikke det kommer til at forandre sig lige foreløbigt, men med både vaskemaskine og kondens tørretumbler, så kommer der trods alt også lidt fugt ud dernede.

Luftfugtigheden i kælder er i øvrigt ganske fin og ligger mellem 40-50 RF målt med et billigt hygrometer.

Jeg kunne godt tænke mig en udsugning i kælderen, som jeg har mulighed for at indstille, enten på tid, så den kun kører om natten om sommeren, ellers skal den selv kunne måle om luftfugtigheden udvendige er lavere end indvendigt, inden den begynder at køre.

Har I et bud på hvilken udsugning/ventilator jeg skal vælge og/eller forslag til ændringer i forhold til de jeg har indtegnet på vedhæftede tegning?

Udsugnigen skal selvfølgelig ikke skabe et vaccum i kælderen, så der bliver trukket mere radon op end højest nødvendigt.

På forhånd tak.

 

HJ

 

Jeg vil i løbet af sommeren lave noget bedre... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
op til en ø100 kan du sagtens bore selv ved at låne dig til et tørt bor. Du kan jo bore udefra og så er er støvet "gone with the wind". Husk at bore med 2% fald mod det frie, for at sikre at kondensvand løber ud af huset.

Eller hyre et firma, der har udstyrert. op til ø160 bører nogen stadig tørt. Vådt bor er hurtigere og sviner væsentlig mindre. Det er faktisk billigere end du tror. Jeg fik et ø160 til 2400. pænt, nydeligt, målfast og lige til arbejde videre med og helt uden bøvl og ballade for "du har slidt boret for meget".

Nej det er ikke en borehammer du skal bruge. Den slår med en mejsel ligesom hvis du mejslede i hånden - bare kraftigt. Så ender du med et stort krater i muren, og det er svært at håndtere vandret ind.

Du skal bruge et stort kop-bor med diamantbelægning.

Måske sådan et firma: http://nsj-diamant.dk/leje-af-diamantbor-p/


Hvis du borer selv, kan det være at du må bore flere huller for at få det stort nok, til din ventilator. Mjølner skriver at du kan leje bor op til Ø100.
Og det er måske ikke stort nok?

Derfor kan det være bedst at betale et firma til at lave det i den størrelse du skal bruge.


To ulykker kommer sjældent alene.
Ok, jeg kunne bare se, at der også fulgte bor med til borehammeren og det passede ok med det de nu skrev den kunne bruges til. Jeg må ringe rundt og høre hvad nogle af de professionelle skal have for det

Da jeg skulle have boret hul i vores fundament som er ren beton med mursten uden på, lejede jeg denne her:

http://delpin.dk/udlejningskatalog/...0-el.44778

Den har nemlig vand tilslutning og de tog ca. 15 min a bore igennem 40 cm.

Kostede lige under en plovmand så det ville jeg selv gøre hvis det var mig..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af MLU på 12-04-2016 13:55

Da jeg skulle have boret hul i vores fundament som er ren beton med mursten uden på, lejede jeg denne her:

http://delpin.dk/udlejningskatalog/...0-el.44778

Den har nemlig vand tilslutning og de tog ca. 15 min a bore igennem 40 cm.

Kostede lige under en plovmand så det ville jeg selv gøre hvis det var mig..

Ja det var også sådan en lignende en jeg lejede, da jeg skulle have boret 4 stk 100 mm huller i min 40 cm tykke støbte beton sokkel.

 

Så får man et pænt rundt hul, og ikke et krater som hvis man bore mange små huller og hugger resten ud med en mejsel.

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle svarene.

Jeg kan se, at de har en lignende "maskine" i blandt andet Stark, som man kan leje med bor for ca. 650 kr. Det bliver nok den løsning jeg vælger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis