Stiksave og klinger for begyndere

Hej alle!

Jeg er nybegynder inden for LDS-verdenen. 

Jeg er i gang med at kigge mig om efter en stiksav, og her er der selvfølgelig et stort udvalg. Jeg har kig på følgende 2 stiksave fra Makita. Jeg tænker, at man ikke går helt galt med det mærke.
http://www.makita.dk/tool/42377/4351CTJ.html og
http://www.makita.dk/tool/42377/4351FCTJ.html

Hvad er forskellen på de 2 stiksave? Den eneste jeg umiddelbart kan finde er, at FCTJ er med LED-lys. Er dette anvendeligt, eller er det unødvendigt lir?

I forbindelse med at opsætte et køkken, skal jeg skære i følgende materialer:
Tilpasning mellem væg og over/underskabe
Laminatbordplade og
Stålskinner der holder over/underskabe

Logisk nok for mig er det, at jeg skal bruge den rette klinge til de forskellige materialer. Men hvad skal jeg dog vælge?

Hvis jeg kigger på Carl-Ras, så kan jeg få følgende klinge til laminat:
Bosch-klinge Jeg formoder, at den passer til stiksaven og at det er det bedste valg til at skære i laminat for at få det pæneste snit. Her melder der sig dog nogle spørgsmål.
-Hvad betyder T101AIF?
-Skal man vende bordpladen om, når man skærer, så den flosser mindst muligt?
-Skal man skære på højeste hastighed og så slå pendulering fra?
-Ville denne klinge fra harald-nyborg også gøre arbejdet? Se her: http://www.harald-nyborg.dk/p6975/b...er-t101bif

Snittet i metallet behøver ikke være pænt, så her tænker jeg, at jeg vil bruge en "tilfældig". F.eks denne http://www.harald-nyborg.dk/p6895/b...nger-t118b.

Jeg håber, at der er nogle af jer gæve LDS'er, der kan hjælpe

På forhånd tak!
Med venlig hilsen
MTHv

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det ikke samme Makita stiksav du linker til? (men ellers kan det være det er en "bar" maskine, og så en i kuffert)
Men ellers en rigtig god sav, jeg har en på arbejde.. (Hjemme har jeg en Makita til 18 volt lo-on batterier, den er også rigtig god.)