Ventilation kælder

Jeg vil i løbet af sommeren lave noget bedre ventilation i min kælder. Lige nu er der ikke nogen form for automatisk ventilaton i kælderen, men vinduerne og yderdøren er 100 år gamle, så der kommer selvfølgelig lidt luft der, selv om vinduerne er i ok stand.

Jeg har vedhæftet en tegning over kælderen, hvor det er markeret, hvor jeg har tænkt at placere friskluftventiler og udsugning.

Badeværelset i kælderen bliver kun brugt til vaskerum lige nu, og jeg tror ikke det kommer til at forandre sig lige foreløbigt, men med både vaskemaskine og kondens tørretumbler, så kommer der trods alt også lidt fugt ud dernede.

Luftfugtigheden i kælder er i øvrigt ganske fin og ligger mellem 40-50 RF målt med et billigt hygrometer.

Jeg kunne godt tænke mig en udsugning i kælderen, som jeg har mulighed for at indstille, enten på tid, så den kun kører om natten om sommeren, ellers skal den selv kunne måle om luftfugtigheden udvendige er lavere end indvendigt, inden den begynder at køre.

Har I et bud på hvilken udsugning/ventilator jeg skal vælge og/eller forslag til ændringer i forhold til de jeg har indtegnet på vedhæftede tegning?

Udsugnigen skal selvfølgelig ikke skabe et vaccum i kælderen, så der bliver trukket mere radon op end højest nødvendigt.

På forhånd tak.

 

HJ

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender du sammenhæng mellem relativ fugt, absolut fugt og temperatur?
Hvis nej, lær at begår dig i et Mollier Diagram eller lave psychrometriske beregninger.

En relativ fugt på 40-50 % i starten af april er ganske forventligt, da der stadig er koldt om natten og lavt absolut fugt udenfor.
Det kan se helt anderledes og mere faretruende ud i august.

Styring:
Jeg vil foreslår at du måler relativ fugt og temperatur og få en CPU til at regne det abslutte fugt ud henholdsvis ude og i det absolut fugtigste rum.
Disse 2 målinger sammenligner du løbende og såfremt det abslutte fugt udenfor er lavere end inde, ventilerer du mekanisk.


Kanalføring:
Kan du etablere afkast igennem den bygningsmæssige lodrette kanal?
Det giver mindre støjgener i "haven".
Luftindtag igennem vinduessprækker er en simpelt men gangbar løsning.

Drop ventilen i gangen. Døren er sandsynlig utæt nok og du skal have noget trykdiffence der overtalen luften til at bevæge sig igennem ventilen i det største rum og videre under døren til gangen og under døren i badrum.


Ventilator:
De små "100m3/h" badeværelsesventilatorer kan ofte ikke klare mere end 50-100 Pa før luftmængden er på 0 m3/h. Overvej noget med lidt flere krafter. Brug en vægventilatorer med vægkasse.
Jeg ved ingenting om relativ luftfugtighed - kun hvad mit hygrometer fortæller mig, men jeg kan forstå, at jeg har noget at lære Man kan ikke "bare" købe en ventilator som kan klare den slags?

Jeg er med på, at luftfugtigheden er "god" i øjeblikket, men at det kan se helt anderledes hen over sommeren. Det er også derfor, at jeg gerne vil begynde at forberede udluftning allerede nu.

Jeg tror det bliver for omstændigt for mig, hvis der skal etableres afkast lodret, men jeg kan godt se, at der så må komme lidt larm i haven. Jeg tænker dog, at det mest bliver om natten jeg lufter ud, så det burde være ok. Er der en ventilator du kan anbefale eller skal jeg bare finde noget på nettet?
Hvis du ellers ikke har problemer med fugt i kælderen, ville jeg nøjes med at lave mekanisk udluftning i badeværelset, hvor du har vaskemaskine og tumbler.
og så klare resten med udluftningsventiler..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis du ellers ikke har problemer med fugt i kælderen, ville jeg nøjes med at lave mekanisk udluftning i badeværelset, hvor du har vaskemaskine og tumbler.
og så klare resten med udluftningsventiler..

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af HansJensen på 08-04-2016 14:40

Jeg tror det bliver for omstændigt for mig, hvis der skal etableres afkast lodret, men jeg kan godt se, at der så må komme lidt larm i haven. Jeg tænker dog, at det mest bliver om natten jeg lufter ud, så det burde være ok. Er der en ventilator du kan anbefale eller skal jeg bare finde noget på nettet?

Larm om natten kan jo være endnu mere generende - smag og behag. Jeg ville blive tosset, hvis der var sådan en hrrrrrrrrrrrrrrrrr lige under mit soveværelsesvindue kl. 3 om natten en sommernat. 

Soler Palau TD-250/100 Silent har en LPA 3m: 24/19 dB(A). I DK hedder den vist Thermex TD-250/100 Silent.
http://www.thermex.dk/produkt/221/td-silent

Hvis du tager en mere larmende ventilator, ville jeg sætte en lyddæmper i afkastkanalen. 

TD-250-100 holder 100 m3/h også ved 70 Pa. Hvis du holder dig til ø100 har du mange billige pastikkanaler og murkasser at vælge imellem. 
De små "badeværelsesventilatorer" har typisk en kenlinie, der går i 0 m3/h allerede ved 50 Pa modtryk. 

Stryingen kan du klare selv med 2 DTH22, en Arduino, et relais for små penge ellers: Schwille 100-700 (jeg kender dog ingen danske forhandlere af den)

 

 

 

Annonce
Tak for svarene.

Jeg har fået en helt anden udfordring, nemlig at soklen i kælderen er støbt op til loftet. Det gør det til lidt af et projekt selv at bore ud igennem. Faktisk et meget stort projekt, som jeg måtte opgive i går.

Hvad gør man så? Det er vel for dyrt at få en mand ud med og klare en så lille opgave. Kan det være en løsning at få lavet ventilationen i vinduet eller er det lige så dyrt?
Du kan leje en kerneboremaskine det er ikke så dyrt.
Jeg borede 5 stk. Ø 100 mm huller i min støbte sokkel, det kostede knap 600 kr. alt incl. at leje boremaskine og kernebor og for slid af bor.
Det var hos Cito materieludlejning

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har i mange år rådgivet folk om ventilatorer i bad m.m. UDEN at kende til >psychrometriske beregninger<
Hvis du ikke har problemer nu, ville jeg nøjes med en friskluft ventil. Den kræver så også at du får et hul i væggen. Det kan klares ved at du borer en række huller rundt i en kreds, og så banker det ud med en mejsel. Vi kunne finde ud af at lave huller i sokkel før kopbor m.m. blev opfundet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da vi overtog huset kunne jeg se, at den tdligere ejer havde forsøgt at bort ud med et kopbor. Det havde de dog opgivet efter ca. 2 cm. Vi prøvede med et bæst af en boremaskine og et kæmpe bor (som I kan høre er jeg ikke så kyndig, men voldsomt så det ud). Vi fik boret et enkelt hul, men stoppede inden vi kom helt igennem. Soklen er knaldhård og det havde taget lang tid at bore ud, så vi besluttede at genoverveje situationen. Der skal dog laves ventilation, så jeg må forsøge igen

Du kan finde firmaer som laver "diamantboring" i gulve og vægge:
De skærer et fint hul i den størrelse du vil have.

Google diamantskæring ---- diamantboring

http://diamanttech.dk/

http://www.midtjyllands-diamantskaering.dk

osv

Jeg fik engang lavet 5 huller i vores hus på den måde, og det var en meget overkommelig pris - specielt i betragtning af at man jo laver et kæmpehul selv med en truklufthammer og spilder en masse tid og armkræfter og alt muligt andet.

MVH A

PS - undertryk og radon - hvis der er tilpas store huller hvor der kan komme luft IND, når dine ventilatorer suger, så vil der jo ikke komme ret meget undertryk.

Men der SKAL jo være lige så store huller hvor luften kommer ind, som der hvor du suger ud!  Derfor kunne Jen´s løsning være fornuftig.

Teoretisk set kunne man jo lave det sådan at alt ventilation gik ud på at puste ind, og så lade luften selv komme ud af udluftnings-åbninger - dermed ville der altid være et svagt overtryk i din kælder, og dermed kan du helt modvirke at Radon siver ind. Men det er måske en lidt for speciel løsning.


To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis