Påfyld glykol på solvarmeanlæg

Jeg har et solfanger anlæg og en trykspand, men har endnu ikke prøvet at fylde glykol på.
Jeg er næsten sikker på hvor der skal fyldes på (se billede), men kan nogen her lave en "idiots guide to" hvordan jeg skal gøre?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du sørger for at din trykspand er helt ren, for at undgå urenheder i systemet. 
Så fylder du væsken i din trykspand, og sørger for, at der som minimum er væske over suge-studsen, så du ikke pumper luft i anlægget! 
Så skal du sørge for at V1 / V2 står sådan at du pumper væske op i slangen. Står de forkert, suger den nemlig!
Pump så slangen fuld af væske, mens du holder den op i lodret position.

Så skruer du låget af anlægget. Altså de messinglåg, der sidder fast med en lille sort plastik-strop, lige under den grønne lukkehane.
Slangen skrues på i stedet, pænt og tæt, og så pumper du lige en enkelt eller 2 slag på trykspanden, så trykket i slangen / på manometeret stiger til 1 - 2 bar. Så åbner du den grønne hane på anlægget, og pumper væsketrykket op på 1 - 1½ bar. Pas på. at trykspanden hele tiden har væske nok, og ikke pludselig pumper luft!
Når trykket er ok, skal du lige tjekke, om der skal udluftes i toppen af anlægget. Der skal anlægget nok lige køre et par minutter. Tjek om trykket falder for meget, og pump evt. lidt mere væske på.
Så lukker du den grønne hane på anlægget, og drejer på V1/V2, så trykket forsvinder i slangen fra trykspanden.
 Du løsner slangen på anlægget, væsken i slangen løber ned i spanden. Du sætter messinglåget på anlægget igen, og hælder det resterende væske i trykspanden retur i din dunk.
Opgave slut.
Og de kommende dage tjekker du lige om anlægget holder trykket, om der er flow når anlægget "arbejder" og tjekker om der evt skal lukkes en lille mundfuld luft mere ud for oven.
Håber det giver mening. Ellers ved du hvor vi er ..... 


Inkarneret GDS'er gennem mange år. For mange projekter og for lidt tid ......
til Stuhr_dk udførlige anvisning vil jeg tilføje:
Husk at blande det godt op FØR du fylder på. Ellers pumper du en stang vand og en stang glykol rundt i rørene. Tja næste vinter vil vandet fryse til is. Selv om du har blandet vand:glykol 1:1
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis