Stiksave og klinger for begyndere

Hej alle!

Jeg er nybegynder inden for LDS-verdenen. 

Jeg er i gang med at kigge mig om efter en stiksav, og her er der selvfølgelig et stort udvalg. Jeg har kig på følgende 2 stiksave fra Makita. Jeg tænker, at man ikke går helt galt med det mærke.
http://www.makita.dk/tool/42377/4351CTJ.html og
http://www.makita.dk/tool/42377/4351FCTJ.html

Hvad er forskellen på de 2 stiksave? Den eneste jeg umiddelbart kan finde er, at FCTJ er med LED-lys. Er dette anvendeligt, eller er det unødvendigt lir?

I forbindelse med at opsætte et køkken, skal jeg skære i følgende materialer:
Tilpasning mellem væg og over/underskabe
Laminatbordplade og
Stålskinner der holder over/underskabe

Logisk nok for mig er det, at jeg skal bruge den rette klinge til de forskellige materialer. Men hvad skal jeg dog vælge?

Hvis jeg kigger på Carl-Ras, så kan jeg få følgende klinge til laminat:
Bosch-klinge Jeg formoder, at den passer til stiksaven og at det er det bedste valg til at skære i laminat for at få det pæneste snit. Her melder der sig dog nogle spørgsmål.
-Hvad betyder T101AIF?
-Skal man vende bordpladen om, når man skærer, så den flosser mindst muligt?
-Skal man skære på højeste hastighed og så slå pendulering fra?
-Ville denne klinge fra harald-nyborg også gøre arbejdet? Se her: http://www.harald-nyborg.dk/p6975/b...er-t101bif

Snittet i metallet behøver ikke være pænt, så her tænker jeg, at jeg vil bruge en "tilfældig". F.eks denne http://www.harald-nyborg.dk/p6895/b...nger-t118b.

Jeg håber, at der er nogle af jer gæve LDS'er, der kan hjælpe

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
MTHv

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke samme Makita stiksav du linker til? (men ellers kan det være det er en "bar" maskine, og så en i kuffert)
Men ellers en rigtig god sav, jeg har en på arbejde.. (Hjemme har jeg en Makita til 18 volt lo-on batterier, den er også rigtig god.)
Klingerne du linker til fra Harald Nyborg er fine klinger Bosch laver gode stiksavklinger så dem kan du roligt købe. (Makitas klinger er også udmærkede)

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af MTHv på 05-04-2016 17:24

I forbindelse med at opsætte et køkken, skal jeg skære i følgende materialer:
Tilpasning mellem væg og over/underskabe
Laminatbordplade og
Stålskinner der holder over/underskabe

Jeg forstår ikke helt dine opgaver.

 

Hvad skal tilpasses mellem væg og skabe?

Med laminatbordplade mener du så arbejdsplade eller hvad?

Hvilke stålskinner og hvor kraftige er de?

 

Umiddelbart ville jeg mene at punkt 2 løses bedst med en rundsav og punkt 3 med en nedstryger.

 

MvH,

 

Bent.

 

 

Hej MTH

Jeg kan ikke helt forstå alt det tilpasning du skal lave:

"""" jeg skære i følgende materialer:
Tilpasning mellem væg og over/underskabe
Laminatbordplade og
Stålskinner der holder over/underskabe"""""

Normalt sætter man overskabe direkte op på væggen -  og så kan man evt sætte en liste hvis der et synligt hjørne.
Bordpladen - den plejer man heller ikke at tilpasse mod væggen medmindre at væggen er mange cm skæv.

Måske har jeg slet ikke forstået det - eller også skal du lige få en fagmand/kvinde til at kigge på dit køkkenprojekt - Hermed mener jeg en som har erfaring med at opsætte et par køkkener mindst.
Måske kunne du få dit køkkenfirma til at komme og rådgive dig lidt.
Bare for at du ikke risikerer at lave en masse overflødig savning, hvor det MÅSKE slet ikke skal gøres.

Samtidig så synes jeg bestemt at du skal have noget ordentligt værktøj - køb lidt klinger til :
Træ
laminatbordplade
metal - så kan du jo altid lave lidt af hvert senere.
HUSK lige, at stiksaven får OVERFLADEN til at flosse når du saver. Køkkenbord skal saves fra undersiden. Eller også er der andre fiduser med tape mv.
mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
den eneste forskel er den lyset

www.Verkter.dk
Skrevet af Andreas.dk på 06-04-2016 08:09
den eneste forskel er den lyset
http://test.irankiai.lt/dk_store/stiksav-makita-4351fctj.html

 

 

 


www.Verkter.dk
Annonce
Og en af dem mangler kuffert

www.Verkter.dk
Skrevet af Andreas.dk på 06-04-2016 08:09
den eneste forskel er den lyset
led lyset er værd og tage med  når der saves i et skab eller i en krog ,nu det er der,jeg kunne godt bruge det på min gode gamle stiksav fra 1989 :-)

 

 

 


Lyset virkelig hjælper

www.Verkter.dk

Hej alle!
Mange tak for jeres svar. Det sætter jeg virkelig stor pris på!  Beklager hvis jeg ikke har fået formuleret mig godt nok.

Det stiksaven skal bruges til er, at skære en bordplade til. Herunder afkorte den samt skære ud til håndvask og kogeplade. Jeg bruger en stiksav, da jeg ikke pt. har en rundsav eller dyksav. Desuden kommer der lister på, så selvom snittet ikke bliver 100% pænt, så bliver det gemt væk.

Derudover skal jeg bruge den til at skære en afstandsliste, der skal monteres på siden af overskabet mellem overskab og væg, så der ikke er et "hul".

Derudover skal både over- og underskabe monteres på en metal-skinne (Det er et ikeakøkken: http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60205664/) Her tænker jeg nu stadig, at jeg vil benytte stiksaven med en billig metal-klinge. Snittet behøver jo ikke være verdens pæneste, da det alligevel skal gemmes bag skabene.

@Anders
Prisen på din hjemmeside er mere end 800 kr dyrere end hos www.10-4.dk.

hvis du saver meget under pladen. er en bodygribs (holde om motorhuset) på en stiksav. en fordel. ja. hanke model holder man nærmest over klingen. og motor grib model holder man nærmest bag klingen.! men du kan prøve at stikke ud til "værktøjs butikker" for at prøve at holde på stiksaven. at prøve holde den når man skal save nede fra. eller oven fra. at save nede fra er bodygribs.er den bedste.! men smagesag. at vælge en stiksav. ja. den blå bosch har en ry for at deres en af stiksav er umuligt at slå ihjel. men det kan vise i nu til dages.! de fleste stiksave bruger t skaft på klinger.!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis