polyester på båd

Hej, har her i vinter gået og slebet min nyerhvervede ældre (76) sejlbåd helt ind til den oprindelige gelcoat, den var blevet malet , fra grøn gelcoat til hvid 2k , men den der malede den hvid må ikke ha været påpasselig med enten salt eller fugt i luften.

Nå nok om det, jeg har ad omveje fået tilvejebragt en hel del polyester i forbindelse med lidt glasfiber reparation jeg også har lavet.

Så var det jeg tænkte om al den overskydende polyester ville være til gavn hvis jeg smurte det på bunden af båden, for som jeg forstår det er Gelcoat vel bare et andet navn for polyester eller er jeg helt fejl på den

 

Mvh

Jesper


kynde
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke helt det samme, tror ikke polyester er velegnet til formålet...

Var det mig ville jeg sælge polyesteren (ret nemt på eks DBA) og så købe noget topcoate til bunden (eller køb gelcoate og bland voks i sidste lag) (Topcoate = Gelcoate iblandet voks)

Men er det er trailer båd, eller skal den ligge "fast" i vandet, er det det sidste skal du i stedet give den 4-6 lag epoxy grunder og begroningshæmmende bundmaling.. (Gel/Top-coate er ikke vandtæt, ved langtidspåvirkning)

Vi prøver igen, i morgen --
Måske var det en idé at kikke lidt i denne:http://www.hempelyacht.dk/da-dk?gclid=Cj0KEQjwipi4BRD7t6zGl6m75IgBEiQAn7CfF4V1ca6Psv8gKx61_dK321GSnZgSKyfWL-YyYf8ETwsaAiwB8P8HAQ#

God arbejdslyst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Ynde

Hvad er det egentligt som er i vejen med det du skriver: """ fra grøn gelcoat til hvid 2k ....""" ----
det kunne du godt forklare lidt bedre.

Hvad er det egentligt du vil lave i bunden af din båd?

Hvad skulle være meningen med at smøre polyester i bunden af båden?

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af kynde66 på 07-04-2016 19:54

Så var det jeg tænkte om al den overskydende polyester ville være til gavn hvis jeg smurte det på bunden af båden, for som jeg forstår det er Gelcoat vel bare et andet navn for polyester eller er jeg helt fejl på den

 

Mvh

Jesper

Jeg forstod som om bunden skulle have det udvendigt..

 

Men det kunne jo også være det var indvendigt

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --

Hej  - lige en ekstra bemærkning til Jens:

Jeg fandt en lille guldgrube:  http://www.ecfibreglasssupplies.co.uk/t-faq.aspx

Specielt var der her en interessant oplysning om at hvid gelcoat // topcoat er blandet med rent farvepulver og ret "vandtæt" - men hvis man toner det med andre farver, så bliver det mindre "vand-tæt". Det lyder som om at de regner hvid gelcoat for ganske rimeligt "vandtæt" :

"""""108. why does it say on tech data for spray gelcoat "Only use white gelcoat below the waterline"? 

White and clear gelcoats have the best  resistance to osmosis - white is the only pigment that can be dispersed directly into the gelcoat so you are not adding  any of the dispersion resins found in pigment pastes which can reduce water resistance.

Off whites and creams where the majority of the pigment is white would be OK to use but I would avoid any colours which require a high pigment paste loading to get an adequate opacity - bright yellows , reds , blues etc."""""""

Desuden er der en masse andre tekniske detaljer, som er interessant.

Et spring ind i detaljer - lad od høre hvad Trådstarteren ville med sin bund. mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Båden har da den var ny været grøn (altså farvet gelcoat). Den er så af en senere ejer blevet malet hvid med 2 komponent. Den hvide var ikke ordentlig malet på, dårlig forbehandling etc. Har derfor slebet den hvide maling af igen og ligeledes slebet bunden helt ind til den oprindelige gelcoat (fordi efter 40 år er der altså ved at være et ret tyk lag gammel makling der). Ja jeg ved godt bunden skal ha 4-6 lag epoxyprimer og fribordet 2-3 stykker før jeg maler med Antifouling og Topcoat.
Det er for øvrigt en 30 fods sejlbåd.
Båden skal når jeg er færdig ikke stå med en gelcoat overflade men med en overflade malet med 2K (fribord). Polyesteren jeg tænkte på, var at smøre den på før epoxyprimeren, på udsatte steder, vandlinie, ror feks. altså bare som ekstra beskyttelse mod osmose. Hempels lille søstærke er en super lille bog til alt det grundlæggende, og da især hvis man maler med hempel produkter.
Har i mange år malet med epoxy på platforme i Nordsøen, men der handler det om jern og stål, så det er glasfiber, osmose problematikken jeg ikke er så kendt med
Mvh
Jesper

kynde

Hej Kynde

Så tror jeg at vi kan forstå det lidt bedre:
>>
Din ide:
"""Polyesteren jeg tænkte på, var at smøre den på før epoxyprimeren, på udsatte steder, vandlinie, ror feks. altså bare som ekstra beskyttelse mod osmose.""" - det er der ikke ret meget mening i:
Polyesteren er ikke særligt god som beskyttelse mod osmose.
Polyesteren alene vil bare gøre din båd tungere uden at give noget ekstra styrke.

HVIS du skal lave mindre reparationer i bunden af båden vil det være bedst at bruge epoxy-produkter - det beskytter mod vandindtrængen. Du kunne spartle eventuelle huller med epoxy-spartel under vandlinien - det vil være en god ide.

HVIS båden ikke før har haft problemer med osmose, så behøver du måske ikke at give den ekstra beskyttelse?
Og HVIS du mener at det er nødvendigt: Det som vil være bedst til beskyttelse mod osmose vil være en behandling af bunden med epoxy, som du kan få anvisning på ved HF Marine i Svendborg - og de har materialerne.

>>>>
""" jeg ved godt bunden skal ha 4-6 lag epoxyprimer og fribordet 2-3 stykker før jeg maler med Antifouling og Topcoat. """.........Jeg vil lige sætte lidt på plads i dine ord: 
OK - du giver bunden epoxyprimer
OK at du giver Antifouling (som jo betyder at det er det yderste begroningshæmmende lag
NEJ:    " og Topcoat." - Det giver ikke nogen mening at lægge topcoat udenpå til sidst - du må have skrevet forkert, eller du har misforstået noget.

Topcoat bruges som det yderste og sidste lag, når man har lavet et område som bare skal være hvidt for eksempel. Det kunne være efter en reparation foroven.

>>>>
På fribordet er det sikkert fint at bruge 2Komp lak.

mvh A

PS - når du nu er HELT i bund, så vil jeg anbefale dig at tænke på en antibegronings-behandling med Coppercoat / kobber-epoxy istedet for alm. begroningshæmmende bundmaling - Når du ER i bund, kan du lægge det på - det er dyrere, skal males på i flere omgange, holder i ca 10 år og er miljøvenligt.
Læs mine egne indlæg om kobber-epoxy her på forum hvis du vil.
https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191561

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Hej Jesper
Jeg vil lige underbygge det Ellida skriver.
Det er rigtig godt og høre du har gjort dig umage med og slibe alt løst og maling af, så du er inde i den oprindelige gelcoat. Herfra ville jeg ikke begynde og arbejde med polyester eller topcoat. Når du ønsker og male fribordet med en 2 komponent maling, så koncentrer dig om at få spartlet fribordet og bunden for eventuelle ujævnheder. Mal fribordet med i den ønskede farve og derefter osmosesikre du bunden med epoxy. Du kan vælge og bruge en epoxyprimer fra Hempel eller  International, eller du kan bruge en almindelig tyk lamineringsepoxy af en god kvalitet. Det vigtigste er at du får opbygget et lag epoxy der er så tilpas tykt så du sikre dig imod vand gennemtrængning.
Jeg vil i øvrigt sige at Ellidas forslag med Coppercoat frem for traditionel bundmaling er en rigtig god løsning, som på sigt spare både tid og penge.

MVH Mads


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Hej Mads og Ellida
Super svar, og ja Ellida, skrev forkert ang. Topcoat, det udtryk bliver bare meget brugt om slutstrøget , i hvert fald på norske boreplatforme ss.
Men bliver nok sidste gang jeg sliber en glasfiber båd helt bund phyyy for f..... ss

kynde
coppershield hmm 1000.- pr 4 kvm, godt nok pebret, sådan lige på en gang, men ka da godt se regnestykket.
Men hva skal jeg så gå og hygge mig ss synes jo også en del af det at ha båd, er at man ka gå og vedligeholde

kynde
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også