Fuldspartle på træplade.

I forbindelse med huskøb er vi i gang med at rykke al tapet ned, og vi vil fuldspartle med letspartel og sætte glasfiberfilt op. Vi er dog løbet lidt ind i et problem over vinduerne. Over hvert vindue er der lavet en "trækasse" af en vandret plade og en lodret plade. Det lyder til at være hult indenunder, men jeg har endnu ikke turdet skille en af dem ad.

Vi har umiddelbart to muligheder, som jeg ser det. Enten piller vi kasserne ned og satser på, at vi kan mure det op så det bliver pænt, eller også spartler vi hen over træpladerne.

Den "lette" løsning er at spartle ovenpå træpladerne. Men kan det overhovedet lade sig gøre? Og er det forsvarligt? Vi regner med at skulle have nye vinduer indenfor 5-6 år. Så hvis vi kan undgå at skulle fjerne kasserne og mure op, så ville det være rart, da de nye vinduer muligvis slet ikke passer ind i det vi får lavet alligevel.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har noget lign. i mit hus. Der er muret på ydersiden, så det er tænkt som et sted hvor man kan have gardiner hængende tror jeg. Det er pænest hvis du holder det som det er tænkt, og blot maler træet RAL 9010 ligesom vinduet fremfor at sætte glasfilt op.

Ellers skal du smide et billede op
Tak for input. Da der skal glasfilt op i resten af rummet, så tænker jeg, at det umiddelbart vil være pænest med filt over det hele? Men jeg tænker også, at man med tiden vil komme til at kunne se overgangen mellem træ og væg, da træet nok vil arbejde noget alt efter temperatur og luftfugtighed.

Måske man kunne få trækassen plan med væggen med noget acrylfugemasse, slibe den fint og så male den i samme farve som væggen.

Det er lidt en afvejelse imellem at gøre det så pænt som muligt nu, men samtidigt ikke bruge alt for meget tid og energi på det, da vi alligevel skal have nye vinduet i indenfor 5-6 år. Og så få en fagmand til at mure noget pænt op i forbindelse med vinduesskiftet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Prøv at lig et billed op. Jeg tror jeg ved hvad du mener, men jeg er ikke helt sikker.
Hvis du spartler over træet, vil du komme til at få synlige overgange, da træet jo arbejder som du selv er inde på. Ellers skal du fjerne træet, også sætte gips op i stedet for. Det burde være en rimelig overkommelig opgave. Eller helt at fjerne den trækasse, hvis det kan lade sig gøre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også