Det store valg - Værktøj med batteri eller ledning?

Hej alle,

Jeg skal i gang med at købe en hvis portion værktøj. 

Hvis I skulle skifte al jeres håndværktøj ud, hvad ville I så købe? 
Skulle det være med batteri eller ledning?

Som jeg ser det, er der store fordele ved begge valg.

Akku:
Er mere alsidig, da man ikke har et behov for en stikkontakt.
Mere bevægelighed/frihed under opgaverne.
Til gengæld er akku også dyrt i forhold til 230 volt.

Ledning:
Man får en stærkere maskine til en billigere penge
Det kræver dog en stikkontakt.

Med venlig hilsen
Mikkel

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer vel an på hvilken type værktøj du påtænker at købe og hvor du påtænker og bruge det. Men generelt har 220 volts værktøj flere kræfter og dermed kan man få overstået brugen af værktøjet hurtigere. Endeligt slipper strømmen ikke op på de mest ubelejlige tidspunkter og ej heller går værktøjet ikke i stykker af bare og ligge ubrugt hen som batterier har en tildens til. Sidst og ikke mindst får man betydeligt mere værktøj til "grissetrynen" for de samme penge sammenlignet med batteriværktøj.

Personligt har jeg kun en 18 volts boremaskine på batteri og resten af udstyret til stikkontakten eller kompressoren.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif,

Mange tak for dit input! Pt. er det også kun min skrue/boremaskine, der er med 18v. Derudover tænker jeg, at jeg vil købe f.eks. borehammer, stiksav og rundsav med ledning. Men er dog ikke helt sikker

Med venlig hilsen
Mikkel

Jeg har også kun batteri skrue maskiner, resten er med "hale" 
Men hvis jeg skulle skifte feks stiksav, eller rundsav, kunne jeg godt finde på at købe batteri, da jeg ikke bruger de maskiner særligt tit, og typisk til et par hurtige opgaver.

Jeg ville nok ikke bruge batteri til de store maskiner (borehammer, vinkelsliber og andre slibemaskiner) netop fordi de typisk skal have flere kræfter og det at man bruger dem i længere tid af gangen.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu afhænger det også af hvilke batterimaskiner du tænker på, der er stor forskel, hvad de kan præstere.
Jeg har en del Makita 18 volt med 3 ah batterier, det er jeg godt tilfreds med, jeg har boremaskiner, vinkelsliber, hækkeklipper, hurtigsliber, multicutter, bajonetsav, slagnøgle til ½" toppe, lygte og stiksav.
Det fungere fint for mig, har næsten det samme i 230 volt undtagen hurtigsliber, men 230 volt værktøjet bliver ikke brugt. (men jo da rart at have, man har vel samler gen)
Af 230 volt værktøj jeg bruger, har jeg excentersliber, stor vinkelsliber, dyksav og borhammer.
Så har jeg også en 125 mm vinkelsliber på230 volt, som også bruges, akku vinkelsliber er kun til mindre ting.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville vælge akku på det hele(hvis ikke jeg selv skulle betale). Med 2-3 batterier, hvor af 1 af dem er på 5Ah+ så kan man klare det meste man laver som gør det selv mand. Men det forudsætter så også at man ønsker at give det ekstra for værktøjet, for sammenlignet med ledning, så er prisen en meget væsenlig faktor. Rundsav, stiksav, skruemaskine og vinkelsliber. Dem bør man have som akku, da det bare er så meget nemmere, når der lige skal laves en lille ting eller et par hurtige snit.
Dyksav, kapsav og borehammer ville jeg af økonomiske årsager vælge på ledning.
Jeg ville så også have vinkelsliber og rundsav på ledning, hvis man skal lave større opgaver.
Det er forskelligt hva mærker laver af kvalitet. Jeg har dewalt Slagnøgle, borehammer, sømpistol, dykkerpistol, skruemaskine og en støvsuger som er på batteri. De fungere ligeså godt som de samme produkter med hale 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis